Det råder bråda tider på Göteborgsföretaget Socialize. Efter några knackiga månader och uteblivna uppdrag erbjöd företagsledningen sina anställda att antingen sänka sin lön, eller söka sig någon annanstans.
- Arbetsgivaren ville frångå den lönemodell som man kommit överens om. Alla viktiga förändringar ska ju diskuteras med de anställda men det har man definitivt inte gjort i det här fallet, säger Elisabeth Nilsson, ombudsman i Göteborgsregionen.
Efter en tid var endast några få anställda kvar i arbete.
- Vad vi har hört så försvann de successivt. Tyvärr var de flesta inte med i Unionen och vi kunde inte erbjuda någon juridisk hjälp. Däremot gav vi många tips och råd till de anställda, som i de flesta fall var ungdomar.
Företagsledningen har dock en annan syn på situationen.
- Vi informerade alla anställda om de krav och mål man måste uppfylla för att få en fortsatt anställning hos oss. I det här läget lät vi alla anställda att underprestera innan vi ingrep.
- Det är inte ovanligt att man använder sig enbart av en prestationsbaserad lön inom säljbranschen. Det här är en vinstdrivande verksamhet, säger Andreas Fridolfsson, personalansvarig på Socialize.
För att få ut sin lön måste de anställda avsluta minst fyra försäljningar per dag. Gör man inte det avslutas anställningen - förutsatt att man inte fyller någon annan funktion i gruppen.
- Vi ger givetvis fler chanser om vi ser att man till exempel tillför en positiv anda i gänget, säger Andreas Fridolfsson.
Nu har Socialize en hel del viktiga beslut att fatta. Dels ska man flytta till nya lokaler men också rekrytera nya säljare.
- Vi tänker oss ett starkare krav på de anställda i framtiden, då vi inte håller kvar personal som underpresterar. Samtidigt måste vi se till att det förblir en arbetsplats som inger trygghet- både lönemässigt och arbetsmässigt.