Kompetensplattformen Gigstr, som bildades 2016, tecknade kollektivavtal med Unionen från start.
– För oss är det en självklarhet att ta hand om personalen. Nu har vi ett ramverk att arbeta utifrån. Det skapar en trygghet för vår personal och våra kunder, säger Louise Olsson, operativ chef på företaget.
Amaru Garcia är 25 år och har fått uppdrag via Gigstr sedan företaget bildades. Hon började som fältsäljare. Senare fick hon mer avancerade uppdrag och nu jobbar hon med digital marknadsföring för ett gym. Att företaget har kollektivavtal innebär en trygghet för henne.
Läs mer: Gigjobbare kan ha rätt till sjuklön
– Jag vet att jag får en rättvis lön och rättvisa villkor. Och jag kan vända mig till Unionen för att bolla om den lön jag får för ett arbete är rimlig eller upplever något annat problem, säger Amaru Garcia.
Instajobs är en annan arbetsplattform som arbetar med bemanning. Företaget tecknade kollektivavtal med Unionen redan vid starten 2016.
– Bra arbetsvillkor är en konkurrensfördel för att locka till sig både uppdragsgivare och uppdragstagare. Om vi är en trygg och human plats för gigarbetare att ha sitt arbetsliv på, tror vi att det leder till starka relationer med dem, mer engagemang ute på gig och i slutändan en nöjdare slutkund, säger företagets chef Sara Sjöberg.
Men hittills har få arbetsplattformar tecknat kollektivavtal. Brainville förmedlar konsulttjänster via sin plattform sedan 2013. Eftersom företaget vare sig är uppdrags- eller arbetsgivare har något kollektivavtal inte varit aktuellt, enligt bolagets vd Manuel de Verdier.
– Vi är bara en marknadsplats där det köps och säljs tjänster. Vi tar till exempel inte betalt av de konsulter som hittar uppdrag via vår plattform på samma sätt som konsultmäklare som tar en marginal av konsultens arvode. Vi är aldrig med i själva affären, säger han.
Pengar tjänar bolaget i stället genom att konsulter som vill betala en medlemsavgift syns mer på plattformen och får tillgång till uppdrag snabbare.
Att Gigstr och Instajobs har tecknat kollektivavtal betyder att de ser sig som arbetsgivare.
Läs mer: Otrygg tillvaro för översättare
– Om det blir något problem med kunderna tar vi hand om det. Får vi inte betalning från en kund betalar vi ändå ut lön till vår gigstr. Personen har ju utfört ett jobb och ska självklart ha lön för det. Vi står också semesterersättning och alla gigistrs är försäkrade via oss, säger Louise Olsson.
Så fungerar det inte hos Brainville. Eftersom företaget varken är uppdrags- eller arbetsgivare kan det, enligt Manuel de Verdier, inte ta ansvar om en konsult skadar sig, utsätts för hot eller trakasserier.
– Vi har tyvärr ingen roll alls där. Det är den som har annonserat efter en konsult som är ansvarig. Och om betalningen uteblir är det återigen uppdragsgivaren som är ansvarig – vi är ju inte med i affären och finns därför inte som avtalspart i konsultkontrakten, säger Manuel de Verdier.
Text: Kamilla Kvarntorp
Om företagen
GIGSTR
- Kompetensplattform som bildades 2016.
- Förmedlar uppdrag inom bland annat försäljning, marknadsföring, kundservice och ekonomi.
- De 25 000 gigstrs som har laddat ner appen registrerar sina profiler direkt i appen istället för att skicka in sin cv. Detta effektiviserar matchningen. Gigstr betalar aktivt ut lön till ungefär 500 personer.
- Via en app kan medarbetare söka uppdrag som utannonseras. Företaget presenterar lämpliga kandidater för kunden, som väljer vem som får uppdraget.
INSTAJOBS
- Bildades 2016.
- Förmedlar uppdrag inom bland annat reception, event och administration.
- 900 medarbetare kombinerar studier med att jobba via plattformen.
- Den första matchningen av gigarbetare och kund sker med hjälp av algoritmer. Men i slutändan bestämmer gigarbetare och kund om de vill jobba ihop.
BRAINVILLE
- Bildades 2013 för att underlätta för konsulter att hitta uppdrag
- 16 000 företag, främst storföretag inom bank, finans och industrin hittar årligen konsulter via plattformen, som tillsammans utför 25 000 uppdrag.
- Tillgängliga konsulter kan lägga upp sin profil på plattformen och hittas av företag som söker deras kompetens.
- Företag som behöver konsulter kan annonsera på plattformen. Annonsen matchas med hjälp av algoritmer med plattformens konsulter. Konsulter med rätt kompetens som är intresserade av uppdraget skickar in en ansökan till företaget. Kunden avgör vem som får uppdraget.
Gigstr, Instajobs, Brainville