1 600 SAS-piloter i Sverige, Danmark och Norge strejkar sedan i fredags för högre löner och bättre arbetsvillkor.
Bakgrunden till strejken är att pilotfacket och arbetsgivaren har vitt skilda uppfattningar om hur mycket piloterna tjänar och hur mycket deras löner ska höjas. Enligt Transportföretagen, som företräder SAS i förhandlingarna, tjänade piloterna i genomsnitt 93 000 kronor i månaden förra året. Piloterna har inte räknat ut någon snittlön, men uppger att lönerna varierar från ingångslönen på 34 000 kronor till den högsta slutlönen på 97 000 kronor. För att SAS-piloternas löner ska komma upp i nivå med kollegornas på andra europeiska flygbolag kräver Svensk pilotförening ett lönelyft på 13 procent. Transportföretagens bud är en ökning på 2,3 procent, rapporterar TT.
Jan Ohlsson, journalist och flygexpert, tror att SAS överlevnad kan vara hotad om piloterna får gehör för sina lönekrav. Andra personalkategorier, som kabinpersonal och flygtekniker, väntas då också kräva högre löner.
– Sammantaget skulle det leda till så stora lönekrav att man kan misstänka att en framtida konkurs närmar sig. Marginalerna är så små att bolaget inte har råd med löneökningar på 10-13 procent, säger Jan Ohlsson som tror att en rimliga löneökning skulle kunna vara 5 procent.
Unionen har medlemmar bland kabinanställda och markpersonalen på SAS. Martin Johansson, sektionsordförande för SAS tjänstemannaförening, det vill säga markpersonalen, vill inte kommentera pilotstrejken.
– Vi kommenterar inte varandras krav. Var och en får stå för sina egna strider. Det kan hända att vi har en strid längre fram och då vill jag inte att piloterna säger något.
Men strejken innebär en stor påfrestning för markpersonalen.
– Helgen var riktigt tung. Det var ett hårt tryck på telefonbokningen, på dem som arbetar på flygplatsen och på dem som chattar med resenärerna. Vår personal försöker hitta alternativa resvägar, men det blir snabbt fullbokat. De har varit i gång dygnet runt för att hjälpa passagerarna att nå sina slutdestinationer, säger Martin Johansson.
Markpersonalen på flygplatsen har fått hjälp av kabinpersonalen och kontorspersonalen.
– De flyger ju inte, så de har delat ut kaffe, te och juice till resenärer som sitter och väntar på att få hjälp med en ombokning. Det gör att de flesta passagerarna tycker att situationen är okej även om de ogillar strejken. De är tacksamma över att det finns många att be om hjälp, säger Martin Johansson.
Enligt uppgifter i Dagens Nyheter beräknas konflikten kosta SAS 60-80 miljoner kronor per dag. På sikt kan strejken slå hårt mot bolagets ekonomi.
– Även om strejken avslutas tar det tid innan passagerarna återfår förtroendet för bolaget. När bokningarna blir färre brukar flygbolagen fylla planen med hjälp av rabatter. Men då får de lägre intäkter. Det kan medföra permitteringar, säger Jan Ohlsson.
Martin Johanssons bild är dock att markpersonalen ännu inte känner någon oro för att deras jobb skulle vara hotade.
– Markpersonalen har den fördelen att oavsett vem som flyger behöver de hjälp på marken med att få iväg flygplanen från Arlanda, och mina medlemmar hör till de mest kvalificerade i branschen, säger han.
Kabinklubben på SAS har avböjt att kommentera strejken.