Min chef är en sådan idiot!
Kommentar: En sådan uppdatering är farlig. Om du har kritiska synpunkter på din chef ska du i första hand framföra dem direkt till henne. Skulle din chef se kommentaren kan det hända att hon ringer upp och säger att du inte ska komma till jobbet mer. Sedan beror det naturligtvis på i vilket sammanhang som kommentaren lämnats.Tumregeln är ändå att i första hand sköta kommunikationen på arbetsplatsen och inte på Facebook.
Jag blir tokig på min kollega. Var nära att orsaka en "olycka" i går när hon stod på balkongen och rökte.
Kommentar: Du får aldrig hota en chef eller kollega. Upplevs ett uttalande som ett allvarligt menat hot kan det vara skäl för uppsägning.
Åh, avskyr långa möten. Jag ska säga upp mig från det här skitjobbet
Kommentar: En uppsägning ska riktas direkt till arbetsgivaren eller en representant för denne. Det här är inte en uppsägning utan bara ett allmänt uttalande om att någon kanske kommer att säga upp sig i framtiden. Skulle du däremot skicka ett meddelande till din chef på Facebook där det står att du säger upp dig är det bindande. Skulle du ångra dig måste du göra det kvickt.
Hjälpte en kund att köpa bil idag. Bimbon visste inte ens var gaspedalen satt
Kommentar: Har du skrivit på din profil var du jobbar kan kommentaren ge en dålig bild av företaget och din arbetsgivare kan därför ha synpunkter på vad du skriver. Det är viktigt att arbetsgivaren visa vilka värderingar man arbetar efter och göra dem tydliga för de anställda. Skulle du få flera tillrättavisningar utan att bättra dig kan det vara grund för uppsägning.
Kammade hem en storkund idag. Snart rullar miljonerna in
Kommentar: Den statusuppdateringen ser inte bra ut varken för företaget eller för kunden. Det är inte säkert att din arbetsgivare vill att denna information sprids. Du kan vara ute på farligt vatten här. Kundinformation kan vara företagshemligheter som arbetsgivaren hemlighåller. Ibland är även kundnamn sekretessbelagda.
Det kommer bara en massa "muhammedkunder" till vår säljavdelning
Kommentar: Här handlar det återigen om värderingar. Man måste som anställd vara lojal med arbetsgivaren och får inte handla på ett sätt som kan skada företaget. Man ska också ha i åtanke att din medverkan i sociala medier kan scannas av i en rekryteringsprocess. Delar du inte företagets värderingar sorteras du bort i ett tidigt skede.
Ny stjärna på jobbet. Mycket snack, men lite verkstad
Kommentar: Att fälla en sådan kommentar är inte skäl för uppsägning, men det är tydligt att arbetsplatsen har ett arbetsmiljöproblem och snart kan vänta sig att någon av våra ombudsmän knackar på. Det är klart att man måste få ha en personlig sfär där man har möjlighet att uttrycka sina åsikter, men text på webben kan bli hårdare än det var tänkt, missuppfattningar kan leda till en tryckt stämning och då är det bättre att ta upp problemen med den person det rör, än att skapa någon slags nätmobbning.
Bilder
Du är sjuk men lägger ut en festbild.
Kommentar: Det är inte okej och kan vara skäl för uppsägning. Är du hemma för att du har influensa så är det svårt att förklara hur du samtidigt kunnat vara på fest. Men det kan ju vara så att bilden tagits vid ett tidigare tillfälle.
Chefen skriver:
Åh, nu är han hemma och vabbar igen. Vad tröttsamt!
Kommentar: Det kan vara diskriminering. Jag har svårt att se att ett företag accepterar den här typen av kommentarer.
Skriver till en sjukskriven anställd: Kan du ha roligt kan du jobba!
Kommentar Är den anställde sjukskriven för depression eller stress, så ligger chefen inte bra till. Man kan säga att ju högre upp i hierarkin, desto större krav ställs. Oavsett är det här inte en okej kommunikation av en chef.