Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Corona – det här gäller på jobbet

Unionen får många frågor om coronaviruset och vad som gäller på jobbet. Så här svarar förbundets experter på medlemmarnas vanligaste frågor.
Ola Rennstam Publicerad
nito/Colourbox
Kan min arbetsgivare förbjuda mig att åka på en privat resa? Det är en av alla frågor som Unionen får om coronaviruset. nito/Colourbox

Kan min arbetsgivare säga att jag inte får komma till jobbet om jag varit utomlands?

Ja, det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Det betyder att din arbetsgivare kan säga att du inte får komma till jobbet. Men du ska inte sjukanmäla dig, i och med att du inte är sjuk och inte har försatts i karantän av en smittskyddsläkare är du arbetsför som vanligt.

Eftersom du är arbetsför och står till arbetsgivarens förfogande ska du ha lön under tiden de anser att du inte ska komma in till arbetet.

Var tydlig med att du står till förfogande för att jobba – om arbetsgivaren önskar det. Föreslå till exempel att du kan jobba hemifrån, om det är möjligt för dig i din tjänst och du har arbetsredskap för att göra det. Påtala att arbetsgivaren ska betala ut lön och eventuella förmåner precis som vanligt för tiden du är hemma. Det gäller även om du inte har möjlighet att jobba hemma. Det är viktigt att du finns tillgänglig och kan komma in och jobba så fort arbetsgivaren bedömer att det är ok att du kommer tillbaka.

Läs mer: Då har du rätt till smittbärarpenning
 

Jag känner oro för att komma till arbetsplatsen på grund av kollegor som rest. Kan jag kräva att jobba hemma?

Nej, det kan du inte kräva. Att avvika från arbetsplatsen olovligen kan ses som en arbetsvägran och du kan riskera allvarliga konsekvenser som uppsägning eller skadestånd.

För en dialog med din arbetsgivare om att du är orolig och om vilka lösningar som skulle kunna vara möjliga. Ett alternativ är jobba hemifrån, men inget som du kan kräva. Arbetsgivaren kan inom ramen för arbetsledningsrätten kräva att ditt arbete utförs på arbetsplatsen.

Prata gärna med ditt arbetsmiljöombud om din oro och hur ni tillsammans kan lösa situationen. Arbetsgivaren är, enligt arbetsmiljölagen, skyldig att vidta åtgärder för att förebygga ohälsa eller smitta på arbetsplatsen.

Läs mer: Stängd skola ger inte rätt till vab
 

Kan arbetsgivaren bestämma att jag inte får åka på en planerad privat resa?

Nej, arbetsgivaren bestämmer inte över vad man gör på sin fritid och kan inte kräva att man avbokar en resa. En arbetsgivare som förändrar semesterförläggningen riskerar att få betala skadestånd.

En lösning kan vara att man kommer överens med arbetsgivaren om att de kompenserar för den avbokade resan.
 

Kan jag säga nej till att åka på en tjänsteresa och kan arbetsgivaren beordra att jag åker?

Nej, så länge UD inte avråder från resor till det område du ska åka till har arbetsgivaren rätt att beordra dig att åka på tjänsteresa. Men om du är orolig för att åka på en tjänsteresa bör du ha en dialog med arbetsgivaren om din oro och försöka komma fram till en gemensam lösning.

Unionens råd är att skriva ett avtal med din arbetsgivare före avresan. Avtalet ska reglera din rätt till lön, om du blir satt i karantän antingen i Sverige eller på resmålet. Det är också viktigt att du och din arbetsgivare undersöker vilket försäkringsskydd som gäller.

Om du tillhör en riskgrupp kan bedömningen vara en annan. Du bör då kontakta din läkare innan du reser.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.