
Mannen anställdes som sales manager på våren 2013, men lånades snabbt ut till ett annat bolag som hade sin verksamhet i Storbritannien. Under sina två första månader fick han ingen jobbmobil eller dator, eller tillgång till bolagets interna system. Därför kom han inte igång fullt ut med sina arbetsuppgifter förrän i juni. Början av sommaren var dock väldigt lugn. Chefen sa därför att han kunde ta semester, vilket han gjorde.
Väl tillbaka blev medlemmen kallad till ett möte där han ombads redogöra för hur arbetet gått under sommaren. Eftersom han varken haft tillgång till arbetsredskap under våren och sedan tagit semester när han uppmanades till det hade han inte mycket att berätta, vilket chefen såg som mycket allvarligt och bad honom att säga upp sig själv.
Medlemmen hade inte fått någon kritik för sitt arbete och sade därför nej. Han fick då nya arbetsuppgifter och uppmanades att söka andra tjänster inom bolaget. När han erbjöds en annan tjänst med kraftig lönesänkning tvingades han att tacka ja, eftersom han skulle sägas upp på grund av arbetsbrist om han tackade nej. Arbetet flöt på bra, men före sommaren var det dags igen. Bolaget ville nu säga upp honom på grund av personliga skäl.
Man har dock varken försökt omplacera medlemmen eller gett honom chans att bättra sig. Unionen stämmer därför bolaget och begär 120 000 kronor i skadestånd.