Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Hundratals miljoner i felaktig a-kassa

Sveriges a-kassor gör felaktiga utbetalningar för mellan 261 och 553 miljoner kronor. I huvudsak rör det sig om arbetslösa som fått pengar de inte skulle ha haft – men också om arbetslösa som fått för lite pengar. Det visar en rapport från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF.
David Österberg Publicerad 20 mars 2019, kl 15:58
Kvinna sitter vid dator och söker jobb på Arbetsförmedlingen.
Vanligaste sättet att missköta arbetssökandet på är att söka för få lämpliga arbeten. Foto: Jessica Gow/TT

IAF har beräknat kostnaden för felaktiga utbetalningar från arbetslöshetsförsäkringen 2017. Myndigheten har inte kunnat fastställa en exakt siffra, men anser att summan i det troligaste scenariot är mellan 261 och 553 miljoner kronor.

Orsakerna är flera. En är att Arbetsförmedlingen brister i sina kontroller. Enligt IAF är det förhållandevis vanligt att Arbetsförmedlingen inte meddelar a-kassorna att en arbetssökande missköter sitt arbetssökande. Vanligaste sättet att missköta arbetssökandet på är att söka för få lämpliga arbeten.

– De felaktiga utbetalningarna som uppstår på grund av Arbetsförmedlingens hantering handlar i huvudsak om en underlåtenhet att skicka underrättelser i situationer där man borde. Det tycker vi från IAF:s sida är oacceptabelt, säger Jessica Idbrant, chef för analysenheten vid IAF, enligt ett pressmeddelande.

Enligt IAF behöver Arbetsförmedlingen stärka kontrollen av arbetssökandes aktivitetsrapporter, exempelvis genom att göra stickprovskontroller hos arbetsgivare.

Även a-kassorna gör fel. Men enligt rapporten rör det sig om förhållandevis små fel och om mindre belopp. Av de felaktigt utbetalda beloppen är ungefär en tredjedel för lite utbetald ersättning. IAF anser också att samtliga avslagsärenden hos a-kassorna varit korrekta.

– Granskningen av arbetslöshetskassornas arbete visar på få fel, de brister som vi har sett rör små belopp och samtliga avslagsärenden har varit korrekta, säger Jessica Idbrant.

Andra orsaker till felaktiga utbetalningar är att företagare och studenter fått a-kassa trots att de inte haft rätt till det.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.