Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick ingen dator att jobba med - sades upp

Arbetsgivaren ansåg att mannen presterade för lite och sade upp honom. Själv hävdar medlemmen att han inte kunnat utföra sina arbetsuppgifter eftersom han saknat både dator och telefon. Nu stämmer Unionen dataföretaget på sammanlagt 120 000 kronor.
Lina Björk Publicerad
Mark Lennihan/AP/TT
När han inte fått några arbetsredskap och sedan uppmanats att ta semester fanns inte så mycket att rapportera efter sommaren. Då sades han upp på grund av för låg prestation. Mark Lennihan/AP/TT

Mannen anställdes som sales manager på våren 2013, men lånades snabbt ut till ett annat bolag som hade sin verksamhet i Storbritannien. Under sina två första månader fick han ingen jobbmobil eller dator, eller tillgång till bolagets interna system. Därför kom han inte igång fullt ut med sina arbetsuppgifter förrän i juni. Början av sommaren var dock väldigt lugn. Chefen sa därför att han kunde ta semester, vilket han gjorde.

Väl tillbaka blev medlemmen kallad till ett möte där han ombads redogöra för hur arbetet gått under sommaren. Eftersom han varken haft tillgång till arbetsredskap under våren och sedan tagit semester när han uppmanades till det hade han inte mycket att berätta, vilket chefen såg som mycket allvarligt och bad honom att säga upp sig själv.

Medlemmen hade inte fått någon kritik för sitt arbete och sade därför nej. Han fick då nya arbetsuppgifter och uppmanades att söka andra tjänster inom bolaget. När han erbjöds en annan tjänst med kraftig lönesänkning tvingades han att tacka ja, eftersom han skulle sägas upp på grund av arbetsbrist om han tackade nej. Arbetet flöt på bra, men före sommaren var det dags igen. Bolaget ville nu säga upp honom på grund av personliga skäl.

Man har dock varken försökt omplacera medlemmen eller gett honom chans att bättra sig. Unionen stämmer därför bolaget och begär 120 000 kronor i skadestånd.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.