Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Involvera alla i den digitala julfesten

En digital julfest behöver varken vara dyr eller avancerad för att bli lyckad. Snarare kan det enkla vara en framgångsfaktor. Huvudsaken är att den blir av och involverar alla medarbetarna, menar eventexperten Carola Andreasson.
Ola Rennstam Publicerad
Privat
Ställ inte in julfesten – gör den digital. Jenny Bodell Hagberg, redovisningschef på TCO, får en julpåse hemlevererad av Carola Andreasson, eventansvarig. Med små medel går det att skapa julig stämning - även i cyberspace. Privat

De traditionella julfesterna på landets arbetsplatser är inställda till följd av coronapandemin. Men det behöver inte utesluta julmys tillsammans med kollegorna – på digital väg. Carola Andreasson, eventansvarig på TCO, tycker inte att det är så noga vad arbetsgivaren gör – huvudsaken är det ordnas något.

– Efter det här året är det viktigare än någonsin att ledningen visar sin uppskattning och unnar sina anställda något, säger hon.

Kostnad och tidsåtgång beror så klart på vilken ambitionsnivå man väljer. Det finns arbetsgivare som slår på stora trumman och budar hem dignande julbord till sin personal. Andra har specialbyggt digitala plattformar där medarbetarna kan gå in i olika rum för att mingla och uppleva konserter med kända artister. Men det behöver inte alls vara påkostat för att bli lyckat, poängterar Carola Andreasson.

Läs mer: Så har du kul med kollegorna på distans

– Anledningen till att många företag ställer in allt firande i år tror jag är att man inte riktigt vet hur man ska göra digitalt och att många tänker att det måste bli flashigt och stort. Men det behöver inte kosta så mycket, man kan ha trevligt alla fall.

Carola Andreasson tipsar om att den julfestarrangör som vill hålla i plånboken kan ha tillställningen i Teams eller Zoom och skicka ut ett gäng juliga bakgrundsbilder i en mapp som medarbetarna kan lägga in. Att genomföra ett quiz i gratisappar som exempelvis Kahoot är också förhållandevis enkelt. Man behöver inte hyra in Carola Häggkvist för att få julstämning, det finns ofta någon bland personalen som kan stå för musikunderhållningen.

TCO:s eventansvarig höjer dock ett varningens finger för att den digitala julfesten blir en envägskommunikation.

 – Det är viktigt att komma ihåg att involvera medarbetarna så de inte bara blir åhörare. En bra utgångspunkt är att tänka på hur man ordnar en julfest i vanliga fall, säger hon.

På TCO får medarbetarna hem en påse med godis, pynt, sånghäfte och pyssel. Carola Andreasson och hennes kollegor åker i dagarna runt och levererar påsarna inför den digitala julfesten.

– Vi kommer att streama under en och en halv timme och tanken är att det är cheferna som ska jobba. De ansvarar för de olika programpunkterna, men alla kommer självklart vara delaktiga.

Innan man skickar hem saker bör man, kolla upp allergier och andra kostpreferenser, enligt Carola Andreasson.

– Förberedelser är A och O. Vi har flera kollegor med gluten- och laktosallergi, diabetiker, nötallergi men löste det med godsaker anpassade för dem. Det uppskattades jättemycket.

Arbetsgivare som väljer att inte ordna en digital julfest kan givetvis belöna medarbetarna på annat sätt. Nyligen höjdes taket för skattefria gåvor till anställda från 450 kronor till 1 450 kronor på grund av pandemin.

Digital julfest - tips!

  • Håll den i Teams, Zoom eller Skype.
  • Juliga bakgrundsbilder och pynt skapar stämning.
  • Ett quiz kan ordnas i gratisappar som exempelvis Kahoot.
  • Kolla upp allergier och andra kostpreferenser.
  • Glöm inte att involvera medarbetarna i festen – undvik envägskommunikation.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Hon gör Tiktok om kontorsliv

För drygt en månad sedan la ut Tess Modig ut sin första Tiktok-film om ett möte på ”Kontoret”. Det blev succé, och nu kan vi följa det dysfunktionella livet med avdelningschef B-O, sociala medier-Melinda och tränings-Danne.
Sandra Lund Publicerad 7 november 2025, kl 06:03
Tess Modig tittar in i kameran. Hon har långt blont hår och en rosa blus. Bakgrunden är lugn.
Tess Modig har länge jobbat med medier. Nu har hon samlat år av erfarenheter på humorkontot "Kontoret" på Tiktok. Foto: Privat

Hon har länge jobbat med medier, var tidigare anställd på TV4. Så tv-format och sociala medier kan Tess Modig. 

Nu gör hon det i stället som egenföretagare, och håller också fortfarande i pass på SATS där hon tidigare haft fackliga uppdrag för Unionen.

Men det var för cirka en månad sedan som följarskaran ökade markant på Tiktok

Klippet var ett månadsmöte på random kontor med efterföljande aw. Spoiler: ingen lyssnar helt på någon annan.

Karaktärerna på kontoret

Tess Modig spelar själv, med hjälp av noga kurerade filter, alla karaktärer. 

Som avdelningschefen som köpt blommor till fel jubilar och sedan nickar till när hon som faktiskt har fyllt år tar upp sin bortglömda födelsedag, hon som alltid tar anteckningar och smattrar för högt och intensivt, sociala medier-experten som ständigt tuggar tuggummi, tycker AI kan göra allt i stället samtidigt som hon postar bilder på sig själv, träningskillen som helst vill prata personbästa och skaka sin proteinshake. 

Och så vidare. 

Tänk svensk The Office, men rappare.

 

 

Två karaktärer från Tess Modigs konto Kontoret. Till vänster B-O i glasögon, mustasch och rutig kavaj. Till höger Majken som ler ängsligt i en beige fleecetröja.
Avdelningschef B-O och den lite ängsliga Majken. Tess Modigs två favoritkaraktärer på Tiktok-kontot Kontoret. Privat

I kommentarerna vill många se att det blir just en tv-serie, och någon annan skriver ”svenska arbetsplatser, så glad jag lämnat landet”.

Jag har medvetet undvikit vilken bransch de jobbar i. Det kan vara bank eller varför inte Unionen. Däremot vill jag ha med de avdelningar som alla på kontor kan relatera till: HR, ekonomi, marknad.

Vill inte jobba med manus

Hon skriver inte manus, ”det skulle ta för lång tid och bli något annat”, utan tänker ut en idé som till exempel ett måndagsmöte, en firmaresa eller att HR kommer ”ner”. 

Tess Modig tar sedan på karaktärstypiska kläder, vänder på telefonens kamera och kör.

Jag tittar ju själv slaviskt på Tiktok. Och älskar att se kreatörer, inte influerare. Det finns så många unga duktiga kreatörer. När folk blev så engagerade i mina karaktärer, särskilt Majken, märkte jag att jag har något här.

”Politiker är ju på Tiktok”

Så hon fortsätter, så länge känslan av att det är roligt finns kvar.

Tänker du på Kina och Tiktok?

Det är en bred och svår fråga. Jag försöker att inte göra det, för jag vet inte hur jag kan påverka. Ska jag protestera genom att inte använda, när vi faktiskt har kul? Och vi har i stort sett alla våra politiker där. Så länge de är där kan väl jag?