Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

"Regeringen har dålig känsla för hur arbetsmarknaden fungerar"

Att koppla a-kasseavgiften till ansvarsfulla löneavtal är ett helt nytt grepp anser Sifs förbundsekonom Gösta Karlsson. Han är starkt kritisk till hur regeringen resonerar i budgeten.
Publicerad
Ansvarsfull lönebildning leder till lägre arbetslöshet och tvärtom menar regeringen i sin budgetproposition. Därför ska skillnaden i avgifter till olika a-kassor öka. Den med låg arbetslöshet får lägre avgift, medan den a-kassa som har hög arbetslöshet kostar mer att vara med i.
- Det är något helt nytt. Regeringen förbehåller sig rätten att gå in och korrigera ingångna avtal. Dessutom är det bara en part som ska straffas, säger Gösta Karlsson.
Det kan, anser han, leda till att parterna kör på utan att ta ansvar för samhällsekonomin, eftersom man inte kan vara säker på att det man kommer överens om i slutänden är det som gäller.
- Då får man inte en löneutveckling som är så bra.
Gösta Karlsson är dessutom tveksam till om avtalen verkligen styr arbetslösheten i en bransch, såsom hävdas i budgetpropositionen. Han upplever snarare att regeringen flyttar fram positionerna för att få större kontroll över lönebildningen.
- De ägnar sig åt ett finlir i detaljerna som är stötande tycker jag. Jag gjorde en liten beräkning. Jag använde sökmotorn i finansplanen och slog på tillväxt. Då fick jag 51 träffar. Sedan sökte jag på ordet kontroll och fick 81 träffar. Det reagerar jag på. Det är kontroll, kontroll, kontroll. Jag följer med intresse hur man tänker lösa det här med dagisens intygsplikt. Det är inte många dagis som har fungerande datorsystem.
Andra saker som Gösta Karlsson reagerat på i budgetpropositionen är begränsningen i a-kassan för deltidsarbetslösa, de ytterligare två karensdagarna i a-kassan och nyfriskjobben.
- Inriktningen att sänka arbetslösheten är positiv, och att man vill göra det med riktiga jobb och inte åtgärder. Men jag är negativ till metoden. Är det så att den som blir sjuk kan bli av med sitt jobb efter sex månader?
Åsa Holmgren, även hon förbundsekonom, reagerar mot att förmånsvärdet på hem-PC fördubblas nästa år.
- Det påverkar Sveriges IT-utveckling och kan leda till minskat teknikintresse, särskilt bland unga. Reformen med hem-PC placerade Sverige i topp i världen. Att man tar bort skattelättnaderna visar att regeringen inte är särskilt intresserad av ett Sverige som ledande IT-nation i framtiden.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.