Åsa Hedendahl var den som nominerade sin arbetsgivare. En anledning var att det globala företaget hade börjat prata om mångfald och gemenskap som ett av sina kärnvärden. HBT fanns med som en av aspekterna.
- Det som hänt under året är att samtliga Akzo Nobels chefer i Sverige har utbildats i det här. Det har varit väldigt nyttigt. Många tycker sig vara fördomsfria och ha bra arbetsmiljöer, men när man vässar till det lite och frågar: kan någon som är homo eller bi prata om sin semester med sin partner utan vidare på din avdelning, då börjar man skruva lite på sig. Man har inte sett att den jargon som finns ofta exkluderar. Här funkar utbildningen som en ögonöppnare, berättar Åsa Hedendahl.
Det som också hänt är att nyheten om priset slogs upp globalt inom koncernen. Den artikel som publicerades internt blev en av de mest kommenterade i företagets historia.
- Akzo Nobel som företag tyckte att priset var viktigt. Vår högsta företagsledning fick möjlighet att gå in och stödja mångfaldsarbetet.
För de företag som arbetar med mångfald handlar det inte enbart om välvilja. På ett Prideseminarium i veckan framgick att det också finns goda ekonomiska argument för ett öppet klimat. Flera av de företag som deltog påpekade att man inte har råd att exkludera människor.
- Mångfaldsarbetet är viktigt för att hitta den kompetens som vi behöver, sa till exempel Apotekets Monica Höglind.
Det är något som Åsa Hedendahl håller med om.
- Å ena sidan behöver man ta hand om talanger och attrahera duktiga människor att komma till ett företag. När de väl är där måste man få dem att prestera. Företaget ser mer på det här att vara mångkulturellt och attrahera talangerna. Personligen ser jag också att det är viktigt att man vågar vara den man är på jobbet. Annars kommer man inte kunna prestera.