Hoppa till huvudinnehåll
Arbetslöshet

7 tips på hur du bländar arbetsgivaren

Det finns väl fler råd på hur man gör för att ro i land en anställning än det finns lediga jobb. Här är ytterligare några flygande tips på hur du fixar jobbintervjun genom att tänka som en lockfågel.
Johanna Rovira Publicerad
En tecknad illustration av en person på en anställningsintervju.
Så fångar du drömjobbet: 7 lockbeten för en lyckad intervju. Briljera på jobbet med fågelmetoden. Illustration: Colourbox.

Den arbetssökande som slaviskt följer den uppsjö råd och tips som florerar om hur man beter sig på en anställningsintervju, skulle garanterat sumpa chansen. Hur kloka råden än är skulle det troligtvis leda till hjärnsläpp att lägga dem alla på minnet. Tips som funkar bra på en arbetsplats kan dessutom landa fel på en annan. 

Tänk dig i stället anställningsintervjun som en parningsritual och din framtida arbetsgivare som en presumtiv partner som du till varje pris vill blända. Arbetsgivare är nämligen lite som påfåglar - fåfänga och mottagliga för lock och pock. 

  1. Putsa din fjäderskrud 

    Att uppvakta någon med dammiga stjärtfjädrar och tufsiga dun är dömt att misslyckas. Fåglar faller för den som har tjusigast fjäderdräkt. Att vara ovårdad och slarvigt klädd kommer högt på listan över saker som sabbar chansen till jobb.  Klä dig propert och rent, kolla naglar och lösa trådar, putsa skorna och ha en kam i beredskap i händelse av en akut hårkris. Enligt vissa jobbsökarexperter ska man dessutom ha ”lagom” färggranna kläder och helt undvika rosa. Ett fast handslag samt att titta motparten i ögonen är självklarheter. Men undvik att stirra som en uggla.  

  2. Ta ett tidigare fågelsträck

    Den pippi som kommer till häckningsplatsen för sent får inte häcka. Det finns inga ursäkter för att komma för sent till en anställningsintervju. Det får dig att framstå som oengagerad, just den egenskap som arbetsgivarna tycker sämst om.

  3. Sjung lagom falskt

    Arbetsgivarna förväntar sig ljuva locktoner och smickrande kvitter. Blåljug inte, men var inte totalt ärlig heller. Arbetsgivarna kan inte hantera sanningen: nämligen att du söker jobb hos dem för att du behöver lönen. De vill i stället höra att du är passionerad och brinner för just deras företag. Skaffa dig örnkoll genom att ta reda på så mycket du kan i förväg och ös på med smicker. Ställ klyftiga frågor men undvik den fråga du egentligen vill veta - hur hög lönen är och vilka förmåner som finns.  Tala för all del inte om att du planerar att häcka inom en snar framtid.

  4. Burra upp fjädrarna

    Visa att du är den främsta kandidaten genom att haussa dina egenskaper. Den egenskap som går bäst hem hos arbetsgivarna är att arbetssökande säger sig vara ansvarstagande.  De är också omåttligt förtjusta i orden positiv och flexibel. Kasta in lojal och initiativrik också, så ökar chansen ännu mer. Kråma dig lagom så att du inte framstår som alltför dryg. 

  5. Kacka inte i eget bo

    Att snacka skit om sin nuvarande eller före detta chef är ingen höjdare i jobbsökarbranschen. Även om du faktiskt sa upp dig från ditt tidigare jobb på grund av en narcissistisk asgam till chef, så håll igen näbben om du får frågan. Någon vag floskel i stil med: Det kändes som att det var dags att bryta upp och flyga söderöver, funkar bättre. 

  6. Imitera härmtrasten

    Det är ett faktum att vi föredrar personer som påminner om oss själva. Att diskret härma motparten är därför ett enkelt knep att plocka pluspoäng. Om arbetsgivaren lägger vingarna i kors, gör du likaledes. Om den pickar i sig frön, gör du detsamma och så vidare. Var bara försiktig så att det inte blir uppenbart vad du håller på med.  Har arbetsgivaren eller den som nu intervjuar dig, något tick, så akta dig för att härma just det. 

  7. Undvik strutsmetoden

    Alla fåglar är inte lämpliga att imitera. Att stoppa huvudet i sanden och svara: Jag vet inte på frågan om dina sämsta egenskaper, får exempelvis arbetsgivare att dra öronen åt sig. Ha ett fiffigt svar i beredskap på just den frågan eftersom den är omåttligt populär bland arbetsgivare. Skippa korkade klyschor som: Jag är på tok för ambitiös, jag flyger alldeles för högt, et cetera. Nöj dig med att avslöja en dålig egenskap om arbetsgivaren inte kräver fler. Det är bra att visa att du har självinsikt, men dåligt självförtroende står inte högt i kurs.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 6 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetslöshet

5 sätt att minska oro

Det är meningslöst att sluta oroa sig. Oroa dig smartare i stället, menar psykologerna Erik Andersson och Tove Wahlund och ger fem enkla knep.
Petra Rendik Publicerad 14 oktober 2024, kl 05:58
Man sitter med huvudet i händerna
Vissa problem går inte att lösa på sekunden. Försök att frikoppla dig från orostankarna så att du får distans till dem, tipsar psykologerna Erik Andersson och Tove Wahlund. Foto: Shutterstock

Sluta oroa dig.” Är det inte så vi brukar säga till någon som oroar sig?

Det är ett välment men rätt värdelöst råd att ge. För det är svårt att sluta när orostankarna rotat sig i medvetandet. Det är lite så vi människor fungerar – att försöka tänka bort något resulterar i att vi tänker ännu mer.

Då är det bättre att acceptera oron, men att öva på att oroa sig smartare.

Tove Wahlund, Erik Andersson
Foto: Eva Lindblad

Det är utgångspunkten i psykologerna och forskarna Erik Anderssons och Tove Wahlunds bok Orosboken – ta hand om din oro i fem steg.

Det finns många olika behandlingar att ta till vid oro, men enligt psykologerna är de ofta komplicerade att genomföra på egen hand. Så i boken presenteras ett slags hopkok av metoder som är enkla, för att just på egen hand kunna arbeta med oron.

– Att oroa sig är så allmänmänskligt, vi som psykologer möter på det nästan hela tiden. Oavsett vad människor söker för finns det ett stråk av oro, säger Tove Wahlund.

Att oroa sig är normalt. Alla gör det, googla ”oro” och det ger över två miljarder träffar. Vissa oroar sig mer, andra mindre. Men en gemensam nämnare är att oro ofta kretsar kring det som är viktigt för oss, som hälsan, familjen, karriären och ekonomin.

Vad är oro egentligen?

– Lite förenklat är oro i grunden ett kognitivt fenomen, det är tankar om framtida problem och katastrofer som väcker obehag i olika hög grad, förklarar Erik Andersson.

Oro kan slå till när som helst, men för det mesta kommer den och går. Du kanske oroar dig för att du ska hålla ett föredrag på jobbet. När du är klar släpper oron.

All oro är inte av ondo. ”Den hjälpsamma oron” gör att vi kan lösa problem som vi oroar oss för. Så är det inte med ”ohjälpsam oro”.

– Det är en oro som maler på och som vi kan bli väldigt plågade av, säger Erik Andersson.

Det kan i slutändan leda till nedstämdhet, sömnbesvär och koncentrationssvårigheter. Därför borde oro vara en högst relevant fråga i arbetslivet, menar psykologerna.


Koncentrationen ökar när oron minskar

I början av pandemin testade de sin femstegsmodell på drygt 600 personer som kände oro kring covid – allt från att själva bli sjuka till att de kunde bli av sin arbeten. I gruppen som fick jobba med modellen upplevde 40 procent en minskad oro jämfört med 20 procent i den andra gruppen.

– Men det som kanske var mest intressant var att koncentrationsförmågan på jobbet ökade tydligt när oron minskade och det höll i sig i upp till ett år, säger Erik Andersson.

Ibland handlar stress inte enbart om att man har för mycket att göra utan om en mental upptagenhet kring allt som kan gå fel, alltså oro.

– En medarbetare som känner sig stressad kan behöva hjälp med att bena ut vad stressen egentligen handlar om, säger Tove Wahlund.

Så hanterar du oro

1: Skilj på hjälpsam och ohjälpsam oro

Har jag bokat mötesrum till i morgon? Packade jag verkligen ner barnens gympakläder? Orostankar kan vara något bra eftersom de påminner oss om att vidta förebyggande åtgärder. Du dubbelkollar till exempel barnens ryggsäckar innan de går till skolan. Den hjälpsamma oron får oss att lösa problem eller förbereder för kommande svårigheter. Ohjälpsam oro funkar tvärtom. Tankarna fastnar som segt klister i hjärnan. Tänk om …

Klarar jag det här? Det viktigaste steget för att oroa sig smartare är att lära dig skilja mellan dessa. För dagbok där du kan skriva ner vad orostankarna handlar om och vad du gör när du börjar oroa dig.

2: Lös det som går att lösa

Sådant som du faktiskt kan lösa. Erik Andersson och Tove Wahllund kallar dessa ”lösbara orostankar”. Gallra ut problem som går att åtgärda. Skriv upp några förslag på lösningar som du kommer på och testa dig fram. Vissa problem fixar du snabbt, annat kan ta tid och det är helt okej.

3: Kontrollera lagom

Att tvångsmässigt kolla mejlen eller din kalender fungerar i stunden, men oron kommer nästan alltid tillbaka och ökar ofta bara på oron. Glesa ut de ohjälpsamma kontrollerna eller gör dem på bestämda tider. Läs mejlen två gånger om dagen eller skjut upp det ett tag.

4: Hantera det du inte kan lösa

Vissa problem som skapar oro kan vara olösliga, i alla fall för stunden. Öva på att frikoppla orostankarna, så du får distans till dem. Orostankar är just tankar, inte en absolut sanning. Tankar ska komma och gå, och inte fastna. Testa flygledarövningen: Sätt en timer på fem minuter.

Lägg all uppmärksamhet på orostankarna genom att agera som en flygledare över dem. Skatta hur mycket orostankarna besvärade dig när du lade mycket uppmärksamhet på dem. Sätt timern igen på fem minuter och låt tankarna flöda fritt utan att lägga fokus på dem. Var uppmärksam på andra intryck i omgivningen.

Gör en ny skattning.

5: Konkurrera ut oron

Gör något som leder dig till ett annat fokus än orostankarna. Ring en kompis, läs en bok, titta på en tv-serie, fika med kollegorna, promenera eller träna. Kom ihåg att aktiviteterna behöver göras på ett sätt i din vardag som konkurrerar ut oron.