Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Så säger du upp dig snyggt

Att säga upp sig kan vara både jobbigt och svårt. Det finns dessutom en hel del regler att hålla reda på. Unionens rådgivare Lars Öst ger sina bästa tips.
Lina Jonsson Publicerad

Alla har nog drömt om det. Att slänga igen dörren till chefens kontor och stolt deklarera: nu är det nog, nu säger jag upp mig. Steven Slater, kabinanställd på flygbolaget Jet Blue, tog uppsägningen ett steg längre. Under en inrikesflygning i USA fick han slutligen nog av gnälliga passagerare och dålig arbetsmiljö.

– Jag slutar, ropade han i högtalarsystemet, varefter han tog två öl från serveringen, fällde ut rutschkanan för nödevakuering och gjorde en glidande sorti. På väg ut hann Slater även deklarera att passagerarna var idioter.

Men även om en snabb uppsägning kan kännas bra i hjärtat så kan det innebära vissa konsekvenser i framtiden.

– Dels kan arbetsgivaren hävda avtalsbrott om du inte arbetar kvar under din uppsägningstid, dels att man orsakat ekonomisk skada för företaget. Båda dessa kan resultera i ett skadeståndsanspråk från arbetsgivaren. I vissa fall kan man frånträda anställningen med omedelbar verkan, alltså utan uppsägningstid. Ett exempel på det är om arbetsgivaren hotar dig eller brukar våld, säger Lars Öst, rådgivare på Unionen.

En bra och schyst uppsägning ska helst vara skriftlig, med en kopia som chefen ska skriva under. I dokumentet ska det även framgå vilken dag som är den sista anställningsdagen.

– Det kan vara en god idé att höra av sig till facket och kolla upp anställningsavtalet och eventuellt kollektivavtal. I dessa framgår hur lång din uppsägningstid är, säger Lars Öst.

En dålig uppsägning är ungefär det omvända. En muntlig oövertänkt sorti, med kort varsel och dålig planering.

– Vill du lämna företaget ett visst datum ska du lämna besked till arbetsgivaren, eller en representant för företaget i så god tid att du hinner fullgöra den uppsägningstid du har.

Det finns egentligen ingen ångervecka när det gäller uppsägningar. Blir du däremot provocerad att säga upp dig kan det i vissa fall vara möjligt att hävda att det är du som blivit uppsagd. Att bevisa detta är dock inte helt lätt.

– Du kan aldrig räkna med att återta en uppsägning. Grunden är att gjort är gjort. Om uppsägningen skett i affekt, gått väldigt fort, och du inom en kort tid "tar tillbaka uppsägningen" kan det vara rimligt att hävda att den går att ångra, men du kan inte vara säker på det, säger Lars Öst.

Längden på uppsägningstid kan variera kraftigt och regleras vanligtvis av antingen kollektivavtal, enskilt avtal eller las. Under uppsägningstiden arbetar du under samma villkor som tidigare. Det finns inga krav på att slutföra projekt eller hjälpa till att hitta ersättare. Däremot rekommenderas att tidigt diskutera uppsägningen med din chef så att övergången blir så oproblematisk som möjligt.

– Jag tror man tjänar på att slutföra alla anställningar så snyggt som möjligt. Även om det skulle kännas bra att tala om för chefen att han är en skitstövel så tjänar ingen på det i längden.

Säga upp dig

Tips på bra avslut

  • Kontakta ditt fackförbund och kontrollera hur lång din uppsägningstid är.
  • Säg upp dig både muntligt och skriftligt och glöm inte att anteckna sista anställningsdag. På så sätt undviks eventuella missförstånd.
  • Du har samma villkor under uppsägningstiden som innan och måste stanna tiden ut. Undantaget kan vara om det förekommer våld på arbetsplatsen eller om du inte får ut någon lön.
  • Var lojal tiden ut. Du tjänar sällan på att ge chefen en känga. Branschen är mindre än man kan tro.
  • Var ute i god tid.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.