Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Så ökar du dina chanser till nytt jobb

Allt fler visar öppet i sociala medier att de söker nytt jobb. Enligt statistik från Linkedin ger den strategin också fler jobberbjudanden. Men hur öppen kan man vara som arbetslös utan att verka desperat?
Ola Rennstam Publicerad
Shutterstock
Att öppet visa i sociala medier att du är arbetslös kan öka dina möjligheter att få jobb. Shutterstock

Företagens omställningstakt går allt snabbare. Tidigare skedde omorganisationerna i cykler på ett par år men i dag pågår omstruktureringen mer eller mindre konstant. Det kan vara en bidragande orsak till att attityderna kring arbetslöshet har förändrats – tiden då det var något genant att vara mellan två jobb är för länge sedan förbi. Numera väljer allt fler att vara helt öppna i sociala medier med att man söker nya utmaningar.

Ny statistik från karriärnätverket Linkedin visar att personer som är öppna med att de söker jobb får 40 procent fler jobberbjudanden än de som inte är öppna med det.

En av dem som lyckats är Maria, 54 år, som förlorade sitt jobb i eventbranschen tidigare i höstas.

– Jag sökte över hundra jobb och var på några intervjuer. Men när jag lade ut att jag sökte jobb på Linkedin fick jag 3 000 visningar, det var helt sjukt. Efter ett par dagar blev jag kontaktad av ett stort företag i teknikbranschen – och fick tjänsten. Det känns helt fantastiskt. Alla sa att det skulle vara svårt, nästan omöjligt, att få ett nytt jobb när man är över 50 men jag tror att det handlar mycket om att våga, säger hon.

Även på TRR, en organisation som hjälper uppsagda tjänstemän till en ny anställning, har man noterat att allt fler väljer att vara öppna med sitt jobbsökande.

– Vi ser att fler än 50 procent av de tjänstemän som kommer till oss går ut i nytt jobb via sitt kontaktnät och då främst sociala medier. Att nätverka och vara öppen med att man behöver hjälp i sin situation mellan två jobb är en viktig del för att lyckas gå vidare, säger Jan Paulusz, rådgivare på TRR.

Den som inte använder sitt nätverk riskerar, enligt Jan Paulusz, att missa den så kallade dolda arbetsmarknaden, alltså de som inte aktivt söker efter folk eller annonserar.

Jan Paulusz

– Man ska självklart alltid höra sig för med sitt närmaste kontaktnät men de flesta jobben finns inte hos dem man känner, utan i nästa led. Och det är där som sociala medier kommer väl till pass. Det har skett en stor förändring under de 20 år som jag jobbat med det här, folk är mer öppna i dag, säger han.

I början av hösten introducerade Linkedin en ny märkning som gör att det syns direkt på din profilbild att du är sugen på ett nytt jobb. Den består av ett grönt band runt bilden med texten ”open to work” och man kan välja om märkningen ska vara synlig för alla användare eller enbart för rekryterare, dock inte för rekryterare på din egen arbetsplats. Jan Paulusz har många klienter som fått jobberbjudande genom den nya hashtaggen.

– Det initiativet har lett till att många har vågat visa offentligt att man är mellan två jobb. De som tidigare varit lite tveksamma har nu kunnat se att man inte är ensam i den situationen, säger han.

En artikel i den amerikanska tidskriften Forbes varnar dock för att använda den nya funktionen på Linkedin, detta eftersom öppenheten kan uppfattas som desperat och skada chanserna att bli kontaktad av en rekryterare. Framför allt bör man undvika inställningen där alla användare kan se den gröna märkningen. Rådet att vara försiktig gäller i synnerhet den som har en anställning, rekryterare hos arbetsgivaren kan be kollegor på andra företag att kolla upp din profil, varnar tidningen. Jan Paulusz är inne på samma linje.

– Alla är inte bekväma med tillvägagångssättet. Det är viktigt att man själv känner hur öppen man vill vara. Man kan absolut framstå som lite FÖR öppen eller desperat om man skriver sitt telefonnummer i rubriken med efterföljande utropstecken på sin Linkedinprofil.

Fotnot: Maria heter egentligen något annat. På grund av ett sekretessavtal med den nya arbetsgivaren har hon bett att få vara anonym.

Så utvecklar du ditt nätverk

  • Tänk igenom vilka kontakter du vill ha med i ditt nätverk och varför.
  • Underhåll ditt nätverk. Slå en signal, skicka ett mejl eller uppmärksamma någon som fått en ny tjänst eller firar årsdag på jobbet.
  • Var tydlig i din presentation på Linkedin. Lyft fram dina erfarenheter, kunskaper och styrkor. Öva på att presentera dig själv.
  • Var aktiv. Gör inlägg i sociala medier och kommentera andras.
  • Våga ta kontakt. Var lyhörd och ställ frågor. Föreslå en lunch eller en fika. Gå på mässor och delta i frukostseminarier och nätverksträffar.

Jan Paulusz, rådgivare TRR

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Arbetsprov, tester – och total tystnad

Eleonor Björch Lowe lade många timmar på intervjuer och tester, och två dagar på ett arbetsprov. Sedan hörde hon ingenting. Hennes fall är inte unikt. Hur mycket ska en arbetssökande stå ut med?
Publicerad 30 oktober 2025, kl 06:03
Allt fler jobbsökare vittnar om långa rekryteringsprocesser utan återkoppling – 'Jag kände mig utnyttjad'. Illustration av ett sportlopp där huvudpersonen får se någon annan ta emot medalj.
Allt fler jobbsökare vittnar om långa rekryteringsprocesser med tester och arbetsprov – utan återkoppling. Läs Eleonors och Henriks berättelser om hur det känns att bli utnyttjad i jakten på ett jobb. Illustration: Mattias Käll.

Eleonor Björch Lowe hade en pirrig känsla i magen. Hon hade sökt ett spännande jobb i mediebranschen som hon verkligen ville ha, och företaget verkade gilla henne.

– De var jättenöjda efter första intervjun och ville gå vidare med mig. Det skulle först bli personlighetstest, IQ-test och sedan intervju med en högre chef. Och det var ju inga konstigheter, säger Eleonor Björch Lowe.

Processen rullade på, hon kände att hon verkligen hade en chans att få det här jobbet. Förlaget meddelade att de valt ut några få kandidater som skulle få göra ett arbetsprov i form av förslag på tre produkter som bolaget skulle kunna sälja.

– Det var ju en hel del jobb med att kolla marknaden för de här idéerna, hitta potentiella personer som kunde producera och kolla trender utomlands. Det krävdes mycket research och jag ägnade hela två arbetsdagar åt förberedelserna, dessutom under min semester.

Två veckor utan svar efter anställningsintervju

Eleonor Björch Lowe, kritisk till hur företag hanterar kandidater i rekryteringsprocesser.
Eleonor Björch Lowe. Foto: Privat.

Powerpointpresentationen, komplett med marknadsundersökning och allt, gick fint. Eleonor Björch Lowe upplevde att hon hade presterat sitt absolut bästa, cheferna var också nöjda och bad slutligen om referenser som de ringde upp och hade långa samtal med. Sedan hände … ingenting. 
Två veckor gick utan ett pip.

– Det kändes ju rätt konstigt så till slut skickade jag ett mejl, skrev lite glatt att jag var nyfiken på hur det gick.

Svaret som kom några dagar senare från en av cheferna blev en chock. ”Jag är jätteledsen att behöva meddela dig det här, men vi kommer inte tillsätta den här tjänsten.” Men han skrev även att om de hade gjort det, skulle Eleonor Björch Lowe ha fått jobbet. ”Vi var jättenöjda med allting.”

– Jag trodde att han skojade. Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något. Hade de åtminstone sagt att det var ett plötsligt beslut om nedskärningar, eller att jag var en av två slutkandidater och att den andra fick jobbet, så hade jag ju kunnat förstå. Men jag fick ingen förklaring.

Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något

En SEO-specialist (expert på sökordsoptimering) som vi kan kalla Henrik har en liknande upplevelse. Han blev kontaktad av ett företag som tyckte att han skulle passa perfekt hos dem. Kul att testa något nytt, tänkte Henrik.

Först blev det intervju, sedan ett mejl med tio djupgående frågor om hans arbetsprocesser och tidigare erfarenheter. Henrik svarade noggrant.

– Kort efter kom ytterligare tolv frågor som var ännu mer detaljerade, denna gång om Metaannonsering, målgruppsegmentering, kampanjuppföljning, konverteringsdrivande material och ett logiktest. Jag presterade nästan felfritt, berättar Henrik.

När arbetsprov blir obetalt arbete

Slutligen blev han kallad till en andra intervju, där attityden från arbetsgivaren var lite mer nonchalant. Frågorna haglade: ”Om jag ska köpa vårt företagsnamn i Google Sök, hur mycket får jag betala? Hur funkar egentligen budgivningen i Google Ads? Hur hade du ökat klicken i våra nyhetsbrev? Hur ser man vilken målgrupp som klickar var i ett nyhetsbrev?”

Henrik gjorde återigen sitt allra bästa och lite senare hörde företaget av sig och meddelade att de hade gått vidare med andra kandidater. Sådant händer, resonerade Henrik. Däremot efterlyste han feedback, men trots flera påstötningar fick han aldrig något svar på varför han ratats.

– Jag fattar att man inte kan ge feedback till alla som söker ett jobb. Men det var ju de som hörde av sig till mig! Lägger man då lägger ner timmar på långa tester och djupgående frågor borde man väl åtminstone få ett svar?

Han lämnades med en känsla av tomhet: ”Vad gör jag som inte duger? Hur undviker jag att göra samma misstag igen?”

– Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb. Men i dag jobbar jag på ett företag där rekryteringsprocessen var jättesmidig och där jag kände mig både sedd och uppskattad.

Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb

Eleonor Björch Lowe å sin sida,blev förbannad. Även hon kände sig utnyttjad.

– Jag gav dem alla de här idéerna, all min research. Jag säger inte att de tänkte stjäla mina idéer, men det var så det kändes.

Hon mejlade företaget och uttryckte sin besvikelse över hanteringen, och fick ett snorkigt svar från HR som menade att man inte kunde förvänta sig att få ett jobb bara för att man sökt det.

– Men det handlade ju inte om det, vilket jag också svarade dem. Utan om att jag lägger ner så mycket tid, lämnar mina referenser och sedan hör man ingenting förrän man själv kontaktar dem – det är så otroligt dåligt skött. Jag skickade faktiskt en faktura för 16 timmars arbetstid. Förväntade mig inte alls att de skulle betala, det var mest för att markera. Men de betalade.

Lärdomarna tog hon med sig till sitt nuvarande jobb på tidningsförlaget Aller Media, där hon själv har ett visst rekryteringsansvar. Då påminns hon om vikten av att visa respekt för arbetssökande och den tid de lägger ner.

– Man kan inte svara alla som söker personligen, men ett automatiserat mejl är bättre än inget alls. Viktigast av allt är att vara tydlig från början med hur rekryteringsprocessen går till, och att höra av sig även om det är för att meddela att man ännu inte har något besked.

Text: Pernilla Fredholm.