
Om kollegan skadar sig på jobbet
Det är den anställde som har ansvar att underrätta sin arbetsgivare att hen drabbats av en arbetsskada. Sedan är det arbetsgivaren som har ansvar att anmäla skadan till Försäkringskassan. Du som facklig representant kan vara behjälplig när en arbetsskadeanmälan fylls i.
Om kollegan varit sjukskriven en längre tid
Informera om sjukförsäkringen ITP, som kompletterar ersättningen från Försäkringskassan och hjälp till med en anmälan.
Läs mer: Här är försäkringarna i arbetslivet
Om kollegan blir uppsagd
Om kollegan har fyllt 40 år och blivit uppsagd på grund av arbetsbrist så kan hen ha rätt till avgångsersättning (AGE) från det trygghetsråd hen omfattas av.
Om kollegan ska bli eller är föräldraledig
Informera om föräldrapenningtillägget som kompletterar ersättningen från Försäkringskassan. Det betalas dock endast under en sammanhängande ledighetsperiod så därför kan det vara bra att veta inför en planerad föräldraledighet.
Om kollegan är i behov av rehabilitering
Bevaka att arbetsgivaren gjort vad som krävs för att anpassa arbetsuppgifter, arbetstider, hjälpmedel och omplaceringsmöjligheter. Är du arbetsmiljöombud (AMO) kan du vara till stöd genom att exempelvis följa med på möten med arbetsgivaren och Försäkringskassan.