Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Involvera alla i den digitala julfesten

En digital julfest behöver varken vara dyr eller avancerad för att bli lyckad. Snarare kan det enkla vara en framgångsfaktor. Huvudsaken är att den blir av och involverar alla medarbetarna, menar eventexperten Carola Andreasson.
Ola Rennstam Publicerad
Privat
Ställ inte in julfesten – gör den digital. Jenny Bodell Hagberg, redovisningschef på TCO, får en julpåse hemlevererad av Carola Andreasson, eventansvarig. Med små medel går det att skapa julig stämning - även i cyberspace. Privat

De traditionella julfesterna på landets arbetsplatser är inställda till följd av coronapandemin. Men det behöver inte utesluta julmys tillsammans med kollegorna – på digital väg. Carola Andreasson, eventansvarig på TCO, tycker inte att det är så noga vad arbetsgivaren gör – huvudsaken är det ordnas något.

– Efter det här året är det viktigare än någonsin att ledningen visar sin uppskattning och unnar sina anställda något, säger hon.

Kostnad och tidsåtgång beror så klart på vilken ambitionsnivå man väljer. Det finns arbetsgivare som slår på stora trumman och budar hem dignande julbord till sin personal. Andra har specialbyggt digitala plattformar där medarbetarna kan gå in i olika rum för att mingla och uppleva konserter med kända artister. Men det behöver inte alls vara påkostat för att bli lyckat, poängterar Carola Andreasson.

Läs mer: Så har du kul med kollegorna på distans

– Anledningen till att många företag ställer in allt firande i år tror jag är att man inte riktigt vet hur man ska göra digitalt och att många tänker att det måste bli flashigt och stort. Men det behöver inte kosta så mycket, man kan ha trevligt alla fall.

Carola Andreasson tipsar om att den julfestarrangör som vill hålla i plånboken kan ha tillställningen i Teams eller Zoom och skicka ut ett gäng juliga bakgrundsbilder i en mapp som medarbetarna kan lägga in. Att genomföra ett quiz i gratisappar som exempelvis Kahoot är också förhållandevis enkelt. Man behöver inte hyra in Carola Häggkvist för att få julstämning, det finns ofta någon bland personalen som kan stå för musikunderhållningen.

TCO:s eventansvarig höjer dock ett varningens finger för att den digitala julfesten blir en envägskommunikation.

 – Det är viktigt att komma ihåg att involvera medarbetarna så de inte bara blir åhörare. En bra utgångspunkt är att tänka på hur man ordnar en julfest i vanliga fall, säger hon.

På TCO får medarbetarna hem en påse med godis, pynt, sånghäfte och pyssel. Carola Andreasson och hennes kollegor åker i dagarna runt och levererar påsarna inför den digitala julfesten.

– Vi kommer att streama under en och en halv timme och tanken är att det är cheferna som ska jobba. De ansvarar för de olika programpunkterna, men alla kommer självklart vara delaktiga.

Innan man skickar hem saker bör man, kolla upp allergier och andra kostpreferenser, enligt Carola Andreasson.

– Förberedelser är A och O. Vi har flera kollegor med gluten- och laktosallergi, diabetiker, nötallergi men löste det med godsaker anpassade för dem. Det uppskattades jättemycket.

Arbetsgivare som väljer att inte ordna en digital julfest kan givetvis belöna medarbetarna på annat sätt. Nyligen höjdes taket för skattefria gåvor till anställda från 450 kronor till 1 450 kronor på grund av pandemin.

Digital julfest - tips!

  • Håll den i Teams, Zoom eller Skype.
  • Juliga bakgrundsbilder och pynt skapar stämning.
  • Ett quiz kan ordnas i gratisappar som exempelvis Kahoot.
  • Kolla upp allergier och andra kostpreferenser.
  • Glöm inte att involvera medarbetarna i festen – undvik envägskommunikation.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Tre strategier att bemästra motgång

Mod att möta motgångar är nyckeln till framgång. Tricket är att omvärdera synen på bakslag. Och att du själv som chef vågar kliva fram med dina fel och brister.
Publicerad 20 augusti 2025, kl 06:01
Dagens ledare behöver lämna komfortzonen och kliva in i modet för att kunna navigera i vår föränderliga och osäkra arbetsvärld. Det menar ledarskapsexperten Loa Lava Brynjulfsdottir. Illustration: Kati Mets

Floppar, fiaskon, platt fall och motgångar. Även okärt barn har många namn. Vi vet alla hur hemskt det känns att stå med brallorna nere efter ett snöpligt nederlag. Och att känna en svidande skam över att ha missat målet, gjort fel och varit otillräcklig.

Men vänta ett tag! Är det inte ett ganska stelbent och till och med förlegat sätt att se på misslyckanden? I synnerhet i arbetslivet där det allt oftare talas om psykologisk trygghet, lärandeprocesser och innovation.

Jo, menar Loa Lava Brynjulfsdottir, aktuell med boken Mod att möta motgångar – som ledare, medarbetare och team.

Foto: Marie-Therese Karlberg

– Dagens ledare behöver lämna komfortzonen och kliva in i modet för att kunna navigera i samtidens föränderliga och osäkra arbetsvärld. Mod att möta motgångar är nyckeln till framgång, säger Loa Lava Brynjulfsdottir, som är föreläsare och utbildare i ledarskap.

Men för att det ska vara möjligt behöver vi i grunden omvärdera synen på motgångar. Att misslyckas behöver inte vara ett hinder eller ett tecken på egen oförmåga, enligt henne.

Inte heller är det fråga om att undvika misslyckanden. De kommer ju vare sig vi vill eller inte.

– I stället handlar det om att möta motgångar med ett nyfiket förhållningssätt och utforska om det kan finnas en möjlighet till lärande. För att kunna lyckas och nå våra mål och visioner är det en förutsättning att testa, våga ta risker och att också misslyckas ibland, förklarar hon.

"Vi är inte tränade på att skaka av oss misslyckanden och skam"

Samtidigt är det lättare sagt än gjort att förvandla motgång till möjlighet. Även om det förvisso kan vara lärorikt är det ändå ofta tufft att misslyckas, inte minst i arbetslivet.

– Vi är inte tränade på att ta risker och inte heller på att skaka av oss känslan av misslyckande och skam, konstaterar Loa Lava Brynjulfsdottir.

Enligt henne krävs det i huvudsak att vi övar på två strategier för att kunna möta motgångar på ett lärande sätt:

1. Att träna upp ett dynamiskt tankesätt där vi hela tiden utvecklas, lär oss och slipar på våra färdigheter. Enligt det här synsättet är misslyckanden en del av utvecklingen där vi lär och utmanar oss själva.

Motsatsen är ett så kallat statiskt tankesätt, där ett misslyckande ses som en gräns och ett slut. Där ett misslyckande är något personligt och våra potentialer uppfattas som givna och därmed inte utvecklingsbara.

2. Att bli skamtålig, det vill säga att bygga upp vår resiliens mot motgångsskam. Och även att kunna återhämta oss från bakslag. Skam är en djupt mänsklig känsla som rör kärnan i vår identitet och självkänsla. I grunden handlar det om rädsla för att inte vara värd gemenskap, tillhörighet och kärlek. En förlamande skam kommer som ett brev på posten när vi misslyckas. Rädslan för att uppleva skam gör ofta att vi undviker att kliva fram och riskera en motgång.

Loa Lava Brynjulfsdottir framhåller att en chef har en bärande roll för att skapa ett dynamiskt förhållningssätt till motgång och för att förhindra att motgångsskammen slår till.

– Som ledare kan du normalisera motgångar och rädsla för att misslyckas genom att själv våga kliva fram och vara modig, mänsklig och sårbar, säger hon.

Misslyckanden en naturlig del av en lärandeprocess

Sårbarheten är, enligt henne, det modiga ledarskapets innersta kärna. Det ska inte förknippas med svaghet – tvärtom är det ett tecken på mänsklighet.

– Att vara modig är att acceptera sin rädsla och sårbarhet men ändå våga agera. Det innebär att du som chef kan erkänna att du gjort ett misstag eller har klantat dig. Och att du delar med dig av dina erfarenheter, tankar och känslor och kan be om ursäkt, förklarar hon.

När den som har mest makt i hierarkin visar vägen genom att berätta om sina motgångar minskar också stigmat för misslyckanden bland medarbetarna. Det modiga, mänskliga ledarskapet vilar på idén att misslyckanden är en naturlig del av lärandeprocessen, som sedan ligger till grund för att kunna justera riktning och mål för hela teamet.

– Den dynamiska synen på motgångar skapar i sin tur en trygg miljö där alla medarbetare vågar ta risker, testa och utvecklas, säger Loa Lava Brynjulfsdottir. 

Text: Gertrud Dahlberg

3 STRATEGIER

  • Gör tvärtom. Utvidga din komfortzon genom att exponera dig för det som känns jobbigt. Är du en person som gärna skjuter på uppgifter? Gör dem direkt. Är du rädd för att få ett nej och bli avvisad? Fråga ändå. När du upprepade gånger vågar gå emot och utmana dina egna rädslor växer också modet.
     
  • Släpp på perfektionskravet. Det är helt okej att göra fel ibland. Tänk dig att du kör ett pilotprojekt, ett slags betaversion där du provar dig fram. Det behöver inte vara perfekt.
     
  • Ta ett steg i taget. Det måste sällan fungera in i minsta detalj från start. Det mesta kan justeras och utvecklas efter hand.
     

ATT KOMMA IGEN EFTER ATT HA GÅTT PÅ PUMPEN

  •  Försök att gå in i känslan och sätt ord på hur det känns. Våga prata om det! Se motgången i vitögat, men undvik att fastna i meningslöst ältande.
     
  •  Identifiera dig inte med motgången. Att du har misslyckats betyder inte att du är misslyckad. Försök att se på vad som hänt med distans. Lite som att betrakta ett föremål på en konstutställning.
     
  •  Se motgången som ett lärande. Även om det svider har du troligen varit med om något som kan vara utvecklande.

Källa: Loa Lava Brynjulfsdottir