Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif kräver skadestånd för diskriminerad medlem

Maryam Osman arbetade i två år i ett framgångsrikt projekt på Almi i Västerbotten. Men hon upplevde sig hela tiden negativt särbehandlad.
Linda Svensson Publicerad
Droppen kom när Maryam Osman inte ens fick information om en ledig tjänst som skulle ha passat henne som hand i handsken. I stället anställdes chefens dotter. Nu har hon anmält sin tidigare arbetsgivare till Diskrimineringsombudsmannen.
- Jag var en fegis medan jag jobbade där. Jag hoppades få en ny anställning och vågade inte säga ifrån. Jag tyckte inte jag hade råd att vara besvärlig.
Maryam Osman, som ursprungligen kommer från Somalia, är utbildad projektledare och anställdes i projektet Duvemåla som syftade till att fler invandrarkvinnor i Umeåregionen skulle våga starta eget. På två år ökade andelen kvinnliga företagare med invandrarbakgrund med 50 procent. Visserligen från en mycket blygsam nivå.
- Vi blev nominerade till bästa europeiska projekt, men min chef förlöjligade hela tiden det vi gjorde, säger Maryam Osman.
Det var inte bara projektet som förlöjligades. Enligt Maryam fällde chefen negativa kommentarer om bland annat hennes kläder och ställde konstigt formulerade frågor som syftade på hennes religion och härkomst.
- Han har haft hatkänslor mot mig hela tiden. Jag vågade inte sitta och fika med de andra om han var med. Då gick jag hellre in på mitt rum. Det var jättejobbigt när alla satt i fikarummet och skrattade.
Sifs ombudsman Olle Heimersson ska begära förhandling med Almi.
- Jag anser att det finns så pass mycket i det här att vi ska agera. Det är en grannlaga uppgift att bevisa diskriminering, men vi har konkreta saker som går att styrka, säger han.
Sten-Anders Gustafsson, vd på Almi i Västerbotten, vill inte gå in på vad som framkommit i samtal med den berörda chefen och andra anställda.
- Men rent generellt kan jag säga att vi ser oerhört allvarligt och seriöst på det här. Det är oerhört tragiskt att en person känner sig diskriminerad, och vi kommer att göra allt för att reda ut det här och se till att det inte händer igen.
Frågan om Maryam Osman blivit förbigången när chefen anställde sin dotter anser Sten-Anders Gustafsson handlar mer om lagen om anställningsskydd.
- Vi diskvalificerar inte någon bara för att den personen har en koppling till företaget sedan tidigare. Barn intresserar sig ofta för sina föräldrars verksamhet. Hur många ser du inte på det lilla företaget SVT som har samma efternamn?

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.