Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Lag mot åldersdiskriminering tidigast 2008

Tidigast nästa år kan en svensk lag mot åldersdiskriminering i arbetslivet införas. Det trots att politikerna nu haft sex år på sig att uppfylla EU-kravet.<br />
Publicerad
- Om ett land inte införlivar ett EU-direktiv i den egna lagstiftningen i tid, brukar EU-kommissionen låta det bero, om man förstår varför, säger Göran Lindqvist, kansliråd på Integrations- och jämställdhetsdepartementet.
Enligt ett EU-direktiv från 2000 om likabehandling, skulle alla medlemsstater ha infört en lag mot diskriminering på grund av ålder, sexuell läggning, religion, övertygelse och funktionshinder senast i december 2003.
Sverige, som redan har lagar mot diskriminering på alla områden förutom ålder, fick uppskov i tre år, varför en lag mot åldersdiskriminering skulle ha varit införd i december 2006.
Men så blev det inte.
Efter flera års utredande skickade diskrimineringskommittén ut sitt slutbetänkande till remissinstanserna först i våras.
Förslaget och remissvaren behandlas nu inom departementet och enligt planerna ska ett lagförslag läggas fram i höst. I bästa fall kan en lag mot åldersdiskriminering träda i kraft under nästa år.
Frågan är varför EU-kommissionen inte ser till att EG-direktiv efterlevs inom den tid som bestämts.
- Det som brukar hända är att kommissionen begär information om hur man ligger till och att man får svara på det. Sedan brukar de värdera vilka åtgärder man ska vidta och kanske komma överens om nya tidsplaner sedan man haft fler kontakter, säger Cafer Uzunel, kansliråd på Integrations- och jämställdhetsdepartementet.
- Om man anser att ett land gjort sig skyldigt till något allvarligt kan man stämma ett land inför EG-domstolen och begära att ett skadestånd döms ut. Men sådana här förseningar är inte ovanliga.
Kan en person som anser sig blivit utsatt för åldersdiskriminering sedan lagen borde ha införts vända sig till EG-domstolen?
- Som jag ser det finns inget som hindrar att man själv driver saken, men då först i nationella domstolar. Men när det gäller åldersdiskriminering finns ingen ombudsman, som JämO eller HomO, som kan driva saken åt en och då får man göra det själv, på egen bekostnad. Om man inte är medlem i ett fackförbund som beslutar driva saken, säger Cafer Uzunel.
Enligt diskrimineringskommitténs förslag ska alla lagar mot diskriminering slås ihop till en lag, där diskriminering på grund av ålder och könsidentitet också förbjuds. De ombudsmän som finns i dag slås ihop till en myndighet.
Regeringen har sagt att den tänker agera i linje med vad kommittén föreslår.

ANITA TÄPP


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.