Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Resenärer stämmer SAS efter strejken

Pilotstrejken på SAS drabbade hundratusentals resenärer. Flygbolaget nekade dem kompensation eftersom strejken låg utanför företagets kontroll. Nu ska frågan avgöras av ARN och EU-domstolen.
David Österberg Publicerad 28 augusti 2019, kl 12:56
Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT
Parkerade SAS-plan under pilotstrejken i våras. Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

När ett flyg ställs in eller blir försenat har resenärerna rätt till kompensation, enligt EU-förordningen EC 261. Reglerna säger att flygbolaget ska betala upp till 600 euro per person, beroende på reslängd. 

Under vårens pilotstrejk på SAS drabbades 370 000 resenärer. SAS ansåg dock att de inte hade rätt till kompensation eftersom strejken var att betrakta som en ”extraordinär händelse”. Enligt EU-reglerna kan en strejk betraktas som en extraordinär händelse om flygbolaget kan visa att den inställda flygningen inte hade kunnat undvikas genom rimliga åtgärder.

Under sommaren anmälde hundratals resenärer SAS till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nämndens beslut kommer i morgon, torsdag. Dessutom har företaget Airhelp, som hjälper resenärer att kräva kompensation, stämt flygbolaget i Danmark och Sverige, skriver Dagens Industri.

Airhelp hänvisar bland annat till ett beslut i EU-domstolen förra året. Enligt det har ett flygbolag ansvar för personalens beteende och därmed kan resenärer ha rätt till ersättning om en inställd resa orsakades av en strejk.

Läs mer: 3 frågor och svar om strejk

Airhelp vill nu att EU-domstolen prövar pilotstrejken på SAS för att få till en bredare praxis inom EU.

Även Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank och tidigare konsumentvägledare, tror att SAS kommer att bli ersättningsskyldigt.

– Jag kan naturligtvis inte garantera att SAS-strejken ger rätt till ersättning, eftersom lagen också säger att varje fall ska bedömas individuellt. Men om jag ska ge min tolkning, och jag har då också stämt av med jurister på Konsumentverket, så är SAS-strejken något som båda parter kan påverka. Därför skulle den sannolikt inte heller anses vara något extraordinärt vid en rättslig prövning, vilket betyder att drabbade resenärer har rätt till ersättning, sa hon till Kollega tidigare i år.

Rickard Gustafson, vd på SAS, säger till Dagens Industri att han inte vill spekulera om utgången, men anser att det är en svår situation att hantera.

– För det första har man en stor konflikt som man faktiskt inte kan styra över, och sedan ska man dessutom kanske betala ersättning enligt EC 261. Det är klart att det skulle ställa till stora problem för flygindustrin om det landade där, säger han.

Strejk

Avtal klart på Klarna − men inte med Unionen

Det blir ingen strejk på Klarna. Betaltjänstföretaget väljer nu att teckna kollektivavtal med flera fackförbund − men inte med Unionen.
– Det viktiga är att våra medlemmar får kollektivavtal på sin arbetsplats, säger förhandlingschef Martin Wästfelt.
Ola Rennstam Publicerad 4 november 2023, kl 10:43
Avtal och Klarna.
Klarna väljer efter påtryckning att teckna kollektivavtal, men inte med Unionen. Foto: Shutterstock, Simon Rehnström/SvD/TT

Strejken, som skulle brutit ut på Klarna på tisdag, är avblåst. Sent på fredagen accepterade parterna medlarnas bud och facken drog tillbaka de varslade stridsåtgärderna.

Överenskommelsen innebär att Klarna från och med årsskiftet kommer att vara medlemmar i BAO, Bankinstitutens arbetsgivareorganisation. Det medför att företaget omfattas av kollektivavtal mellan BAO och Finansförbundet, Sveriges Ingenjörer och Akavia. Men inte Unionen, vars klubb på företaget har varit mest drivande i frågan om att få till kollektivavtal.

Konkret innebär det att Unionenmedlemmarna på Klarna nu kommer att byta till Finansförbundet.

− Det är klart att vi gärna hade sett att Klarna hade tecknat ett avtal där vi hade varit part så medlemmarna hade kunnat vara kvar i Unionen men så här är spelets regler. Men det är inte det avtalsförslag som vi lagt fram, säger Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt.

Unionen: Kollektivavtalet en seger

Trots att Unionen inte får kollektivavtal med Klarna ser man utgången av konflikten som en seger.

Martin Wästfelt. Foto: Jessica Gow/TT.

− Det är absolut en seger eftersom hela striden har handlat om att få till kollektivavtal. Vi har drivit frågan i många år och det är underordnat vilket avtal det handlar om. Det viktiga är att våra medlemmar på Klarna får kollektivavtal på sin arbetsplats. Och det har vi uppnått nu.

− Vi har fått ett starkt stöd för att ta den här fajten, både av medlemmar och från andra förbund. Det känns jättestort att det här är klart. Det är inte ett litet motstånd som vi har brottat ner.

Unionen har jobbat med att få till ett kollektivavtal på Klarna i närmare åtta år. Parterna har suttit vid förhandlingsbordet sedan i våras men för två veckor sedan avslutade Unionen och Sveriges Ingenjörer förhandlingarna eftersom facken ansåg att man inte kom längre. Några dagar senare lade facken ett strejkvarsel. Flera andra fackförbund anslöt och varslade om sympatistrejk.

Hur ser ni på att Klarna väljer bort Unionen?

− En arbetsgivare måste få ha en uppfattning om var de har sin tillhörighet och det finns flera avtal som kan tillämpas på Klarna. Utifrån hur de driver sin verksamhet är det inte fel med bankavtalet. Vi gör inte anspråk på att finnas på det området och då blir detta en naturlig konsekvens.

Att medlemmar måste byta fackförbund förekommer då och då. Tidigare i år bytte till exempel anställda på Forex från Finansförbundet till Unionen.

− Vi har ordnade relationer med Finansförbundet och eftersom de har avtalsrätten kommer våra medlemmar att byta dit. Det är spelets regler, säger Martin Wästfelt.

Klarna: ”Vi kommer dra nytta av avtalet”

Från Klarna, som under de senaste veckorna lyft fram åtskilliga nackdelar med kollektivavtal för bolagets räkning, hörs nu helt andra tongångar.

Jag är glad att vi träffat ett avtal som kombinerar Klarnas snabbrörlighet med den svenska modellens tydlighet. Vårt fokus i förhandlingarna har varit att säkra operativ frihet, att fortsatt kunna fatta snabba beslut och fortsätta odla vår unika och framgångsrika kultur, som tusentals medarbetare uttryckt sin uppskattning för i veckan. Jag är övertygad om att vi kommer att dra nytta av det här avtalet och att Klarna kan bidra till att göra den svenska modellen starkare från insidan,” säger Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna, i en skriftlig kommentar.