Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Trio stal databas - får böta 10 miljoner

Tio miljoner kronor. Så mycket har hovrätten bestämt att tre kvinnor ska betala i skadestånd till sin tidigare arbetsgivare, sedan det avslöjats att trion plockat med sig företagshemligheter och använt dem i sitt nystartade bolag.
Anita Täpp Publicerad
Staffan Löwstedt/TT
Så kunde ett adressregister se ut för tjugo år sedan. I dag är de oftast digitaliserade och enkla att kopiera, vilket tre kvinnor på ett marknadsundersökningsföretag anses ha gjort. Staffan Löwstedt/TT

Kvinnorna sade upp sig från ett marknadsundersökningsföretag och startade ett konkurrerande bolag för några år sedan. Snart upptäckte deras tidigare arbetsgivare att man börjat tappa uppdrag från en av sina viktigaste kunder till kvinnornas företag.

Arbetsgivaren har bland annat kunna bevisa att man haft fog för sina misstankar genom att en kontrolladress har lagts in i en av databaserna med kontaktuppgifter, enligt Dagens Industri.

Adressuppgiften lades till för att marknadsundersökningsföretaget skulle veta att de mejlutskick som man gjorde gick fram korrekt.

Kontrolladressen tillhörde en anhörig till en anställd och att denne fått ta del av ett massutskick från kvinnornas företag har använts som bevis på att de har lagt beslag på databasen och sedan också har använt sig av innehållet.

Vid en intrångsundersökning på företagets kontor påträffades också mycket riktigt databaser med kontaktuppgifter som ägs av den tidigare arbetsgivaren.

Kvinnorna har hävdat att databaserna varken är upphovsrättsligt skyddade eller utgör några företagshemligheter. De har också uppgett att de varken har framställt några exemplar av databaserna eller har kopierat dem när de var anställda.

En av kvinnorna har sagt att hon har fått flera anonyma mejl med filer i. Uppgifter ska också ha kommit på en usb-sticka i ett kuvert med en anonym avsändare.

Men hovrätten anser alltså att kvinnorna har gjort sig skyldiga till brott mot företagshemlighetslagen och att de och deras bolag ska betala ett skadestånd på sammanlagt 10, 5 miljoner kronor till den förre arbetsgivaren.

I det ingår ett allmänt skadestånd på 2 miljoner, som är själva straffet, och en ekonomisk del där beloppet beräknats utifrån hur stor ekonomisk skada den förre arbetsgivaren anses har drabbats av.

Hovrätten anser också att databaserna är skyddade av upphovsrättslagen.

Kvinnorna och deras advokat har ännu inte beslutat om de ska överklaga hovrättens beslut men menar att det borde kunna ligga till grund för prövningstillstånd i Högsta Domstolen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.