Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Framtidens kollega varnar för stillasittande

Brittiska experter och har skapat en varnagel, framtagen för att få kontorsråttor att höja blicken från datorn, göra pausgympa och använda hissknappen på skrivbordet. För vem har lust att se ut som Emma om 20 år?
Johanna Rovira Publicerad
Fellowes
Emma lider bland annat av gamnacke, åderbråck och rödsprängda ögon. Fellowes

Emma har inte bara extrem gamnacke, hon har också håriga näsborrar, åderbråck, ludna öron, rödsprängda ögon och blekfet hy. Hon är inte någon kvarglömd halloweendocka, men väl ett skräckexempel som visar hur de av oss som har stillasittande jobb, kommer att se ut om vi fortsätter ignorera ergonomernas rekommendationer.

Läs mer: Ge dig tre uppmjukande minuter så här

Emma, som har stålskelett, glasfiberkropp och äkta hår på huvudet, i ögonbrynen och ögonfransarna, kommer nu att åka på turné runt Europa och visas upp som varnande exempel av det kontorsmöbelföretag som ligger bakom hennes tillblivelse.

– Hon har blivit så populär att de funderar på att göra en till för att kunna visa upp henne på så många event som möjligt, säger Tamasin Rhymes, produktionsledare på Helix3d, det företag som skapat Emma.


Bild: Fellowes

Samtidigt med Emma presenteras rapporten Framtidens kollega som bland annat hävdar att stillasittande numera är den fjärde högsta dödsorsaken i världen. Tyska kontorsarbetare tillbringar över 80 procent av sin arbetstid framför datorn, medan en tredjedel av de brittiska skrivbordsarbetarna aldrig reser sig från sin arbetsplats när de väl kommit till jobbet.  

Med den nya digitala och stillasittande arbetsmiljön följer en lång rad sjukdomar och besvär, framför allt i rygg och mage. Till dessa besvär räknas också högt blodtryck, viktuppgång, torra och rödsprängda ögon, svullna hand- och fotleder, dålig hy, svullna bihålor och stresseksem. I framtiden är det inte otänkbart att den dåliga luften på kontoret gör att vi, liksom Emma, också får hårigare öron och näsborrar, enligt rapportförfattarna.  

Läs mer: Kontorlivets nya sjukdomar

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Experten: Bästa vett- och etikettråden för kontoret

Hälsa på alla och svara på varenda meddelande. Det är några etikettråd för svenska kontor från Annmarie Palm, expert i business behaviour.
– Att svara på mejlen är något vi är sämst på i Sverige, säger hon.

Elisabeth Brising Publicerad 3 november 2025, kl 13:01
annmarie_palm.jpg
Annmarie Palm, till vänster, är vett- och etikettexpert och ger råd om hur man ska bete sig i arbetslivet. Att äta lunch med fötterna på skrivbordet är inte särskilt artigt. Foto: Liza Simonsson/Colourbox

Annmarie Palm är direktör i bemötande, eller i service och kundbemötande, som det kallas i Nacka kommun. 

I tidningen Dagens samhälle svarar hon på frågor om vett och etikett på jobbet under rubriken Pejla med Palm och har gett ut en bok i ämnet.

– Jag ser det här med bemötande som en samhällsfråga, säger hon. 

Har vi blivit mer ociviliserade mot varandra?

Ja, inte av illvilja tror jag, men vi lever i en så individualistisk tid att vi har tappat lite av känslan för varandra. 

Vad är vett och etikett på jobbet för dig?

– Att svara på mejl till exempel. Att kunna förstå att upprätthålla en relation är viktigt för att inte bli bortvald. Många har inte det konsekvenstänket i dag. Om jag inte svarar hur blir jag betraktad då? Det finns inget som är så irriterande, förlänger arbetsprocesser och skapar osäkerhet som att inte återkoppla direkt. 

Vad är det mer? 

Att pejla sina relationer. När man lär känna varandra mer på en arbetsplats kan en jargong lätt gå åt ”rått men hjärtligt”-håll. Men alla kanske inte känner sig bekväma med det. Var medveten om jargongen, att man kanske gör sig rolig på andras bekostnad, eller trycker till varandra i dialogen. 

Påverkar framgången och hjälpen du får

Vad kan vi göra åt oartigt beteende?

Vi behöver alla bli medvetna om hur vi kan bidra till en bättre värld med hur vi är mot varandra. Det låter klyschigt men är sant. Fokusera på att sprida mer av hur otroligt mycket fint det finns - för det smittar av sig. 

Varför är det så viktigt med etikett på jobbet?

Ett gott bemötande ger företaget bäst förutsättningar att driva saker framåt. Om du satsat på att bygga bra relationer lönar det sig alltid när du behöver hjälp. Du behöver inte tycka om alla, men respektera alla. 

Hur kommer det sig att du jobbar med det här?

– Jag kommer från en familj där det var viktigt med grundläggande vett och etikett. Jag har alltid varit väldigt observant på sådana här saker och kan se ur andras perspektiv.

3 råd från experten: Vett och etikett 

  1. Var artig. Hälsa på alla på samma sätt. Förstå att hur vi beter oss påverkar resultatet. Prata om vilket beteende som ska gälla på ert jobb.
     
  2. Ha en bra svarskultur. Det är tyvärr vanligt i Sverige att inte svara, utan låta folk hänga i luften. Skriv att du inte hinner i stället, att du återkommer, om du är väldigt stressad.
     
  3. Säg tack och förlåt. Mycket kan förändras när människor lägger tid på det.