När ett flyg ställs in eller blir försenat har resenärerna rätt till kompensation, enligt EU-förordningen EC 261. Reglerna säger att flygbolaget ska betala upp till 600 euro per person, beroende på reslängd.
Under vårens pilotstrejk på SAS drabbades 370 000 resenärer. SAS ansåg dock att de inte hade rätt till kompensation eftersom strejken var att betrakta som en ”extraordinär händelse”. Enligt EU-reglerna kan en strejk betraktas som en extraordinär händelse om flygbolaget kan visa att den inställda flygningen inte hade kunnat undvikas genom rimliga åtgärder.
Under sommaren anmälde hundratals resenärer SAS till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nämndens beslut kommer i morgon, torsdag. Dessutom har företaget Airhelp, som hjälper resenärer att kräva kompensation, stämt flygbolaget i Danmark och Sverige, skriver Dagens Industri.
Airhelp hänvisar bland annat till ett beslut i EU-domstolen förra året. Enligt det har ett flygbolag ansvar för personalens beteende och därmed kan resenärer ha rätt till ersättning om en inställd resa orsakades av en strejk.
Läs mer: 3 frågor och svar om strejk
Airhelp vill nu att EU-domstolen prövar pilotstrejken på SAS för att få till en bredare praxis inom EU.
Även Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank och tidigare konsumentvägledare, tror att SAS kommer att bli ersättningsskyldigt.
– Jag kan naturligtvis inte garantera att SAS-strejken ger rätt till ersättning, eftersom lagen också säger att varje fall ska bedömas individuellt. Men om jag ska ge min tolkning, och jag har då också stämt av med jurister på Konsumentverket, så är SAS-strejken något som båda parter kan påverka. Därför skulle den sannolikt inte heller anses vara något extraordinärt vid en rättslig prövning, vilket betyder att drabbade resenärer har rätt till ersättning, sa hon till Kollega tidigare i år.
Rickard Gustafson, vd på SAS, säger till Dagens Industri att han inte vill spekulera om utgången, men anser att det är en svår situation att hantera.
– För det första har man en stor konflikt som man faktiskt inte kan styra över, och sedan ska man dessutom kanske betala ersättning enligt EC 261. Det är klart att det skulle ställa till stora problem för flygindustrin om det landade där, säger han.