Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Kompetensintyg ska ge uppsagda jobb

Förra året varslades 3 000 anställda på Ericsson i Sverige. De har bred och unik kompetens – men många saknar högskoleutbildning. Nu ska fyra lärosäten se till att deras kunskaper sätts på pränt.
David Österberg Publicerad
Pontus Lundahl / TT
De som sägs upp från Ericsson ska få sin kunskap intygad för att lättare få nya jobb. Pontus Lundahl / TT

2016 var ett mörkt år för många Ericssonanställda: runt 3 000 av dem varslades om uppsägning. Exakt hur många som sägs upp är inte färdigförhandlat, men klart är att väldigt många snart måste se sig om efter ett nytt arbete.

Ett sätt att underlätta för jobbsökarna är att validera deras kompetens. Validering innebär att man tar reda på vad någon kan och sedan intygar kunskapen. Genom valideringen kan man också upptäcka kunskapsluckor så att en person får möjlighet att komplettera med utbildning som ökar möjligheten till anställning.

Läs mer: Bye bye Ericsson

I höstas skickade Unionen ett brev till regeringen där förbundet föreslog ett valideringsprojekt. Regeringens samordnare - som arbetar för att minska effekterna av Ericssonkrisen - nappade och nu verkar projektet bli av. Fyra lärosäten: KTH, Chalmers, Linköpings universitet och högskolan i Borås, arbetar just nu med att ta fram en modell för validering av kompetens.

Ove Johansson, klubbordförande för Unionen på Ericsson i Borås, säger att han ännu inte har hunnit sätta sig in i projektet. Men han gillar idén och tror att många av de anställda i Borås kan ha nytta av validering.

– Här har många kommit till Ericsson direkt från gymnasiet och arbetat sig upp, exempelvis från tekniker till testingenjör. Men de saknar högskolekompetens. Vår förhoppning är att de ska kunna få sin kunskap validerad och sedan komplettera med några kurser för att få en examen. Arbetsmarknaden här är ändå hyfsat god för tjänstemän, men vi tror att validering kan underlätta för den som blir uppsagd, säger han.

Henrik Ehrenberg är samhällspolitisk chef på Unionen. Han hoppas att projektet kommer igång snart.

– Tidsfaktorn är väldigt viktig om projektet ska bli lyckat. Ju längre tid som går desto större blir utmaningen. Men förutsättningarna är bra eftersom det nu finns ett stort privat företag att samverka med, säger han.

Enligt Henrik Ehrenberg kan projektet, om det visar sig fungera bra, användas som modell vid andra varsel.

– Det här är ett samhällsviktigt projekt som inte bara rör de personer som varslats från Ericsson. Vi är jätteglada att vårt förslag föll så väl ut – att samordnarna såg nyttan. Och samordnarna ska ha en stor eloge för att de lyckats samla alla parter.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.