Hoppa till huvudinnehåll
Hälsa

Näsan styr din sinnesstämning

Vill du varva ner eller snabbt bli pigg? Använd näsan. Vänster näsborre fungerar lugnande och höger stimulerar.
– Det är ett biologiskt fenomen som inom både yoga och medicin kallas "näscykeln", säger forskaren och yogaläraren Marian Papp.
Eva Karlsson Publicerad 20 januari 2011, kl 11:02

Andningsrytmen speglar hur vi mår. Andas vi snabbt och grunt är vi upprymda eller stressade. Andas vi långsamt och djupt är vi lugna och har oftast läget under kontroll.

Men vårt tillstånd är också knutet till den näsborre som det går lättast att andas genom, menar Marian Papp. När vänster näsborre dominerar är man oftast lugn och avslappnad och har låg energinivå. Man kan också vara trött eller nedstämd. Kanske ägnar man sig åt någon konstnärlig aktivitet eller lyssnar på någonting. Enligt traditionell indisk filosofi är den vänstra näsborren står för den passiva och känslomässiga sidan.

När höger näsborre dominerar är man oftast fysiskt eller mentalt aktiv, ibland kanske stressad. Man är utåtriktad och har en värmekänsla i kroppen. Den högra näsborren motsvarar den aktiva och kraftfulla sidan.

– Det är ofta lättare att andas genom en av de båda näsborrarna. Men efter två till fyra timmar kan riktningen ändra sig och då dominerar den andra näsborren. Det här är ett biologiskt fenomen som kallas för "näscykeln", säger Marian Papp som forskar om yogans effekter.

Det går också att påverka sitt eget tillstånd. Marian Papp brukar andas genom vänster näsborre några minuter om hon är stressad. 

– Jag går ner i varv. Det fungerar för mig.

Hon berättar att sömnexperter rekommenderar att man ska ligga på sin högra sida om man har svårt att somna. En reflex i kroppen får vänster näsborre att öppnas och man blir lugnare.

Gör övningarna så här: (Obs! Ny version)

Om du vill bli lugnare: Sitt rak i ryggen, håll hakan en aning sänkt. Håll för högra näsborren genom att trycka lätt med fingertoppen och andas fyra-fem djupa andetag genom vänstra näsborren. Andas sedan fyra-fem andetag genom båda näsborrarna. Fortsätt att växla andningen med stängd respektive öppen (höger) näsborre under högst fem minuter. Forcera inte andningen.

Om du vill bli piggare: Sitt rak i ryggen, håll hakan en aning sänkt. Håll för vänstra näsborren genom att trycka lätt med fingertoppen och andas fyra-fem djupa andetag igenom högra näsborren. Andas sedan fyra-fem andetag genom båda näsborrarna. Fortsätt att växla andningen med stängd respektive öppen (vänster) näsborre under högst fem minuter. Forcera inte andningen.

Fakta

Marian Papp är yogalärare och doktorand på Karolinska institutet. Hon är också författare och har skrivit boken Yoga på djupet - Funktionella övningar i naturen. Ica bokförlag. Hennes hemsida är www.marianpapp.se

Hälsa

Han kör drönar-racing i 200 knyck

Tomi Heder gick in i väggen och behövde en hobby för att totalt kunna koppla bort jobbet. Svaret blev drönar-racing.
Joachim Stokstad Publicerad 25 november 2022, kl 09:50
Tomi Heder styr en drönarfarkost.
Tomi Heder har tävlat med drönare i tre år. De självbyggda farkosterna - man behöver flera, för de kraschar och går sönder ibland - väger cirka 400 gram. Foto: Christopher Hunt

Hur fastnade du för just drönar-racing?
– För tre år sedan jobbade jag för mycket och drabbades av utmattningssyndrom. Läkaren sa att jag borde hitta en hobby för att kunna koppla bort jobbet. Totalt. Så såg jag en Youtube-film om sporten och besökte en drönarklubb – och blev helt fast. Det är ju inte bara flygandet, du bygger och programmerar själv din drönare. I dag är detta det bästa jag vet. Och har jag inga symptom kvar av utbrändheten.

Du kör så kallad ”FPV-drönare” – vad betyder det?

– First Person View. I drönaren sitter en kamera och med hjälp av digitala FPV-glasögon känns det som att du sitter i drönarens cockpit. Det går att köra även utan sådana glasögon, men det är bara äldre rävar som började innan FPV kom som klarar det.

Vad är kicken med sporten?
– Man är FULLSTÄNDIGT fokuserad – 0 till 200 kilometer i timmen på några få sekunder och extrem kort svängradie är ingen lek. Det är ingen tillfällighet att vi sitter bakom ett skyddsnät när vi kör. De drönare man inte bygger själv är väldigt automatiserade, tävlingsdrönare manövrerar du helt manuellt. Om du ska bli skicklig måste du ha bra muskelminne, reflexerna måste sitta i ryggmärgen. Det krävs minst 40 timmars övning för att bli åtminstone hyfsad som pilot. Du kraschar ofta och det hör till. Vi brukar säga att den som INTE kraschar flyger för försiktigt. Vi stänger helt enkelt av drönaren där vi vill att den ska landa.

Hur tävlar man?
– Den vanligaste tävlingsformen är med uppbyggda banor med byglar som ska passeras och flaggor som ska rundas, så många varv som möjligt på förutbestämd tid, typ 1,5 minuter. Via glasögonen spelas flygningen in, så det går inte att fuska.

Är det en dyr sport?
– Det beror på vad du jämför med. Materialet till en tävlingsdrönare på kanske 400 gram går på runt 2 000 kronor, men det blir ju rätt många reparationer …

Är det ont om kvinnor i klubbarna?
– Ja, tyvärr. Det är visserligen fortfarande en ”liten” sport, men jag tror inte ens att det finns någon tjej i landets klubbar. Min sambo delar inte min fascination – ämnet är faktiskt förbjudet hemma.

Hur ofta tränar du?
– Säg tre till fem timmar i veckan. Året runt. På vinter kör vi inomhus.

Vilka egenskaper bör man att ha för att bli bra på drönar-racing?

– Det sägs att man bör vara ung, för då har man snabbare reflexer – men det tänker jag motbevisa, haha. Men visst är det ett faktum att världsmästarpiloterna är väldigt unga. Tålamod är en god egenskap och att vara road av att meka. Du bör också gärna vara prestigelös – i den här sporten hjälper man varandra. Det är också så kul att umgås med allt från 15- till 65-åringar med samma brinnande intresse.

TOMI HEDER
GÖR: Områdeschef på Stockholmshem. Medlem i drönarklubbarna SRFK, Stockholms Radioflygarklubb och MFK Stratos i Nynäshamn.
ÅLDER: 46 år.
BOR: Haninge.
STÖRSTA DRÖNARUPPELVELSE: Första gången jag kollade på drönar-racing. Jag föll direkt, det var kärlek vid första ögonkastet.
TIPS TILL DEN SOM ÄR NYFIKEN PÅ SPORTEN: Kolla in Facebook-sidorna FPV Sverige och Swedish Drone Cup och gå på en träning eller tävling.