Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Migrän ledde till uppsägning

Sif stämmer ett företag sedan en medlem sagts upp för att hon var sjuk för ofta. Migrän är ett funktionshinder, anser Sif.<br />
Publicerad
Redan när Maja Bergsten anställdes som bilrekonditionerare på företaget, som har fyra anställda, för snart tre år sedan meddelade hon att hon led av migrän. Det uppfattades inte som något problem från arbetsgivaren. Då.
- Jag har varit lika mycket sjuk hela tiden, runt fyra dagar i månaden. Jag tror att det var när jag började säga ifrån som det blev tjurigt, säger hon.
Trots sjukdomen blev Maja Bergstens arbetsbelastning större och större. När chefen var borta var det hon som hade ansvaret för att allt fungerade. Hon fick allt oftare låsa och larma vid dagens slut. Personalomsättningen var hög, under de två och ett halvt år som Maja Bergsten jobbade på företaget hann 17 personer komma och gå. Det ledde till att hon var den som fick lära upp de nya och avsluta deras jobb om de inte klarade det själva.
Samtidigt kompenserade hon sina dagar av sjukfrånvaro med mycket övertid.
- Jag ställde upp jättemycket. När man gjorde det stod man på god fot med chefen.
Men när det blev för mycket sade hon ifrån. Migrän utlöses av stress, vilket gjorde att hon mådde sämre.
- När chefen slutade fråga mig om vad jag tyckte om de andra anställda förstod jag att det var mig de pratade om i stället. Jag hörde det också. Det var absolut inget kul.
Den 3 mars kallades hon in till chefen och fick ta emot en muntlig uppsägning. Som skäl angavs sjukdomen.
- Det var i slutändan det. Hon hade fått sina chanser att gå till läkare och så vidare. Det är en liten firma, vi har inte plats för att folk är borta hela tiden, säger chefen och ägaren Allan Fromm.
- Om de tolkar det som att jag gjorde fel, så fine. Jag är inte skolad i det.
Maja kontaktade omgående Sif Stockholm som kunde tala om att man inte kan säga upp någon på grund av sjukdom.
Ombudsmannen träffade chefen, som till en början medgav att han felat och lovade Maja nio månadslöner. Men pengarna dök aldrig upp. Nu stämmer Sif företaget i Stockholms tingsrätt för brott mot lagen om anställningsskydd och lagen om förbud mot diskriminering i arbetslivet på grund av funktionshinder.
- Jag påstår att migrän är att betrakta som ett funktionshinder, säger Sifs jurist Nina Johansson.
Enligt Nationalencyklopedin är migrän ett "godartat tillstånd som dock ofta innebär att betydande handikapp".
Förbundet kräver att Maja Bergsten får 300 000 i skadestånd samt ersättning för förlorad inkomst.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.