Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Blev slagen på rumpan − Unionen stämmer ambassad

En kvinnlig anställd på Qatars ambassad fick ett hårt slag på rumpan av en manlig kollega. När kvinnan tog upp saken med sin chef uppmanade han parterna att be om ursäkt − till varandra. Nu stämmer Unionen ambassaden för att man inte utrett händelsen.
Ola Rennstam Publicerad
Qatars ambassad i Stockholm till vänster, Qatars flagga till höger.
En man på Qatars ambassad slog sin kvinnliga kollega hårt på rumpan när hon bytte färgpatron på en skrivare. Trots kränkningen utredde ambassaden aldrig saken. Foto: Linnea Andersson och Shutterstock.

Kvinnan arbetar som värdinna på Qatars ambassad sedan 2017. Den 25 juni i år skulle hon byta färgpatronen i en av ambassadens skrivare. När hon stod böjd över apparaten kom en manlig kollega gåendes i korridoren och utdelade ett hårt slag på hennes rumpa med sin hand när han passerade, samtidigt som han skrattade. Kvinnan beskriver att slaget var så hårt att det började sticka i huden.

Nästa dag tog hon upp händelsen med Qatars ambassadör och en diplomat. Därefter hände inget i ärendet förrän hon en tid senare hade ett samtal med diplomaten.

Annika Jonasson
Annika Jonasson

Han uppmanade vår medlem att hon och mannen skulle be varandra om ursäkt. För henne blev det ytterligare en kränkning, säger Annika Jonasson, förbundsjurist på Unionen som företräder kvinnan.

Arbetsgivare skyldiga att utreda

Enligt Unionen har Qatars ambassad inte vidtagit någon åtgärd för att utreda händelsen eller för att förhindra framtida trakasserier.

Enligt diskrimineringslagen är en arbetsgivare skyldig att utreda saken om de får kännedom om att det kan ha skett sexuella trakasserier, säger Annika Jonasson.

Nu har Unionen stämt ambassaden för brott mot diskrimineringslagen och kräver 75 000 kronor i skadestånd.

Kollega söker Qatars ambassad för en kommentar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.