Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Flera fördelar med särskild fackklubb för chefer

Även chefer kan behöva ha ett eget fackligt stöd på jobbet. Men Unionens chefsklubbar är få. Ett undantag är Systembolaget, som har ett 20-tal chefsektioner.
Anita Täpp Publicerad 15 november 2021, kl 16:29
Lisa Wikstrand
Butikschefer i chefssektionens styrelse: Fredrik Johansson i citybutiken i Helsingborg, Pradeep Holmqvist i Helsingborg/Råå och Janet Karlsson i Ängelholm. Lisa Wikstrand

Att vara butikschef på Systembolaget har sina särskilda utmaningar. Förutom att se till att bemanningen fungerar och att medarbetarna mår bra, kan det också innebära att behöva ta itu med kunder som hotar personalen eller försöker stjäla från butiken. Viktigt är naturligtvis också att se till att arbetsgivaren är nöjd med ens arbete.

Att ha en chefsklubb har stora fördelar, tycker Pradeep Holmqvist, butikschef i Helsingborg och ordförande för regionens chefssektion – som det heter inom Systembolaget – med nio medlemmar.

Butikscheferna kan vara anonyma

Om man exempelvis som chef för en butik får problem som man kanske inte vill eller vågar ta upp med sin områdeschef, kan chefssektionen i stället för butikschefen ta upp problemet.

– Då behöver vi inte ens berätta vilken butikschef som mår dåligt utan kan i stället driva den frågan så att det blir bättre förutsättningar för alla butikschefer, säger han.

En annan sak som Pradeep Holmqvist är nöjd med när det gäller chefssektionen är att man har lyckats få till regelbundna möten med områdeschefen.

–Tidigare har det kunnat ifrågasättas om vi har haft tid med de här mötena. Men nu har vi lyckats skapa tid och resurser till det med hjälp av en beräkningsmodell på hur många timmar varje butik ska ha till det.

– Tack vare det kan vi nu föra en dialog om vilka utmaningar vi har och vilka resurser vi behöver på det lokala planet. Och i de här mötena kan vi också ta upp hur nöjda vi är och vilka mandat vi vill ha för att kunna bestämma själva i en del frågor. Det är viktigt för vår arbetsmiljö.

Sjukskrivningar till följd av ledarskapet

En av de gånger man haft störst nytta av den nya mötesstrukturen var för några år sedan då flera butikschefer blev sjukskrivna.

– Då handlade det om ledarskapet, om vilken dialog våra närmaste chefer haft med butikscheferna, om hur de behandlades och hur deras arbetsmiljö var, säger Pradeep Holmqvist.

– I grunden handlade det om för hög arbetsbelastning och då kunde vi tack vare den här dialogen skapa bättre förutsättningar för alla chefer. Och att vi på ett ärligt sätt kan diskutera sådana här problem och skapa förståelse är också viktigt för arbetsgivaren.

En annan fördel med chefssektionen är att man även kan lyfta frågor som berör alla butikschefer till Unionens riksklubb.

– Om högsta ledningen vill förändra något så kan områdescheferna ändå tolka det på olika vis och göra olika i regionerna. Genom riksklubben kan vi då ändå jämföra hur det fungerar och agera utifrån att det ska vara likadant i alla butiker, oavsett om det exempelvis handlar om en lönerevision eller om att göra riskbedömningar.

De olika rollerna kan vara förvirrande

Att som mellanchef, då man redan sitter på två stolar, även vara fackligt aktiv kan ibland skapa viss förvirring, både hos ledningen och hos honom själv, medger han.

För vems intresse ska han egentligen prioritera i ett skarpt läge?

– Därför brukar jag alltid inleda en förhandling med att klargöra att jag nu har den fackliga hatten på mig.

Systembolaget

  • Företaget har nästan 6 500 anställda.
  • Av dessa är runt 80 procent fackligt organiserade.
  • Cirka 3 500 anställda är med i Unionen.
  • Alla medlemmar företräds av Unionens riksklubb.
  • I varje landsdel finns också bland annat säljarsektioner och chefssektioner som företräder just dessa yrkesgrupper.
  • Inom Systembolaget finns runt 20 chefssektioner.
Fackligt

Spotify och Klarna vill bana väg för fler klubbar

Unionenklubben på Spotify fick hjälp av klubben på Klarna. Nu håller klubbarna tummarna för att det blir en trend att bilda fackklubb som fler techbolag hakar på.
Johanna Rovira Publicerad 31 januari 2023, kl 06:00
Till vänster bild på Spotifys kontor i Stockholm. Till höger bild på Klarnas kontor i Stockholm. Exteriör med skyltar.
Unionenklubben på Spotify fick hjälp av klubben på Klarna. Nu hoppas de på en facklig trend bland techbolagen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT och Simon Rehnström/SvD/TT.

Spotifys nyvalda klubbordförande Henry Catalini Smith har haft en urjobbig vecka när Kollega får kontakt med honom på fredagseftermiddagen. På måndagen kom varsel och riktade erbjudandet om utköp. På tisdagen bildades klubb, som Kollega skrivit om tidigare, och han valdes till ordförande.

Och under resten av veckan avlöste det ena mötet eller medlemssamtalet det andra.

Henry Catalini Smith.
Henry Catalini Smith.

 Det har varit tufft, jag har knappt sovit någonting i veckan och gråtit av ren utmattning. Folk har så många frågor. Kollegor som fått erbjudande har bara fem dagar på sig att bestämma sig och många av dem är immigranter utan koll på vilka rättigheter de har.

Samtidigt ger det energi att kunna hjälpa sina kollegor, förklarar han. Han ångrar absolut inte att han drog i gång arbetet med att få till kollektivavtal och bilda klubb.

 Det känns som jag är född till detta, att engagera mig fackligt.

Tackar nej till utköp

Han har, liksom hundra av sina kollegor i Sverige, fått erbjudande om ett avgångsvederlag om han säger upp sig själv. Men han har bestämt sig för att tacka nej.

 Det är otroligt skrämmande att få erbjudande om att bli utköpt. Men Sen Kanner, klubbordföranden på Klarna tackade nej till sitt erbjudande och därför gör jag det också. Jag vill inte vara sämre.

Sen Kanner och Henry Catalini Smith kände inte varandra för några månader sedan. Men när tankarna på att få till ett kollektivavtal på Spotify väcktes, googlade Henry Catalini Smith fram en Kollegaartikel om Klarnas kamp i strävan efter avtal och han tog därefter kontakt Sen Kanner.  

 Jag gav honom råd och uppmuntrade honom att bilda klubb, bekräftar Sen Kanner.

 Hennes hjälp har betytt otroligt mycket, säger Henry Catalini Smith, som strax efter deras första kontakt väckte frågan om kollektivavtal i en chattråd på företagets intranät.

Stort intresse för kollektivavtal

Gensvaret var enormt, trots att Unionens upplevelse att anställda på Spotify, liksom på andra techbolag, varit ganska ljumma inför tanken på kollektivavtal eftersom de anser sig ha bra löner och villkor.

 Intresset var mycket större än jag förväntat mig, och folk tackade mig för att jag dragit i gång en kampanj för kollektivavtal. Det var tydligt att folk önskade sig avtal och jag tror det underlättade att jag, som själv är immigrant, förespråkade det. Det försvinner något i översättningen när facket driver frågan, säger Henry Catalini Smith.

Sen Kanner är inne på samma spår:

Sen Kanner.

 Inget ont om Unionens arbete, men det finns definitivt mer att göra inom techbranschen. Det är en stor utmaning eftersom många av oss kommer från andra länder och inte ser vitsen med facket.  Fast å andra sidan har jag svenskfödda kollegor som inte heller ser behovet av fackligt arbete.  

Vill gå i bräschen 

Sen Kanner var inbjuden till tisdagens klubbildningsmöte på Spotify för att uppmuntra anställda att engagera sig och svara på frågor om vad de kan förvänta sig som förtroendevalda. Hon hoppas nu att Klarna och Spotify kan gå i bräschen för fackligt engagemang inom techbranschen.

 Jag kan inte ta all ära, eftersom jag inte startade klubben på Klarna, men uppenbart har Klarnaklubben fungerat som en förebild och jag är stolt över det å klubbens vägnar. Nu hoppas jag att vi sätter en trend för andra techbolag att följa efter, det skulle vara underbart, säger Sen Kanner.

Henry Catalini Smith hoppas dessutom på att det blir kollektivavtal på Spotify inom en inte alltför avlägsen framtid:

 Vi är mycket närmare kollektivavtal nu än vi var tidigare. Spotifyanställda i andra länder ser vad vi gör här och blir inspirerade att ta efter. Det är riktigt cool.