När det råder brist på arbetskraft ökar rörligheten på arbetsmarknaden. I vissa branscher närmast slåss arbetsgivarna om kompetent arbetskraft. Då blir det också vanligare att anställda som tidigare försvunnit till ett annat företag rekryteras på nytt.
Men är det bara att ta vid där man lämnade tidigare? Sannolikt inte. Det gamla företaget är inte samma företag som du en gång lämnade och du själv är inte samma person som en gång lsade upp dig.
Harvard Business Review har listat ett antal saker som du bör ha i åtanke om du hamnar i detta läge:
- Visa att du har förändrats. Förhoppningsvis kommer du tillbaks i en högre position än tidigare. Då är det bra att lyfta fram att du fått utvecklingsmöjligheter och nya erfarenheter i möten med både nya och gamla kollegor. Kollegornas förväntningar på dig och dina förmågor bygger på hur du var tidigare. Nu måste du visa att du har utvecklats och mognat. Var gärna en aning mer formell och reserverad, i alla fall till en början.
- Lär om. Dina egna förväntningar på jobbet bygger också på gamla erfarenheter. Tänk på att mycket antagligen har förändrats – anställda har kommit och gått, nya chefer har kommit till - och se till att lära dig hur det fungerar i dag. Diskutera hur organisationen har förändrats med chefer och kollegor. På så vis lär du dig samtidigt som det ger dig möjlighet att demonstrera din kapacitet och kunskaper.
- Var positiv. Var förberedd på att folk du träffar kommer att fråga varför du en gång slutade på företaget. Ge dem ett ärligt svar – men var inte negativ. Du tjänar ingenting på att berätta att du vantrivdes på jobbet.
- Kom med nya perspektiv. Det förväntar sig dina nygamla kollegor. Men se till att dela dina nyfunna kunskaper på ett skickligt sätt utan att kritisera eller vara nedlåtande när det gäller hur verksamheten bedrivs.
- Bygg upp nya nätverk. Se till att inte falla in i gamla vanor och bara umgås med kollegor som du känner sedan tidigare. Tänk i stället: Om jag vore helt ny här, hur skulle jag göra då?