Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Så fixar du hetsen innan semestern

Att ha för mycket att göra en längre tid utan att trycka på pausknappen är förödande för hälsan. Men att ha det stressigt under en kortare period är inte alls lika farligt.
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Simma lugnt innan semestern Colourbox

En hektisk tid stundar för många. Det är nu vi ska göra klart allt på jobbet innan vi går på semester – hinna dricka öl med kollegorna, grilla med grannen, planera studentmottagningar och skolavslutningar. Det som skulle kunna vara roligt blir mest bara jobbigt.

För att inte gå under av stress och i värsta fall bli riktigt sjuk, gäller det att prioritera tid för återhämtning.  

Ta många korta pauser under en arbetsdag även om du tycker att tiden inte räcker till eller varför inte ta ut en semesterdag direkt när det har blivit lugnare skriver Huffington Post.

Här får du fler tips om hur du klarar av stressiga perioder på jobbet.

  • Ta pauser, korta och lite längre, planerade och oplanerade. Gå ifrån en stund, ta en kopp kaffe eller gå en runda i korridoren även om du känner att tiden inte finns. Ta vara på lunchrasten och vila från arbetet, sitt inte kvar vid skrivbordet och ät.
     
  • Om du redan i förväg vet att det kommer en tuff tid på jobbet, planera in så lite som möjligt i kalendern dagarna innan och efter perioden. Om du råkar ha några semesterdagar kvar, ta ut en eller två när det värsta är över.
     
  • När det är som mest stressigt på jobbet är det inte läge att påbörja tidskrävande projekt på hemmaplan. Skjut upp eller delegera. Om du har råd, anlita grannens tonåring till att klippa gräset eller hämta ungarna på dagis. Du behöver kanske inte vara den som bakar kakor till skolavslutningen i år också?
     
  • Att slötitta på läsplattan eller i mobilen innan läggdags kan kännas avkopplande. Men det är tvärtom. Studier har visat att det blå ljuset från skärmarna lurar kroppen att tro att det är dag och då ökar inte sömnhormonet melatonin som det normalt gör när det blir mörkt.
     
  • Du ska säga nej till det som inte är nödvändigt just nu. Motion är inte en av dessa saker. Det är när det är som mest att stå i som du också ska röra på dig. Motion är ett framgångsrikt vapen mot stress. Hinner du inte till gymmet, ta en promenad eller häng på några minuter nästa gång barnen spelar fotboll.
     
  • Vi äter dåligt och sover för lite när vi stressar. Bestäm dig för att under ett par veckor lägga dig en timme tidigare varje dag. Gör matlåda av middagsresterna. Du sparar pengar till semestern och slipper köa till korvkiosken, tid som du ändå inte har just nu.
     
  • Är du som mest effektivast på förmiddagen eller eftermiddagen? Om du kan påverka dina arbetstider, gör det nu. Kan du komma lite senare och stanna kvar lite längre eller tvärtom? Kolla med chefen.
     
  • Bestäm dig för 10 minuter egen tid varje dag. Dina heliga minuter, då ingen eller inget får störa dig.
     
  • När den stressiga perioden är över är det dags för reflektion. Vad fungerade och vad fungerade mindre bra? Så du vet till nästa gång schemat är fullspäckat.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.