Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så blir du mer omtyckt på jobbet

Det går att lära sig att bli mer gillad. Här är 12 tips på hur du får kollegor att uppskatta dig.
Publicerad 12 januari 2024, kl 06:00
två som ger varandra knogen
Att vara positiv och generös på jobbet kommer att öka dina möjligheter att bli omtyckt. Foto: Shutterstock

Ett medvetet leende som du plockar fram ser mer naturligt ut om du ler med stängd mun. Det tipset och många fler ger psykologen och författaren Björn Hedensjö i sin nya bok Omtyckta människor.

Björn Hedensjö

Boken kom till då Björn Hedensjö under en längre tid – både privat och i sitt yrke som psykolog – funderat på det här med likeability, det engelska uttrycket för det som gör att vissa människor blir mer omtyckta än andra.

– Det blev en 224 sidors handbok i sociala färdigheter, väldigt konkret om hur man ska göra för att relationer med andra ska funka så bra som möjligt.

Men är det betydelsefullt att vara omtyckt på jobbet?

– Fungerande relationer är viktiga för att vi ska må bra på arbetsplatsen, det finns gott om forskningsstöd för hur nära kopplade dåliga relationer är till exempelvis stress och depression. Dessutom blir vi mycket mer effektiva när vi är bra på att kommunicera. För individen öppnar det också upp en massa karriärdörrar om man är omtyckt.

Vad var den största insikten du fick efter att ha djupdykt i ämnet?

– Det var superintressant att lära mig att det faktiskt lönar sig att vara generös – även räknat i kronor och ören. Människor med en generös attityd – med pengar, tid, uppmärksamhet, tjänster, omtanke – belönas i livet med högre lön. Man tycker om generösa människor, och kommer då tipsa om personen till ett nytt jobb eller befordran. Det här visar på ett konkret sätt att inte bara omgivningen utan även individen vinner på att bygga sociala nätverk och att vara omtyckt.

Kan alla lära sig att bli omtyckta?

– Helt klart finns det några som kommer att ha det kämpigt, medan andra kan lära sig det fort. Vissa har det medfött – de kan läsa av sociala signaler hos andra och då brukar samspelet bli lättare. Men visst kan alla lära sig det och bli bättre. Och gudarna ska veta att det även gäller mig!

Bete dig. Uppför dig som om alla redan tycker om dig (fake it till you make it!). Fråga dig själv hur du beter dig i sammanhang där du känner dig trygg och omtyckt. Tar du med dig just det beteendet till jobbet blir det oftast en självuppfyllande profetia. Var glad och ”spela teater” som om du vore en självsäker person (din målbild). Öva på att plocka fram ett leende i situationer där du normalt inte skulle le. Tänk på att ett leende med stängd mun ser mest naturligt ut.

Spegla kollegan. Ha samma sittposition, använd liknande handgester, uttryck och tonläge. Detta kallas för aktiv spegling och är ett sätt att bokstavligen hamna i synk med en annan människa.

Var fokuserad. Lägg bort mobilen när du talar med kollegor, titta dem i ögonen, lyssna uppmärksamt och undvik att avbryta.

Undvik snobbism. Dömande attityder minskar effektivt chansen att bli gillad.

Humor och självdistans. Två egenskaper som ökar chansen att bli gillad enormt.

Ge riktat beröm. Alla mår bra av beröm, men försök att rikta det till en enskild kollega och inte till hela teamet, det ökar uppskattningen mest.

Stå upp för din åsikt. Forskning visar att en neutral hållning ofta ogillas mer än att stå upp för vad man tycker.

Beröring. Att vidröra en kollega ger en stark gillandeeffekt, såvida det inte uppfattas som påfluget eller kränkande. Lätt och snabb beröring på överarmen är en variant som oftast funkar bra.

Var positiv. Psykologisk forskning är entydig. En person som ägnar sig åt positiva beteenden – hälsar, ler, håller upp dörrar eller småpratar vid kaffeautomaten – bemöts nästan alltid med liknande beteenden.

Ställ frågor – och följdfrågor. Visa intresse för kollegors liv genom att ställa frågor och följdfrågor. Det ger mesta möjliga effekt i relation till insatsen och är ett enkelt sätt att få människor att känna sig sedda. Försök gärna att lägga på minnet detaljer eller namn ur deras berättelser. Det gör dig extra omtyckt.

Våga visa sårbarhet. Att vara människa är att vara svag och göra misstag ibland. Vi möter andra i vår gemensamma mänsklighet när vi öppnar upp oss.

Var generös. De flesta avskyr snålhet.

Bjud kollegan på en kaffe, erbjud dig att ta det där jobbiga kundsamtalet eller hjälpa till om kollegan har mycket att göra.

Text: Katarina Markiewicz 

Källa: Omtyckta människor – forskning, knepen och övningar som gör dig likeable av Björn Hedensjö (Polaris 2023).

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 6 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Så påverkar distansarbete dina jobbrelationer

Nästan varannan svensk tycker hemmajobb påverkar relationerna på jobbet negativt. Det visar rapporten Arbetspusslet.
Elisabeth Brising Publicerad 14 augusti 2024, kl 06:01
Kontorsarbetare sitter i möte runt ett bord medan kollegor som arbetar på distans och syns på en skärm.
Distansjobb har blivit norm i kontorsarbetslivet. Men relationerna till kollegor och chefer försämras tycker 45 procent av de svenska hybridarbetarna. Foto: Shutterstock

60 procent av svenskarna arbetar hemma minst en dag i veckan. Men det fysiska kontoret är också viktigt för åtta av tio. Dit åker vi för att träffa våra kollegor och chefer, enligt en rapport från ISS Facility Services. 

84 procent anser att social interaktion i arbetet är viktigt eller mycket viktigt . Men nästan hälften, 45 procent, upplever också att deras relationer till kollegor blivit sämre av distansarbetet. 

En minde del, 20 procent, tycker även relationen till chefen påverkats till det sämre än tidigare. Här skiljer sig uppfattningen åt mellan olika åldrar. De under 41 år tycker relationen med chefen påverkats mer negativt av distansjobb än de över. 

Yngre gillar kontoret mer 

Hela 8 av 10  tycker fortsatt att den fysiska arbetsplatsen är fortsatt viktig enligt undersökningen. Men bara en tredjedel av de anställda över 41 år vill kalla på-plats-kontoret "mycket viktigt". 

Många i den äldre gruppen trivs med att jobba hemma, eftersom de tycker att distansen får dem att stressa mindre och fokusera mer effektivt. Bland de yngre kontorsarbetarna är gracerna mer jämt fördelade. Nästan varannan i åldersgruppen 18-40 år tycker att det fysiska kontoret är "mycket viktigt" för dem. 

Svårt för nyanställda och oerfarna

Enligt ISS väcker det nya hybridlandskapet knepiga frågor för arbetsgivare som: hur skapar man en gemensam företagskultur och ser till att kompetensöverföringen mellan äldre och yngre funkar?

– Tillfällena att dela erfarenheter och kompetens minskar när specifika grupper väljer att arbeta hemifrån. Som arbetsgivare innebär det ytterligare utmaningar där den fysiska arbetsplatsen måste stimulera möten mellan olika typer av medarbetare, säger Andreas Thorling, vd på ISS Sverige, i en kommentar. 

Så ser svenskarna på distansarbete

Fördelar med att jobba på plats

• En av de främsta fördelarna med att jobba på kontor är enligt åtta av tio det sociala umgänget med kollegorna.  

• 66 procent av svenskarna uppskattar kunskapsdelningen som sker på fysiska kontor. 

• En tredjedel känner att det är lättare att få rutiner i vardagen på kontoret.

• Elva procent känner sig mer nedstämda på distans. 

Fördelar med distansarbete

• En majoritet säger att det bästa med att jobba hemifrån är att de får mer arbetsro och att de slipper pendla. 

• Tre av fem som jobbar hemifrån säger att de passar på att göra hushållssysslor som att tvätta när de jobbar hemifrån. 

• En tredjedel tycker det bästa med att jobba hemifrån är att de kan spara in pengar på till exempel pendlings- och lunchkostnader. 

Många jobbar sjuka hemifrån

• En majoritet i enkäten säger att de jobbar hemifrån trots att de är sjuka eller har förkylningssymtom. Endast åtta procent gör aldrig det. 

• Var sjätte svensk jobbar hemifrån trots att de är sjuka för att de inte är tillräckligt sjuka för att sjukanmäla sig, men inte tillräckligt friska för att gå till kontoret.

• 52 procent jobbar hemma trots sjukdom för att underlätta jobbet framöver för sig själv. En majoritet anser att arbetsbördan blir högre när de kommer tillbaka för att ingen avlastar dem vid sjukdom.

• Fyra av tio svenskar jobbar ibland trots sjukdom för att de inte vill få lägre inkomst genom karensdag och sjukavdrag. 

Om ISS enkät och rapport 
Undersökningen som ligger till grund för rapporten Arbetspusslet är genomförd av Novus på uppdrag av ISS Facility Services AB och presenterades 2023. Totalt har 1 050 svenska kontorsarbetare med möjlighet till hemarbete, i åldrarna 18–79 år deltagit i undersökningen via en webbenkät.