Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

SAS-personal kritisk till förslag om nya regioner

Om Sif och HTF går samman ska förbundens totalt 33 avdelningar bantas ner till 19 enligt ett förslag. Men bland SAS-personalens fackliga aktiva och klubbarna på Gotland har förslaget väckt missnöje.<br />
Publicerad
- Vår största invändning är det geografiska. Man har gjort en uppdelning utifrån medlemsantal men inte tagit tillräcklig hänsyn till det geografiska och vart man reser, säger Martin Johansson, som är ledamot i HTF Stockholms avdelningsstyrelse liksom i förbundsstyrelsen.
Sif har i dag 20 och HTF 13 avdelningar i landet, med anställda ombudsmän och andra experter som ska hjälpa och stödja medlemmar, fackligt förtroendevalda och klubbar.
Varje avdelning har en vald styrelse, bestående av fackligt förtroendevalda i regionen, som också kan påverka uppåt i förbundet.
De cirka 3 500 organiserade SAS-anställda är en betydelsefull grupp inom HTF som har många små klubbar. SAS Tjänstemannaförening, med 1 600 medlemmar, är förbundets största klubb.
I dag tillhör SAS-personalen liksom Gotlandsklubbarna, på bland andra Destination Gotland och Svenska Spel, HTF:s avdelning i Stockholm.
Men enligt förslaget ska Sigtuna kommun, med Arlanda, höra till en region med arbetsnamnet Uppland; i huvudsak identisk med Sifs Upplandsavdelning med kontor i Uppsala.
Gotland ska tillhöra region "Söderort"; ett något större geografiskt område än det som i dag är Sifs Södertäljeavdelning.
- På Gotland finns ett starkt önskemål om att få fortsätta tillhöra Stockholm eftersom det resemässigt är lättare att ta sig dit när förtroendevalda ska på möten eller kurser, säger Martin Johansson.
Vad gäller SAS-personalen så handlar det, enligt honom, egentligen om en Arlandaproblematik eftersom flera företag på Arlanda har sitt huvudkontor i Stockholm eller på vägen dit.
- När ombudsmännen ska förhandla på ett företag där kontoret hör till Stockholm medan arbetsplatsen på Arlanda hör till Uppland måste två avdelningar förhandla tillsammans med klubben, vilket kan bli stökigt.
Martin Johansson påpekar också att förslaget innebär att en del av SAS Tjänstemannaförenings sektioner kommer att fortsätta att tillhöra Stockholmsregionen medan de övriga ska tillhöra "Uppland".
- Det innebär ju också en styrkemässig försvagning av klubben.
Arbetsgruppen bakom förslaget anser att man i och med den nya regionindelningen, där tillräckligt många medlemmar i varje region är en viktig faktor, nu sett till att varje avdelning får tillräcklig bärkraft.
En jämförelse mellan Sifs nuvarande avdelningar och de föreslagna nya regionerna visar att de största förändringarna sker i södra delen av landet där Sifs avdelning i Malmö och ena halvan av förbundets avdelning i Halmstad/Helsingborg slås ihop till en ny region medan den andra halvan slås ihop med Sif Borås.
Senast den 2 maj ska avdelningarna ha tyckt till om förslaget.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.