Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Låg nivå på experternas utlåtanden vid arbetsskador

Experternas utlåtanden i fall som rör arbetsskador är ofta undermåliga. Det framgår i en ny studie.
- Många höll bedrövligt låg nivå, säger Kjell Torén, professor i arbets- och miljömedicin på Göteborgs universitet och en av författarna till rapporten.
Lina Björk Publicerad

Att en domstol tar in en sakkunnig kan ha stor betydelse för den försäkrade i ett arbetsskademål. Studien, som ingår i ett forskningsprojekt som AFA Försäkring har finansierat, har undersökt i vilken utsträckning kammarrätterna använder sig av externa experter, när de väljs och vilken roll de spelar för rättsutfallet. Man har sammanlagt tittat på 153 ärenden mellan 2005 och 2009.

- Vi såg skillnader både mellan domstolar och olika typer av sjukdomar. Jönköpings och Stockholms kammarrätter använder sig i högre grad av experter än Göteborgs. Vi kunde också se att män oftare fick sakkunniga i sina ärenden jämfört med kvinnor, samt att man sällan tar in experter när det handlade om psykisk sjukdom, säger Kjell Torén.

Av de externa experter som har uttalat sig i ärendena var majoriteten professorer. Näst vanligast var docenter. Men ett antal hade också ingen eller väldigt liten forskningsutbildning. Sammanlagt var 20 män och 8 kvinnor.

- Det var förvånande att det fanns personer med väldigt liten forskningsutbildning eftersom domstolssakkunniga skriver ett expertutlåtande som ska vägleda domstolen i ärendet. Det är viktigt både för den enskilde och för rättssäkerheten, säger Kjell Thorén.

Kvaliteten på intygen de sakkunniga skrev var också varierande. Sammanlagt baserade endast tre experter sina utlåtanden på en litteratursökning. 35 procent refererade till vetenskapliga artiklar, några skrivna på 1940-talet, 9 procent citerade en lärobok och 50 procent baserade intyget på sin egna kliniska erfarenhet.

- I många fall blev jag rent förskräckt. Man refererar till gammal vetenskap och skriver rena grodor i utlåtandena. Visst fanns det goda exempel också men många höll också bedrövligt låg nivå.

Risken med undermåliga utlåtanden är flera. Men framför allt kan det betyda att du som är berättigad till ersättning inte får det.

- Det finns nog ingen universallösning, men en början är att utbilda de sakkunniga och ställa specifika krav på dem. Domstolarna måste också bli mer transparenta i processen kring vilka de väljer som experter och varför, säger Kjell Torén.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.