Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sanmina krävs på 70 miljoner i skadestånd

Fackklubbarna vid Sanmina-SCI kräver i dag företaget på rekordhöga 70 miljoner kronor i skadestånd för avtalsbrott och för brott mot medbestämmandelagen (mbl).- Vi vill markera mot det fruktansvärt cyniska sätt som man behandlar människor på, säger Pär Nilsson, Sifs klubbordförande i Bengtsfors.
Publicerad
Skadeståndet utgörs av 10 miljoner kronor per förhandlande organisation och företag. Facken i Bengtsfors hävdar att företaget gjort sig skyldig till avtalsbrott då man inte, i enlighet med ett undertecknat dokument, flyttat verksamhet från Eskilstuna till Bengtsfors.
Samtliga klubbar anser att Sanmina gjort sig skyldigt till brott mot mbl då man ignorerat informationsplikten och förhandlingsrätten. Det har medfört att facken för sent fått delta i förhandlingar om nedläggningen och därmed haft liten möjlighet att påverka.
Mbl-brottet anser facken sig ha belägg för i det hemliga dokument som nyligen avslöjades.
I dokumentet får Sanminas ledning råd av en PR-firma om hur man ska agera mot fack, politiker, medier och myndigheter. Ett av råden är att man så ofta som möjligt ska tala om hur tråkigt det är med neddragningarna.
Den kanadensiska koncernen har varslat drygt 840 anställda om uppsägning i Motala och Bengtsfors. Facken har reagerat kraftigt mot dokumentets innehåll som man menar avslöjar en oerhörd cynism mot Sanminas anställda.
Facken anser också att dokumentet avslöjar att ledningen beslutat om nedläggning innan man diskuterat frågan med facken och därmed har brutit mot reglerna i mbl.
I förra veckan inledde samtliga klubbar en tvisteförhandling med företaget och en framställan om skadestånd gjordes utan att summan preciserades. När man nu kräver totalt 70 miljoner kronor av Sanmina-SCI kan det jämföras med det tidigare högsta skadestånd som AD utdömt för brott mot mbl, 900 000 kronor.
Är det klokt att begära så mycket?
- Det viktigaste är att vi markerar utåt mot den här typen av agerande så att vi förhoppningsvis också får politikerna att reagera. De skadestånd som brukar dömas ut för brott mot mbl skrattar arbetsgivarna åt. Det är alldeles för billigt att hålla på så här, säger Pär Nilsson.
Även Sifs chefsjurist Eva-Helena Kling är upprörd över Sanminas agerande.
- Det finns ingen rim och reson i hur man agerat. Klubbarna har blivit kraftigt överkörda och har all rätt att vara förbannade. Samtidigt är det så korkat av arbetsgivaren. Om de anställda tappar förtroendet för ledningen så är det ju inte heller säkert de fortsätter vara lojala och pålitliga.
Eva-Helena Kling efterlyser en hårdare tillämpning av lagen.
- Mbl är i dag så misshandlad. Arbetsgivarna visar ingen respekt för arbetstagarna och struntar fullständigt i alla regler. Därför är det viktigt att driva sådana här fall. Arbetsgivarna måste betala skadestånd som svider.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.