Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Resenärer stämmer SAS efter strejken

Pilotstrejken på SAS drabbade hundratusentals resenärer. Flygbolaget nekade dem kompensation eftersom strejken låg utanför företagets kontroll. Nu ska frågan avgöras av ARN och EU-domstolen.
David Österberg Publicerad
Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT
Parkerade SAS-plan under pilotstrejken i våras. Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

När ett flyg ställs in eller blir försenat har resenärerna rätt till kompensation, enligt EU-förordningen EC 261. Reglerna säger att flygbolaget ska betala upp till 600 euro per person, beroende på reslängd. 

Under vårens pilotstrejk på SAS drabbades 370 000 resenärer. SAS ansåg dock att de inte hade rätt till kompensation eftersom strejken var att betrakta som en ”extraordinär händelse”. Enligt EU-reglerna kan en strejk betraktas som en extraordinär händelse om flygbolaget kan visa att den inställda flygningen inte hade kunnat undvikas genom rimliga åtgärder.

Under sommaren anmälde hundratals resenärer SAS till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nämndens beslut kommer i morgon, torsdag. Dessutom har företaget Airhelp, som hjälper resenärer att kräva kompensation, stämt flygbolaget i Danmark och Sverige, skriver Dagens Industri.

Airhelp hänvisar bland annat till ett beslut i EU-domstolen förra året. Enligt det har ett flygbolag ansvar för personalens beteende och därmed kan resenärer ha rätt till ersättning om en inställd resa orsakades av en strejk.

Läs mer: 3 frågor och svar om strejk

Airhelp vill nu att EU-domstolen prövar pilotstrejken på SAS för att få till en bredare praxis inom EU.

Även Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank och tidigare konsumentvägledare, tror att SAS kommer att bli ersättningsskyldigt.

– Jag kan naturligtvis inte garantera att SAS-strejken ger rätt till ersättning, eftersom lagen också säger att varje fall ska bedömas individuellt. Men om jag ska ge min tolkning, och jag har då också stämt av med jurister på Konsumentverket, så är SAS-strejken något som båda parter kan påverka. Därför skulle den sannolikt inte heller anses vara något extraordinärt vid en rättslig prövning, vilket betyder att drabbade resenärer har rätt till ersättning, sa hon till Kollega tidigare i år.

Rickard Gustafson, vd på SAS, säger till Dagens Industri att han inte vill spekulera om utgången, men anser att det är en svår situation att hantera.

– För det första har man en stor konflikt som man faktiskt inte kan styra över, och sedan ska man dessutom kanske betala ersättning enligt EC 261. Det är klart att det skulle ställa till stora problem för flygindustrin om det landade där, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Strejk

Systembolaget-klubben: ”Vi skulle kunna utplåna mertid”

Deltidsanställda på Systembolaget har svårt att leva på sin lön. Därför kräver nu facken rätt heltid.
– Vår uppfattning är att det är Svensk handel - och inte vår ledning - som bromsar, säger klubbordförande Robert Adrell.
Ola Rennstam Publicerad 4 juni 2025, kl 10:17
Ingen strejk på Systembolaget. På bilden en kund framför en hylla med vitvinsflaskor.
Unionenklubben på Systembolaget är uppskattar att knäckfrågan om den oplanerade mertiden för medlemmarna har blivit högaktuell i avtalsrörelsen till följd av fackens strejkvarsel. Martina Holmberg/TT.

Strejken på Systembolaget närmar sig. Den 10 juni kommer anställda på huvudkontoret och lagerdepåer att lägga ned sitt arbete. Att Unionen, och en rad andra fack, valt att varsla om strejk handlar i huvudsak om butikspersonalens deltidsarbete. Medlemmarnas deltidskontrakt gör att många har svårt att leva på sin lön. 
 

Viktigaste frågan under mina 35 år

Robert Adrell, ordförande Systembolagets Unionenklubb, tycker att förbundet driver rätt frågor och då särskilt fokuset på att få bukt med den oplanerade mertiden.

Foto: Systembolaget

- Jag har jobbat på Systembolaget i 35  år och att höja kontrakten har varit vår viktigaste fråga hela tiden. Vi är glada att det här kommer upp till ytan och uppskattar att Unionens centrala ombudsman har satt sig in i våra frågor.

Unionenklubben och Systembolagets ledning har samsyn kring många av frågorna om deltidskontrakten. De senaste åren har ett partgemensamt arbete pågått som lett till att andelen heltidare i företaget har gått från 13 procent 2022 till 32 procent idag. Motståndet mot mertidsersättningen finns på annat håll, enligt Robert Adrell.

- Vår uppfattning är att det är Svensk handel och inte vår ledning som bromsar här. Vi skulle kunna utplåna stor del av mertiden om vi ville, säger han.

Stor solidaritet med varandra

Att det är personal på huvudkontoret och depåerna omfattas av strejkvarslet trots att det är personalen i butikerna som har deltidskontrakt är inget konstigt enligt klubbordföranden.

- Det är effekten av varslet som är det viktiga. Vi har glädjen att vara i samma riksklubb allihop, vilket innebär att vi har en väldig solidaritet med varandra. Dessutom har mer än hälften av personalen på huvudkontoret jobbat i butik så de vet hur vi har det, säger Robert Adrell.