Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

7 tips för att sluta jobba för dagen

Rutiner och struktur låter trist men är viktigare än någonsin i dessa coronatider när allt fler tvingas jobba hemma. För risken finns att en jobbdag aldrig riktigt tar slut. Men det finns knep att ta till för att hålla isär jobb och fritid även på hemmakontoret.
Petra Rendik Publicerad 26 mars 2020, kl 13:56
Shutterstock
Det kan vara svårt att skilja mellan jobb och fritid när du jobbar hemifrån. Därför är det viktigt att du håller på arbetstiderna och faktiskt slutar jobba. Shutterstock

För vana hemmajobbare kan det vara en baggis men för andra kan det vara en utmaning att flytta hem kontoret. Särskilt det här med arbetstider. När du sitter på kontoret börjar du kanske åtta och slutar 17. Däremellan har du lunch. Men när man jobbar hemifrån finns risken att en jobbdag aldrig riktigt ta slut.

Men även på hemmakontoret ska du packa ihop och gå ”hem”. Och särskilt viktigt är det att tänka på nu när vi kanske kommer jobba hemifrån under längre perioder. Att sätta tydliga gränser är a och o för att få en fungerande vardag menar Kristina Palm, forskare på Karolinska Institutet. Här är hennes tips på hur du lyckas.

1. Städa undan jobbet
Avsätt ett rum eller en plats någonstans i ditt hem endast för jobb. Gärna en plats som du kan skärma av så att det blir som att du ”går” till jobbet”. När du slutat för dagen, packa ihop dina mappar, pennor, dator och annat jobbrelaterat så du inte blir påmind om arbetet när du slutat.

2. Ha fasta arbetstider
Bestäm vilka tider du ska jobba och vilka tider du ska vara ledig. När börjar du, när slutar du? När ska jag äta lunch? Kommunicera det till kollegor och chef.

3. Gå från jobbet
Hitta en ritual som markerar att du jobbat klart för dagen, du kanske ska ta en promenad klockan 17 varje dag?

4. Glöm disk och tvätt
Hitta ett mentalt utrymme för arbete, nu är det jobb och inte disk och tvätt som pockar på din uppmärksamhet. Ställ en timer på 45 min och under den tiden jobbar du koncentrerat. Ta sedan en paus på 5-15 minuter, lämna datorn och rör lite på dig.

Och några fler tips på hur du får jobbet att funka hemma när vi ändå håller på.

5. Prata om möten och dialog
Hur ska vi samarbeta bäst när vi inte träffas fysiskt, kanske på en ganska lång tid? Det är något som ni behöver prata om på jobbet. Inte en gång utan flera gånger. Ska vi ha fasta möten eller möten vid behov? När ska vi ha möten via Skype till exempel? Och när räcker det med mejl eller sms?

Läs mer: Därför blir du trött av videomöten

6. Var social
Om vi nu kommer att få jobba hemma under en längre tid så kommer det sociala livet att påverkas. För många av oss är jobbet inte bara ett jobb utan en plats att träffas och umgås på. Så klura lite på hur ni ses på distans.

Läs mer: Så har du kul med kollegorna på distans

7. Pausa ofta
Den ergonomiska miljön är sällan lika bra hemma som på jobbet. Därför är pauser mer viktiga än någonsin nu. Upp och rör på sig ofta.

Pausgympa på 3 minuter

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag till Kollega nummer 4 2024.

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetstid

Så lyckas ni med fyradagarsvecka

Det går utmärkt att korta arbetstiden – men det gäller att förbereda sig noggrant. Med effektiva möten och smarta arbetssätt har Altitude Meetings minskat både arbetsveckan och stressen.
David Österberg Publicerad 30 maj 2024, kl 06:05
Arbetstidsförkortning utan produktionsbortfall. På bilden personer med flexibel arbetstid på kontor.
Fyradagarsvecka - hur lyckas man med det? Effektiva möten och smarta arbetssätt är några av nycklarna till att klara av kortare arbetstid utan produktivitetsförluster. Foto: Colourbox.
Yasemin Arhan Modéer
Yasemin Arhan Modéer

Yasemin Arhan Modéer grundade sitt mötesföretag för nio år sedan. Redan då fanns tanken på kortare arbetstid. Förra året läste hon om de internationella försök som gjorts med fyradagarsvecka. Ungefär samtidigt träffade hon Anna-Carin Alderin, Sveriges representant för organisationen 4 Day Week Global.

– Då kände jag: ”It’s a sign!” Till en början var mina medarbetare skeptiska, men vi löste det tillsammans – och det är avgörande. Ska man korta arbetstiden måste man göra det genom att kollektivt komma fram till hur man ska göra det. Alla blev snabbt engagerade. Det finns ju en tydlig morot här: om vi kan få det att fungera blir det mer ledig tid för återhämtning.

Forskningsstudie om fyradagarsvecka

Just nu testar Altitude Meetings 32-timmarsvecka varannan vecka. Från augusti ingår de i en forskningsstudie om fyradagarsvecka och då ska arbetstiden förmodligen ner ytterligare.

– Om medarbetarna får mer tid till återhämtning och blir mindre stressade kan jag garantera att de blir gladare och kreativare och kan leverera på en högre nivå. Chefens uppgift är inte att peta i timmar utan att utan att skapa förutsättningar som gör det möjligt att må bra och göra ett bra jobb.

Bra kommunikation är en avgörande faktor för att kortare arbetstid ska fungera. En annan effektiva möten.

– Alltför många chefer kallar slentrianmässigt alla medarbetare till alla möten, som gärna är två timmar långa utan paus. Våra möten är max 45 minuter och vi ställer alltid krav på en tydlig agenda, oavsett om det är ett internt eller externt möte. Och vi har aldrig möten som leder till andra möten.

"Kortare arbetstid gör oss gladare"

De 14 medarbetarna använder också olika tekniker för att arbeta effektivt. Det kan till exempel handla om hur man använder kalendern eller metoder för att behålla fokus.

– Vi kan redan se positiva förändringar: vi är gladare, mindre stressade, effektivare. Jag tror också att man ska vara medveten om att det inte går att backa när man väl har satt det här i rullning.

Varje medarbetare får själv bestämma på vilket sätt arbetstiden kortas. Någon föredrar kanske två halvdagar, en annan att få sova längre på morgonen, en tredje en ledig heldag.

– Men det är viktigt att tiden går till återhämtning. Tanken är inte att småbarnsföräldrar ska hålla barnen hemma från förskolan.

 

Kan fyradagarsvecka passa er?

Cathrine Walfridsson, HR-chef Narva Communications.

– Vi är en kommunikationsbyrå med högt ställda ambitioner när det gäller tillgänglighet för våra kunder. Våra projektledare, rådgivare och kreatörer behöver finnas på plats när våra kunder frågar efter oss. Jag tror därför inte att fyradagarsveckan skulle passa vår verksamhet, inte ännu i alla fall.

Caroline Lind, vd på Sandqvist. 

– Vi har haft fyradagarsvecka i drygt ett år. Trots ett utmanande år med en tuff marknad, har vi arbetat smartare med fullt engagemang och arbetsglädje. Arbetstidsförkortningen fortsätter utan att vara permanent och kommer kontinuerligt att utvärderas. Ökat engagemang och välbefinnande är vår motivation då vi tror på att må bra, prestera bra.

Alexandra Rolland Hogenfält, vd på Scanmarine.

– Under högsäsong skulle det bli en utmaning för oss att gå ner till en fyradagarsvecka utan att det påverkade våra leveranser. Den arbetstid som skulle försvinna vid en eventuell arbetstidsförkortning behöver i så fall ersättas i form av fler arbetstimmar för att kunna säkerhetsställa deadlines och kvalité.