Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Ingen månad mer stressig än december

Hektiskt på jobbet? Du är inte ensam. En av fem svenska arbetstagare uppger i en undersökning att december är den månad när de är som mest stressade på jobbet.
Oscar Broström Publicerad 2 december 2022, kl 10:59
Till vänster: Kvinna framför skrivbord i stressig miljö. Till höger: Julgran.
Om det är mycket på jobbet nu kan du trösta dig med att fler känner likadant. December är, tillsammans med juni, den mest stressiga jobbmånaden. Foto: Stina Stjernkvist/TT och Gorm Kallestad/NTB

Granen ska kläs, klappar inhandlas och maten förberedas. Det kan vara mycket att stå i inför julen. Och då har vi inte ens nämnt allt som ska göras klart på jobbet.

I en arbetslivsundersökning från Manpower har 1 847 personer på svensk arbetsmarknad svarat på frågan om vilka månader som är mest stressiga på jobbet.

En av fem, 20 procent, uppger att det är december. Det gör december till den stressigaste jobbmånaden under året tillsammans med juni, som får lika många svar.

– Tidig planering kan bidra till att minska stressnivåerna inför jul. Samtidigt orsakas stress ofta av otydligt ledarskap och bristande struktur. Arbetsgivare som vill minska stressnivåerna bör satsa på att stötta och utveckla sina chefer – det ger nöjdare medarbetare och bättre chanser att både rekrytera och behålla anställda, säger Mikael Jansson, vd på Manpower, i en kommentar.

De minst stressiga månaderna, enligt undersökningen, är februari och mars. Endast 9 procent av de svarande anger att det är mest stressigt den månaden.

35 procent uppger, på gott eller ont, att det är ungefär lika stressigt hela året.

Mest stressiga månaderna

Januari 12 procent

Februari 9 procent

Mars 9 procent

April 11 procent

Maj 15 procent

Juni 20 procent

Juli 11 procent

Augusti 14 procent

September 17 procent

Oktober 13 procent

November 13 procent

December 20 procent

Ungefär samma hela året 35 procent

Tveksam, vet ej 18 procent

*De svarande i undersökningen kunde välja flera alternativ.

Stress

Så slipper du bli utbränd

Har jobbstressen börjat krypa sig på igen? Läs tipsen från stressexperten för att inte gå in i väggen.
Elisabeth Brising Publicerad 28 september 2022, kl 14:25
Stressad kvinna.
Cirka 25 000 personer sjukskrivs av utmattning varje år. De flesta är kvinnor. Foto: Shutterstock

Känns det som att du springer i ett hamsterhjul som aldrig slutar snurra? Ta varningssignaler om stress på allvar och bromsa innan det är för sent. I värsta fall kan långvarig stress leda till att du drabbas av utmattning eller annan psykisk och fysisk sjukdom.

De flesta som blir utmattade i Sverige blir det på grund av stress på arbetet, ibland i kombination med påfrestningar i privatlivet. Men det går att motverka ett stressat beteende.

Fika, promenader och en öppen dialog kan göra stor skillnad enligt Susanne Ellbin, specialistpsykolog vid Institutet för stressmedicin, ISM. Här ger hon sina bästa råd för att förebygga utmattning.

Så motverkar du stress på jobbet

1. Sätt rimliga krav. Fundera över om du har en rimlig arbetsbelastning. Det handlar om att hitta en balans mellan kraven på dig och de resurser du har tillgängliga. Ju mer kontroll du känner att du har över ditt arbete desto mindre risk att du blir utmattad, visar forskning.

2. Återhämtning är a och o. Ta vilopauser under arbetsdagen. Det är ingen slump att vi har arbetstid 08-17 med lunchrast och två fikaraster. Schemat är anpassat efter hur vår hjärna fungerar och hur vi kan koncentrera oss. 

3. Flytta dig från datorn när du tar pauser. Gå och fika med kollegor. Ta en promenad. Gå själv, eller ta ett gå-möte, gärna i naturmiljö.

4. Använd vilrummet. Är du inne i en stresspiral kan det ibland kännas bättre att vila en stund eller ta en promenad än att fika och vara social.

5. Våga prata med chefen. Om du känner att du inte hinner med ditt arbete inom arbetstiden – ta ett samtal med din chef och be om hjälp att prioritera bland arbetsuppgifterna.

6. Ge inte upp. Om chefen inte lyssnar - skriv ner vad du ser inte fungerar. Bolla med en kollega – är det fler som upplever arbetsmiljön som stressig? Ta upp problemet på en arbetsplatsträff.

7. Kontakta facket. Om dialog inte hjälper – vänd dig till ditt fackförbund. Om du inte har ett lokalt arbetsmiljöombud kan du vända dig till Unionens rådgivningstjänst.

8. Värna sociala möten. Så länge vi känner gemenskap med och stöd från arbetskamrater klarar vi ganska mycket. Vi behöver småprata och skratta, det gör att vi tål mer stress.

9. Var stolt över jobbet eller byt. Om man har olika värdegrund som arbetsgivare och arbetstagare skapas lätt en etisk stress som är ohälsosam. 

Så boostar du dig mot stress utanför jobbet

1. Motionera. Man kan inte bota en stressig arbetssituation med motion, men du kan troligen bli mer motståndskraftig enligt studier.

2. Sov ut. Sömnen är en jätteviktig del av återhämtningen. Gå och lägg dig i tid. Varva ner. Släck ner skärmar och lampor och gör lugna aktiviteter på kvällen. Undvik att dricka kaffe sent på dagen om det gör dig uppvarvad.

3. Lyssna på signalerna. Lär känna din kropp och vad du behöver. Det som föregår en utmattning är en uppvarvning som man brukar känna av själv.

4. Ta en semesterdag. Att ta ut enstaka semesterdagar då du gör något du tycker om kan vara ett sätt att återhämta sig efter en stressig period.

5. Sök stöd för privata problem. Relationsproblem kan bidra till utmattning. En annan tydlig riskfaktor är att ha barn med särskilda behov. Då behöver man mer frigjord tid i vardagen.