Medieföretagen hävdar att Unionen "kräver en löneökning på 2,8 procent" och inte "respekterar märket", det vill säga de 2,6 procent som man har kommit överens om inom industrin.
Vad det handlar om är att Unionen vill ha ut de 0,2 procent som avsattes för kompetensutveckling i 2010 års avtalsrörelse. Det har man också fått igenom i alla tidigare träffade avtal.
- Vi har ett avtal som reglerar de pengarna, där står det inte att de ska betalas ut som lön. Däremot tycker vi att kompetensutveckling är viktigt, det är vi villiga att medverka till, säger Magnus Kendel, chefsförhandlare på Medieföretagen.
Enligt honom är dock inte kompetenspengarna den stora frågan. I stället är det varseltiden vid schemaläggning som arbetsgivarna riktar in sig på. I stället för 28 dagar som idag, vill man ha 14 dagars varseltid.
- Blir någon sjuk eller föräldraledig måste lägga om scheman för de övriga. Man kanske inte kan sätta in vikarien där. Då måste man betala övertidsersättning tills det gått 28 dagar.
Men Unionen har inte en tanke på att gå med på försämrade arbetstidsvillkor i utbyte mot kompetenspengarna.
- De 0,2 procenten ska vi få ut. De har inget med märket att göra och inget är som vi är beredda att ge något annat för. Arbetsgivarna ska stå för den överenskommelse som finns, säger förhandlingschefen Niklas Hjert.
Enligt honom är dessutom arbetstidsfrågorna högt prioriterade bland medlemmarna inom Public service. För att kunna planera sina liv måste man i god tid få reda på hur schemat ser ut.
Medieföretagen är ett förbund inom Almega. Almega tillhör i sin tur Svenskt Näringsliv. Och Niklas Hjert uppger att Unionen och Svenskt Näringsliv är överens.
- Vi hade ett möte för ett tag sedan, jag uppfattade att vi har samma syn. Hur man däremot ska lösa av de 0,2 är en fråga för de olika branscherna.
Christer Ågren, vice vd på Svenskt Näringsliv, förnekar att det finns någon överenskommelse.
- Nej, det finns inte. Däremot finns ett antal lösningar på de andra områdena.
Kan ni inte ta Almega i örat helt enkelt?
- Nej, det funkar inte så. Huvudorganisationen kan inte bestämma över medlemsorganisationerna.
Unionen försökte först att få till stånd en frivillig medling, något som Medieföretagen sa nej till. Genom att varsla om konflikt blir medling obligatorisk.
Kommer man inte överens bryter konflikten ut den 9 maj. Varslet omfattar nätrmare 200 medlemmar på SVT, SR, UR och Radiotjänst. På SVT är SVT 1 och Barnkanalen undantagna.