Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

"Man måste kunna visa chefen vad man har på skärmen"

Många företag anser att privatsurfande inte är tillåtet. Möjligtvis i undantagsfall och om det inte stör arbetet. Sifklubbarna håller med.
Publicerad
Surfande på arbetstid är inget som företagen uppmuntrar men det krävs en hel del för att bli uppsagd. Ingen av de tillfrågade Sifklubbarna på företagen har varit med om att en anställd har blivit uppsagd för att ha använt Internet för privat bruk, däremot har varningar utdelats.
- Ericsson är rätt snälla, de har en vid tolkning av policyn. Om uppsägning skulle ske följer företaget arbetsrättens regler, säger Karin Åberg, andre vice ordförande i Sifs koncernfack.
Ericsson har en Internetpolicy som Sif har varit med och tagit fram. Skäl till uppsägning kan vara om de anställda är inne och surfar på sidor som exempelvis barnporr. Annars är det tillåtet att använda Internet för privat bruk i begränsad skala.
- Har man inget uppdrag är det okej. Det handlar om att kunna förkovra sig, säger Ove Strömberg, ordförande i Sifs koncernfacket på WM-data.
Grundsynen är att man ska jobba och inte använda nätet för privat bruk. Om det finns någon skriftlig policy vet inte Ove Strömberg men på internwebben har de anställda blivit informerade om att privat surfande inte ska förekomma.
- Det privata får inte inkräkta på arbetet men så länge det inte stör verksamheten är det okej, men det ingår inte i kärnverksamheten att surfa på porrsajter så att säga, säger Sifs klubbordförande Christer Nilsson på Tieto Enator i Lund.
Företaget har gått ut med information till sina anställda via e-post om vad som anses vara okej sidor att vara inne på. Någon skriftlig policy kan inte Christer Nilsson hitta och han anser att de anställda också kan skaffa sig information som de behöver i jobbet via Internet.
- Om det är något omoraliskt ska en varning delas ut och om det är något olagligt står vi inte bakom det. Sifklubben försvarar inte någon som håller på med barnporr, säger Erik Geijer Sifordförande på Ericsson Micro Components AB.
När det gäller privata ärenden tycker han att man måste ha en moralisk balans i det man gör. Om de anställda använder Internet privat någon enstaka gång gör inget och att man sköter sitt jobb är förutsättningen.
- Man måste fråga sig om man kan visa chefen det man har på skärmen. Kan man inte det, vet man förmodligen att det är fel.
Det finns ingen skriven policy men företaget gör regelbundna loggningar. Två varningar har delats ut men enligt datafolket går det inte säkert att bevisa att det är en viss person som har tagit upp sidan. Det måste finnas andra bevis. Som att en anställd har sparat ner information på hårddisken eller att någon har visat en annan anställd något på sin skärm.

ANNIKA SUHAJEK

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.