
När Linnea Fältström började jobba på callcentret Releasy i Borlänge för ett tiotal år sedan var det fackliga engagemanget litet. Även om många var medlemmar i Unionen satt endast tre i klubbstyrelsen och få gick på årsmötena. När hon ändå beslöt att vara med på ett sådant 2018 blev hon genast vald till vice ordförande i styrelsen.
– Även om jag tyckte att det var viktigt att ställa upp så hade jag ingen större koll på vad uppdraget innebar. Därför höll jag mig i bakgrunden. Men ett år senare avgick ordföranden och då trillade det uppdraget över på mig. Och eftersom jag inte hade koll blev jag faktiskt panikslagen då, säger hon.
Tio blev invalda i styrelsen
Efter att ha gått några av Unionens fackliga kurser kände Linnea Fältström sig säkrare i rollen. Men hon upplevde ändå att ordförandeskapet ofta var ensamt, tråkigt och tungt. Men inför det senaste årsmötet, i februari i år, lyckades hon ändå få med ett par kollegor dit.

Och då visade det sig också att fler hörsammat styrelsens önskemål om att fler skulle engagera sig i styrelsearbetet. Därför var man tio på årsmötet, där samtliga också blev invalda i styrelsen. Däribland Johan Skarp som tog på sig ordföranderollen.
– Jag vet faktiskt inte varför så många ville vara med nu. Själv beslöt jag engagera mig efter att det hänt en del saker på jobbet som inte kändes okej. Då insåg jag hur viktig klubben är och att det fanns risk att den kunde läggas ned om inte fler engagerade sig, säger han.
Att kunna ha diskussioner med så många
gör det fackliga så mycket roligare
För Linnea Fältström har tillskottet av ledamöter inneburit en stor förändring.
– Som ordförande blev jag ibland väldigt stressad över allt jag behövde ta tag i själv. Men nu har vi alla egna ansvarsområden och hjälps åt med allt. Och att kunna ha diskussioner med så många gör det fackliga så mycket roligare, säger hon.
I dagsläget är klubbens synlighet på arbetsplatsen högprioriterad.
– Ett problem har varit att de många unga som börjar här ofta har haft dålig kunskap om vad facket är och gör. Därför presenterar vi oss och välkomnar till Unionenklubben så snart det kommer en nyanställd, för att alla ska veta att det finns en klubb. På det viset hoppas vi också kunna växa och få mer engagerade medlemmar, säger Johan Skarp.
Har redan fått fler medlemmar
Andra nya insatser är att man skickar ut regelbundna månadsbrev, där man även uppmanar medlemmarna att ge feedback och föreslå vad klubben ska jobba med, och att alla i styrelsen går runt på callcentret när tillfälle ges för att inbjuda till samtal med medlemmarna.
Nu förhandlar även klubben med ledningen, och har som mål att ha en bestämd tid varje vecka då någon i styrelsen kan sitta med öppen dörr så att alla medlemmar vet att man kan komma och prata då. Enligt Johan Skarp har den ökade synligheten och de olika insatserna gett resultat.
– Vi har redan både fått fler medlemmar och fler frågor och synpunkter, säger han.
Releasy
- Callcenterföretag med verksamhet i Borlänge, Borås, Karlskoga, Linköping, Stockholm och Barcelona. Huvudkontoret ligger i Solna.
- Grundades på 1980-talet och ägs av det svenska it-företaget Pulsen AB.
- Jobbar med kundservice och försäljning åt bland andra Hemnet, C more, Telia, Bilprovningen, Aller Media och Hemköp.
- Har runt 1 600 anställda. Av de 450 som finns i Borlänge är 125 medlemmar i Unionen.