Hoppa till huvudinnehåll
Anställningsvillkor

En minut sen - det blir avdrag på lönen

På hemsidan marknadsför man sig som en kundtjänst i världsklass. Verkligheten är en annan. Personalen på callcentret Xzakt Kundrelation är anställd månadsvis, schemalagda på långa arbetspass och får inte gå på toaletten på ordinarie arbetstid.
– Jobbar man som handläggare på företaget är man mer eller mindre förslavad. Ledningen ser arbetskraften som egendom, säger Anders, tidigare anställd på företaget.
Lina Björk Publicerad 22 januari 2014, kl 13:55
Colourbox
Colourbox
Den här artikeln har utsetts till 2014 ÅRS BÄSTA FACKLIGA NYHET på webben. Utmärkelsen delades ut av Fackliganyheter.nu i samband med Fackförbundspressens dag.

 

Xzakt Kundrelation använder ett system som innebär att handläggarna är minutiöst övervakade. På morgonen stämplar de in och programmet kontrollerar om det skett någon tidsavvikelse.

Skulle du vara 59 sekunder efter utsatt tid skickas ett larm till cheferna som får ta ställning till om det ska bli något avdrag på lönen eller inte. Hinner du inte ta ditt första samtal inom 30 sekunder skickas ytterligare ett larm till chefen, vilket också kan resultera i en varning.

– Därefter är det tänkt att man oavbrutet ska ta telefonsamtal innan man får ta sin rast. Personalen har fått skäll om de tagit av sig sitt headset för att lufta öronen. Alla toalettbesök är styrda till rasterna liksom möjligheten att fylla på kaffe eller ta lite luft.

Företaget finns etablerat på flera orter. Bland annat Skellefteå och Gävle. Personalomsättningen är hög och de anställda är till stor del ungdomar.

– Man anställde i stort sett en ny kull ungdomar varje gång det gick ut en gymnasieklass, säger Peter, som tidigare jobbade på kontoret i Skellefteå.

Många blir erbjudna en fast heltidstjänst men får sedan skriva på ett anställningskontrakt - på visstid. Vissa veckor är handläggarna schemalagda 50 timmar, andra 36. Man jobbar även med delade pass, från åtta på morgonen till 21 på kvällen, med tre timmars lunch.

– Jag såg ofta kollegor som satt i köket eller på toaletten och grät för att arbetsbelastningen var så stor och schemaläggningen galen, säger Malin, som tidigare var anställd på kontoret i Trollhättan.

Kollega har pratat med flera nuvarande och tidigare anställda som alla vittnar om samma villkor. Handläggarna får ständigt mejl om försäljningssiffror och samtalstider. Vissa i uppmuntrande ton, andra hotfulla.

– Det var obehagligt. När vi varit anställda ett tag kom det ett mejl om att smekmånaden var över och att det var dags att börja prestera, säger Malin.

Även vid sjukfrånvaro får man räkna med att prestera. I företagets personalhandbok framgår att man ska vara tillgänglig under hela sin sjukfrånvaro.

– Är man sjuk måste man ringa in varje dag och sjukanmäla sig annars får man ogiltig frånvaro och ingen lön. Den som är ansvarig försöker ofta övertala en att komma in och jobba ändå. Min kollega hade kräkts hela natten på grund av magsjuka men blev mer eller mindre tvingad att jobba, säger Anders.

Både kontoret i Skellefteå och Gävle har kollektivavtal med Unionen sedan ungefär fyra år tillbaka. Från Unionens sida har man jobbat hårt för att få till en bättre arbetsmiljö men också jobbat i motvind då personalomsättningen är hög och chefer byts ut mellan besöken. De anställda vittnar om att bolagets vd har poängterat vikten av att ha en god relation med facket och att kollektivavtal är en självklarhet. Men alla omfattas inte av avtalet då Xzakt är uppdelat i tre bolag : LEG Communication, AGF Communication och GVP Holding, där endast LEG har kollektivavtal.

– När jag var på min andra intervju förstod jag att jag inte skulle omfattas av något avtal eftersom det var knutet till ett annat företag i samma organisation. Arbetsgivaren prutade ner min lön med 5 000 kronor men lovade att jag skulle få påökt när provanställningen blev en tillsvidareanställning. Men någon löneökning fick jag aldrig se. Jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist då de inte hade användning för mig längre, säger Anders.

Anders, Malin och Peter heter egentligen något annat.

Xzakts vd, Alfred von Platen, bemöter kritiken:

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag till Kollega nummer 4 2024.

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Anställningsvillkor

Så får man äldre att stanna kvar på jobbet

Mer än hälften av tjänstemännen över 50 vill gå i pension i förtid. Här är några högst subjektiva tips på hur man ska få äldre att stanna på jobbet.
Johanna Rovira Publicerad 15 maj 2024, kl 06:01
Pension eller arbeta vidare? Så får du äldre att stanna kvar på arbetet. Till vänster ett cyklande äldre par, till höger en senior kvinna på kontor.
Pension eller jobba vidare? Nyckeln till att behålla erfaren personal är uppskattning och anpassning. Locka äldre arbetstagare med förmåner och flexibilitet. Förbättrar du arbetsmiljön så får du också äldre att stanna. Colourbox.

Pensionsåldern flyttas fram och vi förväntas jobba allt längre. Men vi vill inte – åtminstone inte vi som befunnit oss på arbetsmarknaden ett tag. TCO:s rapport visar att 52 procent av tjänstemännen i åldersspannet 50–67 vill gå tidigare än riktåldern för pension som för närvarande är 67 år.

Svenska Miljöinstitutet sammanställde för några år sedan strategier för att behålla 50-plussarna på arbetsmarknaden. De handlar om att skapa ett gott arbetsklimat där äldre känner sig uppskattade och efterfrågade, men också om flexibilitet och anpassningar av arbetsmiljön, enligt institutets arbetsmiljöspecialister.

Gott så. Det saknas dock mer konkreta exempel. Kollega kan därför erbjuda några anspråkslösa förslag på vad som skulle få åtminstone en snart 60-plussare att sluta tråna efter tidigare pension.

Visa äldre anställda uppskattning 

En åldersrelaterad bonus skulle garanterat få vilken 55-plussare som helst att känna sig uppskattad. Likaså att förlägga konferenser och dylikt på platser med tropiskt klimat, vilket gör underverk för artrosangripna leder. Vissa arbetsgivare har en extra semestervecka när man fyllt 40, men varför stanna där? Varför inte fortsätta att premiera åldrandet genom att även införa extra semesterveckor vid 50, 60 och 70?

Flexiblare arbetsuppgifter

Om man under de sista arbetsåren får koncentrera sig på det man är bäst på,  kan det innebära att man fortsätter jobba, konstaterar Svenska Miljöinstitutet. Att de seniora medarbetarna får första tjing på alla roliga arbetsuppgifter vore alltså rimligt, liksom att de slipper allt tradigt trökjobb.

Anpassning efter ålder

Det kan vara svårt att veta vad som egentligen avses med anpassning, men att byta ut fruktkorgarna mot skålar med gröna marmeladkulor kan vara ett steg i rätt riktning. 

Att anpassa kontorstiden efter dygnsrytmen hos äldre torde vara en självklarhet – låt 6–2 bli det nya 9–5. Texten i alla utskrifter, trycksaker och litteratur på kontoret ska dessutom vara minst tio punkter stor och oskicket att använda färgad text totalförbjuds.

Åldersmedveten kultur

För att få  mogna medarbetare att stanna längre i sin tjänst är det viktigt att deras kunskaper och erfarenheter tas till vara.  Att ungtuppar och ålderister som förlöjligar och fnissar åt äldres bidrag i diskussioner omedelbart förses med en dumstrut är minst lika viktigt. Medarbetare som mumlar i skägget bör dessutom få löneavdrag.

Man skulle också kunna inrätta en ny tjänst – åldersombudsman, vars arbetsuppgifter består i att bevaka de äldres intressen och serva de mognare medarbetarna på allehanda sätt efter personliga önskemål.

Bra arbetsmiljö åt alla 

Egna rum till alla vore rimligt eftersom kontorslandskap är förödande på alla upptänkliga sätt. Men åtminstone de som fyllt 55 borde omgående förses med egna rum för att slippa släpa runt på tunga kontorsattiraljer och komma undan tjattret på de öppna arbetsytorna.

Arbetsgivaren slipper därmed införa fler vilrum, eftersom  50-plussare då kan ta en behövlig paus på den obligatoriska soffan i det åldersanpassade egna rummet där de själva kan reglera värmen så att den är optimal för blodcirkulationen.

Den arbetsgivare som verkligen månar om sina till åren komna anställda ser, utöver ovanstående tips, också till att sätta guldkant på de sista ljuva arbetsåren genom att installera margaritamaskiner på varje våningsplan samt införa obligatoriska arbetsplatsträffar med powerpoint-presentationer av barnbarn och katter.