Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Företagens omställningstakt går allt snabbare. Tidigare skedde omorganisationerna i cykler på ett par år men i dag pågår omstruktureringen mer eller mindre konstant. Det kan vara en bidragande orsak till att attityderna kring arbetslöshet har förändrats – tiden då det var något genant att vara mellan två jobb är för länge sedan förbi. Numera väljer allt fler att vara helt öppna i sociala medier med att man söker nya utmaningar.
Ny statistik från karriärnätverket Linkedin visar att personer som är öppna med att de söker jobb får 40 procent fler jobberbjudanden än de som inte är öppna med det.
En av dem som lyckats är Maria, 54 år, som förlorade sitt jobb i eventbranschen tidigare i höstas.
– Jag sökte över hundra jobb och var på några intervjuer. Men när jag lade ut att jag sökte jobb på Linkedin fick jag 3 000 visningar, det var helt sjukt. Efter ett par dagar blev jag kontaktad av ett stort företag i teknikbranschen – och fick tjänsten. Det känns helt fantastiskt. Alla sa att det skulle vara svårt, nästan omöjligt, att få ett nytt jobb när man är över 50 men jag tror att det handlar mycket om att våga, säger hon.
Även på TRR, en organisation som hjälper uppsagda tjänstemän till en ny anställning, har man noterat att allt fler väljer att vara öppna med sitt jobbsökande.
– Vi ser att fler än 50 procent av de tjänstemän som kommer till oss går ut i nytt jobb via sitt kontaktnät och då främst sociala medier. Att nätverka och vara öppen med att man behöver hjälp i sin situation mellan två jobb är en viktig del för att lyckas gå vidare, säger Jan Paulusz, rådgivare på TRR.
Den som inte använder sitt nätverk riskerar, enligt Jan Paulusz, att missa den så kallade dolda arbetsmarknaden, alltså de som inte aktivt söker efter folk eller annonserar.
– Man ska självklart alltid höra sig för med sitt närmaste kontaktnät men de flesta jobben finns inte hos dem man känner, utan i nästa led. Och det är där som sociala medier kommer väl till pass. Det har skett en stor förändring under de 20 år som jag jobbat med det här, folk är mer öppna i dag, säger han.
I början av hösten introducerade Linkedin en ny märkning som gör att det syns direkt på din profilbild att du är sugen på ett nytt jobb. Den består av ett grönt band runt bilden med texten ”open to work” och man kan välja om märkningen ska vara synlig för alla användare eller enbart för rekryterare, dock inte för rekryterare på din egen arbetsplats. Jan Paulusz har många klienter som fått jobberbjudande genom den nya hashtaggen.
– Det initiativet har lett till att många har vågat visa offentligt att man är mellan två jobb. De som tidigare varit lite tveksamma har nu kunnat se att man inte är ensam i den situationen, säger han.
En artikel i den amerikanska tidskriften Forbes varnar dock för att använda den nya funktionen på Linkedin, detta eftersom öppenheten kan uppfattas som desperat och skada chanserna att bli kontaktad av en rekryterare. Framför allt bör man undvika inställningen där alla användare kan se den gröna märkningen. Rådet att vara försiktig gäller i synnerhet den som har en anställning, rekryterare hos arbetsgivaren kan be kollegor på andra företag att kolla upp din profil, varnar tidningen. Jan Paulusz är inne på samma linje.
– Alla är inte bekväma med tillvägagångssättet. Det är viktigt att man själv känner hur öppen man vill vara. Man kan absolut framstå som lite FÖR öppen eller desperat om man skriver sitt telefonnummer i rubriken med efterföljande utropstecken på sin Linkedinprofil.
Fotnot: Maria heter egentligen något annat. På grund av ett sekretessavtal med den nya arbetsgivaren har hon bett att få vara anonym.
Jan Paulusz, rådgivare TRR
Sammanfattningen är gjord med stöd av AI-verktyg och är granskad av Kollegas webbredaktör. Läs Kollegas AI-policy här.
Majoriteten av alla tillsatta tjänster handlar om så kallade dolda jobb. Det är tjänster som av en eller annan anledning aldrig utannonserats. Orsakerna kan vara flera, berättar Jonas Mauritzson, specialist på jobbsökning på omställningsorganisationen TRR.
– Det kan handla om allt från internt tillsatta vakanser till att arbetsgivaren tycker att en rekryteringsprocess tar för lång tid och är för kostsam.
– Det kan också vara så att man är på väg att införa en ny roll på företaget men inte riktigt landat i hur tjänsten ska se ut, eller helt enkelt att en medarbetare sett ett behov och rekommenderat någon i sitt nätverk för arbetsgivaren.
Jonas Mauritzson berättar att omkring 60 procent av TRR:s arbetssökande hittar nya jobb via den dolda arbetsmarknaden. Han menar att statistiken talar sitt tydliga språk och betonar därför vikten av nätverkande då man är arbetssökande.
Att hålla sig framme och utveckla sitt kontaktnät är därför nyckeln till att finna de dolda jobben. Och det behöver inte nödvändigtvis vara en förstahandskontakt som leder en dit utan kan även vara en andra- eller tredjehandskontakt.
– Säg att du berättar för din granne att du letar efter ett nytt jobb, grannen i sin tur känner någon som arbetar exakt med det du vill göra. Hen sammankopplar er, vilket leder till ett möte och kanske även en anställning.
Andra exempel på hur man hittar dolda jobb kan vara att man besöker branschintressanta mässor och seminarier. Förutom att vidga sitt kontaktnät är det ett naturligt sätt att lära känna representanter från olika företag, och man får även tillfälle att ställa frågor, presentera sig själv och kanske även boka möten.
Jonas Mauritzson nämner också Linkedin som ett självklart forum att synas på när man är arbetssökande.
– Men var inte en passiv åskådare. Var aktiv. Ta kontakt med dem som jobbar där du skulle vilja jobba. Kommentera andras inlägg och lägg själv ut.
Sist men inte minst vill Jonas Mauritzson slå ett slag för det som han kallar en ”informationsintervju”.
– Det går ut på att du först via mejl kontaktar den arbetsplats du skulle vilja arbeta på och ber om några minuters telefonmöte. Tänkt på att kontakta en chef och inte HR-avdelningen eftersom de oftast fokuserar på andra slags frågor. Berätta att du är intresserad av företaget och skulle vilja lära dig lite mer om hur de arbetar.
Jonas Mauritzson betonar vikten av att vara påläst och väl förberedd med frågor.
– Tänk på att samtalets primära syfte är att få information som du senare kan ha nytta av när du söker jobb hos företaget, även om du såklart ska vara beredd att berätta att du söker jobb om frågan dyker upp.
Han inser att en del chefer inte kommer att ha tid att ta samtal eller träffas, men påpekar att det alltid är värt ett försök och att de flesta faktiskt blir smickrade av att få berätta om sitt arbete.
En som har lyckats att hitta jobb via den dolda arbetsmarknaden är Katja Nevalainen, 51. Hon arbetar i dag som cirkularitetsexpert och har stor erfarenhet av att söka dolda jobb.
– Första gången jag hörde talas om den dolda arbetsmarknaden var redan för över tio år sedan. Då pratades det om att upp mot 80 procent av alla lediga tjänster tillsattes via kontakter.
När hon själv blev arbetslös från ett bostadsutvecklingsföretag började hon söka på jobbannonser.
– Jag blev kallad till ett tjugotal intervjuer. Men föll alltid på målsnöret, antingen var jag för senior, hade för höga löneanspråk eller saknade någon specifik kompetens. Det är ju inte helt lätt i Sverige att hitta nytt jobb efter att man fyllt 50.
Katja Nevalainen började fundera över hur hon skulle hitta jobben som inte utannonseras.
– Inspirerad av en Linkedin-kontakt lade jag upp ett inlägg där jag berättade om min situation, vem jag var, vad jag kunde och vilka slags jobb jag var intresserad av. Då var jag ganska bred i mina önskemål.
Hon blev förvånad över vilken respons hon fick. Vissa Linkedin-kontakter vidarebefordrade jobbannonser de hade sett andra föreslog förutsättningslösa möten.
Ett av dessa möten handlade om ett företag som skulle införa en ny roll som de trodde skulle passa hennes kompetens. Intervjun gick bra och Katja Nevalainen började på bolaget. Men hon hann bara arbeta i sex månader innan hon blev uppsagd och arbetslös på nytt.
– Först tänkte jag, inte nu igen, men i slutändan var det bra det som skedde.
För med nya rollen kom många utmaningar.
– Rollen jag axlade visade sig vara väldigt otydlig. Jag tror inte de själva visste vad som skulle höra till mina arbetsuppgifter när de anställde mig.
Katja Nevalainen pekar på att just den utmaningen kan vara ganska karakteristisk när nya yrkesroller skapas på ett företag.
– Ibland är en ny roll inte specificerad. Den kan vara otydlig och uppfattas på ett sätt av den som fått rollen och på ett annat sätt av arbetsgivaren. Därför är det viktigt att få en ordentlig arbetsbeskrivning innan man tackar ja till en nyinstiftad roll.
Efter uppsägningen lade Katja Nevalainen ut ett nytt inlägg på Linkedin. Den här gången specificerade hon tydligare vilka typer av roller hon sökte. Det var en bra strategi.
Även denna gång var det många som hörde av sig med tips på jobb och förutsättningslösa möten. Ett av svaren fick hon från en branschkollega vars nuvarande arbetsplats pratade om att rekrytera för en ny roll.
– Skillnaden här var att arbetsgivaren tydligare visste vilka områden och arbetsuppgifter som skulle ingå i rollen, och rollen har formats lite allt eftersom. Det är här jag arbetar i dag och jag trivs väldigt bra.
Text: Katarina Markiewicz