Visserligen upplever många anställda att det finns utrymme för att begå misstag. Men på 20 procent av arbetsplatserna vågar man inte pröva nya lösningar om man inte på förhand vet att de kommer att fungera. I stället förväntas hela organisationer fungera kostnadseffektivt, vilket kan bli en hämsko på kreativiteten i företagen.
Unionen skriver i sin undersökning att utveckling och innovation ofta är en del av företagskulturen, men i vart tredje företag är det inte det.
- Lite snävare har det blivit, det gäller hela samhället. Resursstyrningen är tydligare. Alla får göra misstag men man får inte upprepa dem, säger Malin Linnér, Unionens klubbordförande på Astra Zeneca i Södertälje.
Ett företag som Astra Zeneca är beroende av innovationer. Malin Linnér tycker att visionerna är tydligare och klarare nu än för tio år sedan.
På Ikea är utrymmet för egna kreativa idéer begränsat och toleransen för misstag blir allt mindre. Det hävdar Conny Andersson, ordförande för Unionenklubben.
- Företaget uppmuntrar överhuvudtaget inte de anställda till att komma med egna kreativa idéer och tankar. Man anser att det ingår i det normala arbetets utförande - är du anställd som utvecklare så är det ditt jobb att vara kreativ och ska inte premieras. Men pengar har en förmåga att locka fram kreativitet, säger han.
Utvecklingen styrs allt mer av effektivitetskrav. Ikea vill ha snabba resultat.
- Även om vi inte är börsnoterade har kvartalsekonomin smugit sig in. Det är den förbaskade tidslimiten som jagar folk. Det finns inte tid att misslyckas, hellre då köra med säkra kort. Men man dödar kreativiteten på det viset, säger Conny Andersson.
Enligt klubbordföranden uppmuntrar ytterst få Ikeachefer till nytänkande.
- De chefer som gör det är ofta av "den gamla stammen". De ser ett värde i kreativiteten och anser att den får lov att ta lite tid. Men de blir ofta beskyllda för att inte hänga med i utvecklingen och att de tar för lång tid på sig.
Från fackligt håll har man försökt motverka utvecklingen.
- Vi vill behålla de gamla förslagskommittéerna i en moderniserad form för att Ikea ska få en seriös hantering av de förslag som dyker upp. Jag tvivlar på att företaget kommer att tänka om, kreativitet tar tid och hjulen snurrar allt fortare, säger Conny Andersson.
Bengt Fogelberg, klubbordförande på Ericsson, tycker att undersökningen delvis stämmer in på klimatet på Ericsson.
- Ökande effektivitetskrav och kostnadsjakt går ut över många saker, även kreativitet och innovationsförmåga. Vi har inga förslagslådor längre, jag tror inte att folk har tid och kraft att presentera idéer. NÄR någon har gjort det har de blivit avspisade: "Du ska göra det du är satt att göra." På utvecklingsavdelningen görs större ansträngningar för att ta till vara kreativiteten. Man har särskilda projekt och pristävlingar.
Folk ska inte jobba ihjäl sig, men alla måste försöka göra det lilla extra för att företaget ska vara konkurrenskraftigt, något som många upplever som mycket stressande enligt Fogelberg.
Anser du att det finns det tillräckligt stor tolerans för misslyckanden hos er?
- Det finns en bra tolerans för misstag. En Ericssontradition är att man inte blir straffad och det är nog en av våra framgångsfaktorer.