Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Minskat fackligt inflytande för Sifanställda

Inför kongressen i november presenterar Sif ett förslag som innebär att de anställda inte längre ska få ha rösträtt i förbunds- och avdelningsstyrelsen. <br />
Publicerad
- Det är en upprätning av stadgarna. Det finns motsägelser som det är nu, säger Sixten Frixon, förbundssekreterare.
I dag finns två personalrepresentanter i förbundsstyrelsen och i avdelningsstyrelserna. De har rösträtt i frågor som inte gäller förbundets mål och inriktning samt anställningsvillkor. Men den rätten föreslås nu försvinna. I stället ska personalens ombud kallas till mötena. De ska ha möjlighet att föreslå och yttra sig om saker, samt få sin särskilda mening förd till protokollet. Men några ledamöter kommer de inte att vara.
- Vi gillar inte de signaler som skickas ut med det här förslaget. Sif äger frågan själv, vi kan göra som vi vill. Men det var en enig förbundsstyrelse som lade förslaget, säger Ann-Helen Westrup, som företräder Sifklubben på förbundskansliet i förbundsstyrelsen.
Enligt Sixten Frixon har det varit svårt att avgöra vilka frågor som rör förbundets mål och inriktning, och vilka som inte gör det. Dessutom finns det en paragraf i stadgarna som slår fast att anställda inte får ha förtroendeuppdrag överstigande klubb- och representantskapsnivå.
- Vi som anställda har ett stort inflytande över verksamheten ändå. En styrelses främsta uppgift rör strategiska frågor. Det är väldigt sällan operativa frågor numera, säger han.
Men enligt C-G Hjort, som också representerar de anställda i förbundsstyrelsen, finns det inga stadgar som krockar.
- Man har bestämt sig för att ändra det här av skäl som vi inte anser håller. Vi tolkar det helt och hållet som en fackpolitisk fråga. Vi borde föregå med gott exempel som förbund. Nu går vi åt helt fel håll.
Det är upp till kongressen att besluta om personalrepresentanternas framtid.
- Det beror på hur pass uppmärksamma kongressombuden är. I så fall borde de komma fram till att Sif inte har en rak linje i facklig politisk verksamhet, säger C-G Hjort.
Han får medhåll av Pär Nilsson, tidigare klubbordförande på Segerström i Bengtsfors och belönad med Sifs pris för visat civilkurage.
- Om man utgår ifrån vad man går ut med i förbundet, och kräver att vi som förtroendevalda ska vara med i bolagsstyrelser och bevaka våra intressen är det här mycket underligt. Det är konstigt att vi som facklig organisation kastar ut våra personalrepresentanter, det rimmar illa med våra ideal.
Fotnot: Personalrepresentanter i en bolagsstyrelse har rösträtt. I fackförbundens styrelser varierar villkoren.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.