Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif kräver att uppgörelse för indiska IT-tekniker följs

De indiska IT-tekniker som tagits hit av IBM skulle få 25 000 kronor i månaden enligt en uppgörelse med Sif. Istället kan de ha fått 4 000 i månaden vilket gör Sifs regionchef Kjell Johnson upprörd.<br />
Publicerad
- Vi har en känsla av att Migrationsverket sköter det här med arbetstillstånden hipp som happ. Och inte heller arbetsgivarna verkar bry sig om arbetstillstånden, säger han.
I höstas skickade Länsarbetsnämnden Sif ett förslag om dispens för arbetstillstånd. Det gällde ett antal indiska IT-arbetare som skulle läras upp inom IBM.
- Det finns många olika varianter när det gäller utländsk arbetskraft. Om de är anställda i Sverige så kräver vi att de ska omfattas av kollektivavtal. Men de här är utlånade av IBM India Ltd och har då inget anställningsförhållande i Sverige, säger Bengt Engström, ombudsman på Sifs stockholmsavdelning.
- I det läget kan vi endast påverka genom att vi som remissinstans när det gäller arbetstillstånden också har möjlighet att ställa krav.
Senare deltog Sif i ett möte med Teknikarbetsgivarna, Migrationsverket och Länsarbetsnämnden. Efter förhandlingar var parterna, enligt Kjell Johnson, överens om att 150 personer fick komma hit för en så kallad kompetensöverföring, alltså för att lära sig och ta med kunskapen hem. Var och en skulle få vara här i maximalt två år och alla skulle ha minst 25 000 i månadslön.
- Det ingår i ett yttrande från AMS, som Migrationsverket ska ha då man tar ställning till arbetstillstånden. Där står också att arbetsmarknadens parter ska se till att överenskommelsen följs.
I december slog Sifklubben på IBM larm då man misstänkte att mer än 200 indiska IT-tekniker som varit på IBM det senaste året för att studera också arbetat. Senare har Sif fått uppgifter om att indier haft en månadslön på 4 000 kronor.
- Man har sagt att de också får en schablonersättning, men det har ju alla utländska konsulter, oavsett lön, säger Kjell Johnson.
Hur många underbetalda indier som finns i Sverige är oklart. I stockholmsregionen finns enligt Sif indiska IT-arbetare på flera IBM-företag och på Ericsson.
- Vi vet inte hur tillstånden fungerat. Ofta har klubbar lokalt sagt okej till att några får komma in. Det är först när det blivit en större omfattning som vi har blivit involverade. Nu har vi upptäckt att fler och fler dyker upp. På ett företag var det uppemot 265. Sedan rasslar det in nya och man vet inte hur många som åker hem, säger Bengt Engström.
- Det finns olika sidor av det här. En är att man gör jobbet här, en annan att man lär och tar med sig kunskapen hem, en tredje att man flyttar hela produktionen.
Kjell Johnson beräknar att det finns mellan 300 och 500 indiska IT-tekniker i regionen.
- Vi har märkt en tydlig trend under senaste halvåret. Flera företag vill skära ner här och flytta verksamhet till Indien. Att indierna är här är en del i processen, säger han.
Kjell Johnson är också förargad över att Migrationsverket, enligt en artikel i dagens Metro, inte vill kännas vid den träffade uppgörelsen.
- Vi ska nu ta kontakt med AMS och Migrationsverket och gå till botten med saken, säger han.
Sif ska också försöka påverka företagsledningarna. Om det blir nödvändigt kan förbundet ta till stridsåtgärder.
- Vi har inte diskuterat det här med Sifs ledning ännu. Men ytterst handlar det om att få till svenska kollektivavtal och rimliga villkor för indierna här, säger Kjell Johnson.

ANITA TÄPP




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.