Facebook och Instagram, kanske till och med Twitter, kan upplevas som lite snällare, alldagligare och mer förlåtande än det seriösare och affärsmässiga Linkedin, där alla användare verkar vara superproffs med gigantiska nätverk och gedigna cv:n som tål att synas.
Men det ena utesluter inte det andra – det handlar om olika plattformar som också ska användas olika. Rätt använt kan Linkedin, som är mycket mer än ditt cv på nätet, boosta din karriär, menar Linda Björck, social media manager och Linkedinproffs.
– Möjligheterna är många och bredden stor. Och alla har varit nybörjare en gång, snegla inte på andra som är på en helt annan nivå. De har också en gång börjat på noll, säger Linda Björck.
Vad innebär då ”rätt använt”?
A och O på Linkedin är att vara aktiv så att du blir synlig. Och för att vara aktiv krävs att du skaffar en profil. Men innan du börjar, bestäm dig för vad du vill ha ut av Linkedin. Varför vill du finnas där? Vilket är ditt syfte? Hur vill du uppfattas? Du kanske vill söka nytt jobb? Eller hitta nya kunder? Du vill marknadsföra dina kompetenser, stärka ditt varumärke, bygga nätverk. Eller hänga med i den bransch du befinner dig i. Vet du vad du vill blir det lättare att få ut maximalt av Linkedin.
– Det gäller bara att komma i gång. Lägg några minuter varje morgon på det. Gilla något inlägg. Släng i väg några kontaktförfrågningar och sedan är du i gång.
Vad ska jag tänka på när jag skapar min profil? Lindas råd är att inte lämna något åt slumpen, satsa på en hundraprocentigt komplett profil. Lär dig av proffsen, besök andras profiler och se hur andra gör.
Men låt oss börja med din profilbild.
– Det heter profilbild av en anledning. Det ska vara ditt ansikte på bilden, det ska tydligt framgå att du är du. Ett misstag som jag ser att många gör är att ta en bild rakt av från Instagram. Gör inte det, säger Linda.
Och inga bilder på barnen, husdjur eller från semestern. Bara jobb och karriär på Linkedin. Du behöver inte anlita en fotograf, det går bra att använda mobiltelefonen. Ställ dig mot en ljus vägg, tänk vad du vill förmedla till dem som läser din profil, le ditt mest professionella leende och ta bilden.
Vill du bli hittad av arbetsgivare gäller det att sticka ut
Rubriken. Här ska din yrkestitel framgå. Men inte bara. Du har två rader, använd dem, tipsar Linda. Tänk nyckelord eller sökordsoptimering. Vill du bli hittad av till exempel framtida arbetsgivare gäller det att sticka ut.
Är du ingenjör eller säljchef? Skriv det, men lägg till bransch, inriktning, specialkompetenser och annat som gör att du inte bara är en i mängden.
– Titel räcker inte. En gång sökte jag på vd – det dök upp flera hundra tusen. Använd utrymmet och jobba stenhårt på att hitta sökorden som visar vem du är och låt dem sedan genomsyra hela profilen, säger Linda Björck.
Sammanfattning, jobbeskrivning, utbildning och rekommendationer.
Nu har du chansen att bre ut dig lite mer. Var konkret och tydlig, beskriv vad du har gjort, vad du gör, vem du är och vad du kan. Skriv i jag-form. Var målande, rabbla inte bara en massa yrkestitlar. Känns det skrytigt? Inte alls, anser Linda.
– Jante fjante ska vi inte bry oss om, även om det är svårt. Precis som du väljer det bästa fotot av dig väljer du att visa ditt bästa jag i textform, det är ingen större skillnad.
Sökordsanpassa hela din profil men undvik generella och överanvända uttryck. Som sagt: du vill sticka ut.
Eftersom din profil är ditt digitala cv väger det tungt med rekommendationer från tidigare chefer, uppdragsgivare eller kollegor. Våga fråga – nästa gång är det din tur att ge.
Vilka misstag ska jag se upp med?
Vanligaste felet är att det går för lång tid mellan uppdateringarna, menar Linda och påminner om att är du aktiv blir du också synlig i flödet – hela grejen med Linkedin.
Ett annat misstag är att man glömmer att man är synlig för alla. Men såvida du inte gör något jättedumt är smärre misstag inget att hänga upp sig på, tycker Linda.
– Ingen kommer ihåg ett stavfel. Ta bort, gör om eller be om ursäkt och gå vidare.
Ett tips för att hålla en yrkesmässig ton är att förstärka eller styrka det du är bra på genom att kommentera och gilla ämnen som hör till ditt yrke eller din bransch. Däremot bör du undvika att prata för mycket om dig själv eller dina produkter, det blir tjatigt och tröttsamt i längden.
Hur är det med sekretessen?
Avsätt tid för att gå igenom alla inställningar, tycker Linda. Känner du dig osäker så fråga en kollega eller vän som är van att använda Linkedin.
Eller sök på nätet, det finns en mängd tips att ta del av. På Linkedin kan du aktivt välja om du vill visa allt för alla, endast delar eller bara för ditt nätverk. Du kan vara helt anonym också så att ingen kan se att du besökt deras profiler.
Här finns inget rätt och fel. Men hur var det nu igen – vad är ditt syfte med att finnas på Linkedin? Vill du synas för potentiella arbetsgivare eller utöka ditt nätverk vinner du på att vara så synlig som möjligt.
– Jag ser ingen nytta med att inte vara synlig, vi lever i en transparent värld. Om du råkar titta in på någon profil eller någon på din – det syns, men är ingen stor sak.
Hur skaffar jag mig nya kontakter och kan jag säga nej till förfrågningar?
Det finns ingen ”regel” att du måste vara schysst och tacka ja till kontaktförfrågningar från människor du inte känner, förklarar Linda. Men Linkedin fungerar ungefär som ett mingelparty i verkliga livet. Du knyter kontakter och pratar med andra som du inte känner.
Detsamma gäller om du vill utöka ditt kontaktnät. Det är naturligt att skicka förfrågningar till människor som inte är dina bekanta. Det kan vara någon du har hört tala på ett event eller någon som du tror skulle ha nytta av att vara i ditt nätverk, och vice versa.
Men skriv alltid ett personligt meddelande, en eller max två meningar där du skriver varför du vill ha kontakt med personen. Då är chansen mycket större att du får ett ja.
– Jag har runt 5 000 kontakter och jag känner verkligen inte alla, säger Linda.