Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så har du kul med kollegorna på distans

Hur umgås man när hela arbetsgruppen befinner sig på olika adresser? Unionenmedlemmar på Lärarförbundet har digital after work med bingo och quiz för att hålla kontakten. Och på TRR fikar kollegorna tillsammans och följer varandras aktiviteter i en app.
Amanda Allgren Publicerad 24 april 2020, kl 11:48
Hund iförd skjorta och glasögon sitter vid skrivbord.
Det går ofta bättre än man tror att umgås och ha kul tillsammans med jobbarkompisarna även på distans. Foto: Shutterstock

– Till en början var det lite sisådär att umgås digitalt men vi blir hela tiden bättre och bättre på det. I stället för att ringa varandra videochattar vi. Då ser man varandra och det känns mer som att man umgås, säger Malin Jonsson som är ombudsman på Lärarförbundets regionala kontor i Falun.

Malin Jonsson upplever att det vardagliga småpratet försvinner när man inte längre träffar sina kollegor dagligen. Arbetet tar ibland lite längre tid eftersom det inte är lika enkelt att kommunicera med varandra. På hennes arbetsplats är de nio personer och de har numera en inplanerad digital fika varje dag. 

Redan före coronaepedemin hade arbetsgruppen planerat för en after work. De insåg att det skulle bli svårt att genomföra den på grund av det rådande läget. Men i stället för att ställa in den kom de tillsammans på att den skulle genomföras digitalt. I deras gruppchatt diskuterade de hur den digitala after worken skulle gå till och alla fick komma med förslag. 

Malin Jonsson.

– Då kom idéen om att vi skulle ha ett bingo upp. Alla blir tilldelade bingobrickor och en person läser upp siffror. Får man bingo så får man välja ett pris. Det kommer även att hållas ett quiz under kvällen som presenteras genom en Powerpoint som delas med alla, säger Malin Jonsson.

Jan Paulusz arbetar med sociala medier på TRR och har även han arbetat hemifrån sedan några veckor tillbaka. Han upplever inte att det är några svårigheter att umgås kollegor emellan trots att man inte längre träffas dagligen. 

– Vi har en digital fika varje dag och jag tror att många upplever att man får en bättre kontakt nu. Man får komma in mer på det privata med videosamtalen, vilket gör att man kommer närmare varandra, säger Jan Paulusz.

Han ser många fördelar med att arbeta hemifrån. Han får mer tid till familjen, en ökad flexibilitet och effektivitet i sitt arbete. Men han kan dock sakna att åka till kontoret och att träffa kollegorna. 

Jan Paulusz

– Vi har flera avstämningar varje vecka om hur vi mår och hur vår arbetsbelastning ser ut. Det kan vara svårt att se när man inte träffas fysiskt. Därför är det viktigt att prata med varandra om sådant som inte är jobbrelaterat så att ingen känner sig ensam eller bortkopplad, säger Jan Paulusz. 

På arbetsplatsen har de även en utmaning där de med hjälp av en app mäter deras aktivitet, vilket skapar motivation att röra på sig. Utmaningen var planerad sedan tidigare men passar nu väldigt bra och de kan följa varandras aktiviteter i appen.

– Det får oss att röra på oss mer, något som kanske är extra viktigt nu när många blir sittande hemma i sitt distansarbete, säger Jan Paulusz.

Tips på digitalt umgänge!

  • Fika eller after worka tillsammans. Det går faktiskt utmärkt trots att ni sitter vid varsin dator.
  • Klä ut eller upp er. Lätta upp stämningen genom att sätta på er varsin hatt eller annat kul attribut. Eller varför inte piffa till er som att ni skulle på en verklig after work?
  • Träna tillsammans. Skicka mejl när ni går och tränar och peppa varandra, eller bestäm en tid när ni tränar samtidigt – fast på olika håll.
  • Ordna quiz, bingo eller någon annan social lek eller tävling.
  • Dela med er av roliga klipp och giphar som ni ser på Youtube och i sociala medier.
Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach