Hoppa till huvudinnehåll
Unionen

Mörka moln över IT och telekombranschen

Fler uppsägningar på personliga skäl när ansvaret för kompetensutveckling i den snabbt rusande IT- och telekombranschen läggs på individen. Minskat inflytande för facket i globala företag och utländska bolag som exporterar egna villkor till verksamhet förlagd i Sverige. Listan på utmaningar för facket är lång i Unionens trendrapport för IT- och telekombranschen.
Gabriella Westberg Publicerad 6 mars 2015, kl 14:26
Hasse Holmberg/TT
Utvecklingen inom IT- och telekombranschen innebär många utmaningar för facket, enligt Unionens trendrapport. Hasse Holmberg/TT

IT- och telekombranschen utgör en av Unionens största medlemsgrupper, med cirka 50 000 medlemmar. IT som infrastruktur  innebär också en slags tågräls som hela samhället far fram på. Branschen går i täten för en stor del av den utveckling som arbetsmarknaden i övrigt följer.

Unionens trendrapport för IT- och telekombranschen, som presenterades vid ett seminarium på fredagen, bygger på uppgifter från 20 förtroendevalda från olika IT- och telekomföretag samt regionala och centrala ombudsmän. Som trendrapport är det mer av en verklighetsbeskrivning utifrån ett arbetstagarperspektiv än en framtidsvision, men det gör det inte till gladare läsning.

Den snabba digitaliseringen, automatiseringen och globaliseringen, som IT-branschen vet mer om än de flesta, medför vissa problem och utmaningar som kräver omställning – inte minst för facket.  

Outsourcing och offshoring

Arbetskraft inte bara outsourcas, den ”offshoras” också. Det vill säga, hela verksamheter flyttas utomlands, i egen regi eller till extern part. När man pratar om outsourcing handlar det ofta om att få ner lönekostnader, men när det gäller IT och telekom kan det lika ofta handla om att hitta rätt kompetens, få tillgång till en bättre infrastruktur eller att finnas där kunderna finns, den tid på dygnet då de är vakna.

Det innebär såklart även att Sverige, trots relativt höga löne- och levnadskostnader, kan vara med och konkurrera om etableringar. De senaste åren har flera internationella IT-giganter till exempel etablerat datacenter i Sverige. 

Enligt Unionens trendrapport kan vi komma att få se mer av ”offshoring – in country”, som till exempel indiska företag, med indiska anställda - och indiska villkor - som etablerar sig i Sverige.  Att utveckla och arbeta mer aktivt med gästmedlemskap för olika typer av arbetskraftsinvandrare är en utmaning som bör få fokus, enligt rapporten. 

Unionen och andra fackförbund behöver också ingå globala företagsavtal, som fungerar över ett stort antal olika arbetsrättsliga jurisdiktioner, konstateras det. Hur man bäst reglerar arbetstid för anställda som jobbar mot andra tidszoner är också en fråga som behöver belysas.

”Snabba kast mellan uppsägningar och anställningar beroende på var verksamhet lokaliseras innebär även en ökad arbetsbelastning för klubbar och förtroendevalda”, heter det i rapporten, som också noterar att det samtidigt finns risk facket inte har någon lokal motpart att förhandla med när företagen är globala, vilket kan innebära förlorat inflytande på arbetsplatserna.

Kompetensutveckling – individens ansvar?

Den globala konkurrensen och även den konkurrens automatiseringen innebär ställer stora krav på kompetensutveckling. Erfarenhet räcker inte som konkurrensmedel när arbetet inte längre ser ut som igår.

För många arbetsgivare verkar det mer kostnadseffektivt att ta in ny kompetens, än att vidareutbilda den egna. Då hamnar plötsligt ansvaret på individen att hålla sig konstant uppdaterad på egen bekostnad, ofta utanför arbetstid, för att hålla sig fortsatt attraktiv.

Men det är inte alla som har förutsättningar – tid, ork, insikt – att själva se till att skaffa rätt vidareutbildning. ”En negativ konsekvens av denna trend är därför att vi kan få se fler uppsägningar på grund av personliga skäl”, spår rapportförfattarna.

Ytterligare en risk med den trenden är att det kan bli svårare för fackligt engagerade att få sin kompetensutveckling beviljad av företaget. Unionen måste driva kompetensutvecklingsfrågorna hårdare i alla sammanhang – inte minst i kollektivavtalen, konstaterar man i rapporten.

Ett ökat individfokus med hårdare konkurrens i slimmade organisationer riskerar också att leda till att färre vågar engagera sig fackligt, enligt rapportförfattarna. Det lockar inte i en sådan situation att kanske betraktas som besvärlig samtidigt som det allt komplexare fackliga uppdraget tar tid och kraft från andra uppgifter. För ett förbund som Unionen kan det bli svårt att mobilisera inför avtalsrörelsen, varnar rapporten.

Att bli sin egen arbetsgivare

En annan utveckling som är tydlig i branschen är att allt fler arbetstagare uppmanas skaffa F-skattsedel, för att kunna fakturera för utförda uppdrag som egna företagare, istället för att få lön som anställda. Det globala inflytandet har också gjort rörliga, prestationsbaserade löner vanliga i branschen.  Andelen inhyrda konsulter och bemanningsanställda ökar.

När kontorsplatsen luckras upp med olika former av aktivitetsbaserade lösningar, många jobbar hemifrån eller från andra lokaler och flera av medarbetarna är egna företagare eller inhyrda från annat håll riskerar också sammanhållningen på arbetsplatsen att ta stryk. Den anda av samhörighet och solidaritet som fackligt arbete bygger på kan lätt bli obsolet.

- Vi måste hitta nya sätt att jobba tillsammans. Det är något vi tar på stort allvar, sa Peter Hellberg, Unionens första vice ordförande, vid presentationen av rapporten.

Utmaning också för arbetsgivare

- Även arbetsgivare måste se till att hålla sig attraktiva och up to date med de senaste verktygen och arbetsmodellerna, för att locka till sig kompetensen, konstaterade Cecilia Täkte, Solution unit manager E-Health på Tieto, när hon deltog i panelsamtal i samband med presentationen av Unionens trendrapport på fredagen.

Hon fick stöd av Heléne Lidström, ansvarig för det nya arbetslivet på Microsoft, som underströk att gränslöshet också innebär en flexibilitet som många unga i dag tar för given.

- Att kunna utföra sitt uppdrag varifrån man vill med vilka verktyg man vill och när det passar, är för många ett krav, menade hon.

Ledarskapet ställs inför nya utmaningar när medarbetarna inte längre finns på plats i avgränsade lokaler på vissa bestämda tider. Arbetsmiljöansvaret blir svårt att hantera, det blir lättare att missa att medarbetare mår dåligt och svårt att hålla ihop gruppen.

- Målstyrning är a och o när man jobbar med ett team på distans, menade Cecilia Täkte. Målstyrning och uppföljning.

Men alltför mycket styrning riskerar att döda kreativiteten, och kreativitet kräver mänskliga möten, vilket försvåras om man sitter på olika håll. 

- Det är inte så att vi inte vill att folk ska jobba på kontoret. Vi måste tvärt om skapa kontorsmiljöer som folk vill komma till, konstaterade Heléne Lidström, vars arbetsplats numer är aktivitetsbaserad. 
 

IT- och telekombranschen sysselsätter ca 200 000 personer, varav cirka 50 000 är medlemmar i Unionen.

Arbetsgivarparter för branschen sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega.

Unionen

Förhandlingar med Klarna har brutit samman

Förhandlingarna om kollektivavtal på Klarna har brutit samman.
– Det krävs två för att ha något att förhandla om, säger Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 23 oktober 2023, kl 12:41
Till vänster, Klarnas huvudkontor. Till höger Martin Wästfelt, Unionen.
Unionen frånträder förhandlingarna med Klarna, det stod klart under måndagen. Foto: Simon Rehnström/TT/Claudio Bresciani/TT.

Efter åtta månaders förhandling står det klart: Unionen och Klarna står för långt ifrån varandra i frågan om kollektivavtal. Under måndagen valde förbundet att avsluta förhandlingarna.

–  Vi har kommit till ett läge där det inte finns några frågor kvar att diskutera och har landat i att vi var tvungna att frånträda förhandlingarna. Vårt krav på kollektivavtal kvarstår, men det finns inget mer att prata om. Det krävs två för att ha något att förhandla om, säger Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef.

Den stora stötestenen har, enligt Unionen, varit frågan om medarbetarnas inflytande på arbetsplatsen.

– Klarnas besked är att de, av för oss obegripliga skäl, inte vill teckna avtal. De tycker att ett kollektivavtal försvårar medarbetarinflytande, vår ingång är precis tvärtom.

Hur skulle du vilja sammanfatta förhandlingarna?

– Det har inte varit tvärstopp, vi har haft genomgångar av substans gällande till exempel pensionsfrågorna, men det har funnits en vilja att förhala processen från Klarnas sida.

Vad händer nu? Kommer ni ta till konfliktvapnet?

– Det är vår yttersta åtgärd och ett viktigt medel. Men exakt vad som blir vårt nästa steg svarar vi inte på nu. Det är inget mål för oss att gå i konflikt utan ett nödvändigt medel – om så krävs.

Unionen har försökt få Klarna att teckna kollektivavtal flera gånger de senaste åren, men utan resultat. Frågan fick nytt liv sommaren 2022 när Klarna meddelade att tio procent av personalstyrkan skulle sägas upp. Enligt Unionenklubben hade företaget fattat beslutet utan att informera eller förhandla med dem.

Stämdes för brott mot mbl

Unionen stämde sedan Klarna på 1,3 miljoner kronor för brott mot mbl, medbestämmandelagen. Förhandlingarna i Arbetsdomstolen, AD, inleds i början av november.

– AD-processen handlar om medlemsinflytande när det är som allra viktigast, nämligen när ett företag ska göra neddragningar och säga upp folk. Frågan är viktig att pröva och vår uppfattning är att Klarna gick över gränsen, säger Martin Wästfelt.

Klarna har även fått kritik från Arbetsmiljöverket. Företaget lät flera av sina medarbetare arbeta natt trots avsaknaden av ett kollektivavtal som reglerade arbetstiden.

– Det är inte tillåtet att arbeta natt i Sverige utan att ha kollektivavtal som medger undantag, eller en dispens från Arbetsmiljöverket, sa Jenny Bengtsson, inspektör på Arbetsmiljöverket, i september förra året.

Klarnas vd twittrade om kollektivavtal

Bankens vd, Sebastian Siemiatkowski, skrev om kollektivavtal på X, tidigare Twitter, förra helgen:

”Spenderat helgen med att läsa det första utkastet till kollektivavtal som facken skickade för 1 vecka sedan. Det och Star Wars med barnen. Spännande att faktiskt se ett riktigt i detaljerna. Läste ju om Saltsjöbadsavtalen i skolan och sen på Handels. Men aldrig fått chansen att läsa det i detaljerna på det här sättet. Intressant och mycket att fundera på kring det och hur det är tänkt att funka.”

När Kollega ber Klarna om en kommentar till de avbrutna förhandlingarna får vi ett mejl på engelska som vd:n skickade till alla anställda i fredags. Enligt det är Sebastian Siemiatkowski besviken på att fackförbunden avslutade förhandlingarna. Han medger att förhandlingarna gått långsamt, men förstår inte varför facken inte ville fortsätta:

"Med mina goda avsikter och tro på svensk pragmatism och samarbetsanda kan jag inte förstå varför de inte skulle vilja ta denna möjlighet att utforska en bra väg framåt!", skriver han.

Enligt vd:n är flera anställda skeptiska till kollektivavtal och vill hellre företräda sig själva. 

Sebastian Siemiatkowski skriver också att villkoren på Klarna är mycket bättre än villkoren i det föreslagna kollektivavtalet. Dessutom är han tveksam till om kollektivavtal passar Klarna eftersom banken är internationell med en unik affärsmodell och arbetsplatskultur.

Han avslutar dock med att skriva att han inte utesluter ett kollektivavtal på Klarna, men att han vill analysera frågorna kring ett avtal ytterligare. 

Det här innebär kollektivavtal

Ett kollektivavtal är ett skriftligt avtal mellan en arbetsgivare eller arbetsgivarorganisation och ett fackförbund. Avtalet reglerar villkoren för lön, semester och arbetstid. Det innefattar också försäkringar för exempelvis sjukdom och avtal om tjänstepension.

Kollektivavtalet gäller alla på arbetsplatsen, oavsett om man är med i ett fackförbund eller inte. Villkoren i kollektivavtalet är miniminivåer.