Den 12 februari är det premiär för den svenska versionen av den brittiska succéserien "The Office". Programmet går under namnet "Kontoret" och har Henrik Dorsin i huvudrollen som den inkompetente chefen Ove Sundberg, känd från en annan framgångsrik tv-serie - "Solsidan".
Nu står det också klart att "Kontoret" kommer att presenteras i samarbete med Unionen. Det innebär bland annat att förbundets logotyp visas i samband med de åtta avsnitten samt på TV4:s programsajt. Kostnaden för reklamen är cirka en miljon kronor.
- Vi tycker inte att en miljon är så mycket pengar med tanke på hur fruktansvärt många vi hoppas kunna nå. Vi tror att serien kommer att ha höga tittarsiffror och då blir kontextkostnaden väldigt låg, säger Nina Kullberg, kommunikatör på Unionen och ansvarig för förbundets imagekampanj.
Målsättningen med reklamsatsningen är främst att få en större kunskap om vad Unionen sysslar med och står för.
- Kännedomen om varumärket Unionen är bra, men 75 procent av vår målgrupp har inte en aning om vad vi håller på med eller vilka vi organiserar. Imagekampanjen syftar till att fylla varumärket med något. Vi vill visa att vi även är till för chefer som Ove, för att han ska bli en bättre chef. Kopplingen vi vill göra är att det faktiskt finns en räddning, säger Nina Kullberg.
Genom att synas i ett komiskt sammanhang vill förbundet samtidigt visa på lite självdistans.
- De kommer säkert driva med fackliga representanter och vi vill visa att vi tål att drivas med och att facket inte behöver vara något tråkigt och besvärligt. Vi är övertygade om att fackliga frågor kommer att dyka upp och då är det viktigt att markera att det finns någon som kan hjälpa. Serien kommer att beskriva och spetsa till den arbetsmiljö som många av våra medlemmar har, säger Nina Kullberg.
Unionen lägger allt större belopp på marknadsföring i tv, tidningar, webb och annonstavlor. Enbart den så kallade imagekampanjen har en årlig budget på 30 miljoner kronor, men i den summan ingår mer än bara reklam. Mätningar visar att Unionens stora reklamkampanj med de så kallade "Superhjältarna" har setts av cirka tre miljoner tv-tittare och det har visat sig att ovanligt många vet vem avsändaren är.
- Vi har fått väldigt mycket för pengarna. När det gäller kännedomen är vi absolut störst av alla fackförbund, ungefär dubbelt så kända som alla andra fack. Och vi har inte satsat mer pengar än de andra, säger Nina Kullberg.
Även om tv-reklam har stor genomslagskraft tror Nina Kullberg dock inte att det är kampanjernas förtjänst att Unionen växer för varje månad som går.
- Nej, det vore förmätet. Man köper inte fackligt medlemskap på impuls, utan man vill först veta mer. Tv-reklam är bra för att få upp intresset, sedan är det upp till förtroendevalda och anställda i regionerna att börja prata med folk. Det är viktigt för alla medlemmar att vi växer och kan hålla avgiften låg, om vi tappar medlemmar så förlorar vi i styrka, säger hon.
Företaget i "Kontoret" är lokaliserat till Upplands Väsby och går under namnet Svensk kontorshygien AB. Chef för Kontoret är alltså Henrik Dorsin i form av Ove Sundberg och i de andra rollerna syns Björn Gustafsson, Kim Sulocki och Sissela Benn.