Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Många arbetaryrken har redan drabbats av automatisering, men nu är det framför allt klassiska tjänstemannayrken – som redan i dag till stor del är digitala – som riskerar att tas över av maskinerna, som Kollega rapporterat om förut. Bland de som professionellt spanar in i framtiden finns många som oroas över vad som händer med ekonomin om stora delar av den stabila medelklassen slås ut i arbetslöshet i och med automatiseringen.
Lugn. Det finns vissa egenskaper som datorerna ännu inte kan matcha. Och det kommer att skapas helt nya jobb, som de flesta inte ens börjat fundera över i dag, åtminstone om man ska tro Thomas Frey, som här listat 55 helt nya yrken som han tror finns om tio år.
Att kunna sålla bland mängder av data för att hitta det som är intressant och relevant och sedan skapa något nytt utifrån det – kommer enligt flera prognosmakare att behövas i ännu högre grad i framtiden.
Lavinen av data som lagras i serverhallar och i molnens stora datacentra kommer antagligen också att behöva sorteras en vacker dag. I dag speglas servrar och data dupliceras mångfaldigt av såväl säkerhetsskäl som slapphet. För att kunna hålla databaserna relevanta och hanterbara kommer det antagligen att behövas ”städare” som kan rensa ut onödiga kopior och allmänt dataskräp. Thomas Frey kallar det ”Waste Data Managers”.
En annan kritisk egenskap som troligen inte heller kommer att bli överflödig om tio år är att kunna göra etiska bedömningar. Det är trots allt människor som utgör slutkonsumentledet, och vi vill bli respektfullt bemötta – även av våra smarta maskiner. Det kräver språk, sociokulturell kompetens och i grund och botten empati.
Innehållsproduktion och moderering går att automatisera till viss del, men i slutändan behövs en mer lokalkulturell och språklig kompetens för att kunna avgöra i vilka sammanhang ett inlägg eller en händelse kan uppfattas som kränkande och var det inte är något problem. I ett större perspektiv behövs global digital diplomati och gränsöverskridande rättstillämpning.
Hundratusentals människor arbetar (redan) i dag med att göra etiska bedömningar av inlägg på sociala forum som Facebook och Twitter, som the Wired berättar om i artikeln The Labourers Who Keep Dick Pics and Beheadings Out of Your Facebook Feed. Den yrkesgruppen kommer med all sannolikhet att ha jobb framöver också. Tyvärr.
Tjänstemännens arbetsmiljö är redan till stor del digital. Med en rusande utveckling av olika kommunikations-, process- och projekthanteringssystem tillgängliga från molnet kommer de anställdas fysiska närvaro att få allt mindre betydelse. Däremot minskar inte behovet av social kompetens för att folk sitter på olika håll, kanske i olika delar av världen. Tvärt om.
Att förstå sig på verktygen och kunna jobba effektivt i virtuella, tvärkulturella team kommer att vara en viktigare framgångsfaktor framöver. Och det inkluderar förstås ledarskapsfrågor och projekthantering för virtuella arbetsgrupper.
För att ett företag ska vara framgångsrikt måste den digitala arbetsmiljön för de anställda vara rimlig, motverka stress och uppmuntra till kreativitet och innovation. Därför kommer det att behövas interaktionsdesigners, spelutvecklare – till exempel för att utveckla spelliknande arbetsverktyg som utmanar och uppmuntrar till lärande och kreativt tänkande, IT-arkitekter, 3D-skrivaringenjörer, avatardesigners, relationscoacher (även för avatarer), digitala diplomater, robotröstinläsare, kulturvetare, språkgenier och fackliga ombudsmän med förståelse för en digital arbetsmarknad och en global arbetsrätt.
Robotar och datorer kan redan i dag göra mycket av det en människa kan göra. Men det behövs ändå en människa för att programmera roboten, sägs det.
Å andra sidan finns lärande robotar som Baxter (se bilden) – som med ett kameraöga ser vad som ska göras och sedan gör detsamma.
En industriarbetare kan visa Baxter vad hen ska göra vid löpande bandet, och sedan gör Baxter det. Timme in och timme ut. Visst har Baxter programmerats i något läge – men ”instruktören” behöver inte kunna någon kod. Allt fler av våra digitala verktyg fungerar på det viset, vilket minskar behovet av programmering lokalt.
Samtidigt kommer 3D-skrivare att minska behovet av industriell produktion av prylar, som istället kan produceras på hemmaplan, ”on demand”.
EU inför ett förbud från februari 2025 mot att använda emotionell AI för att läsa av anställdas känslor på arbetsplatser, på grund av vetenskapliga brister och maktobalans mellan arbetsgivare och anställda.
Det svenska företaget Smart Eye utvecklar emotionell AI som används i olika branscher, inklusive bilindustrin, reklam och medicin. De arbetar nu för att följa de nya EU-reglerna.
Trots förbudet har Smart Eye en vision om att emotionell AI ska kunna användas inom alla områden och branscher, på ett reglerat och avgränsat sätt.
Den här sammanfattningen är gjord med hjälp av AI-verktyg och har granskats av Kollegas webbredaktör. Kollegas AI-policy hittar du här.
Mats Benjaminsson tittar in i en liten, svart kameralins. Hans ansikte dyker upp på en datorskärm. Bredvid honom på skärmen syns ett antal staplar: ilska, förakt, glädje, sorg, förvåning. Ett program läser av hans olika ansiktsuttryck och justerar staplarnas procentvärden. Allt sker löpande, i realtid. Det kallas emotionell AI.
Vi står i uppvisningsrummet hos det göteborgska företaget Smart Eye. De är ledande inom den här tekniken, som kommit att bli kontroversiell. Mats Benjaminsson är bolagets finanschef.
Datorer som kan läsa av känslor har fram till nyligen varit ett ämne för science fiction-författare. Men under de senaste årens AI-boom har det skett en explosiv utveckling av program som kan, eller påstås kunna, göra just det. Tekniken bygger på att övervaka och analysera små förändringar i våra ansiktsrörelser. Algoritmerna har byggts genom att samla in miljontals filmer och bilder av människors ansikten.
Fanny Lyrheden, marknadsansvarig på Smart Eye, visar hur det kan användas i praktiken. Hon sätter sig ned i en bilsimulator i full skala. Vid förarsätet och hos samtliga passagerare sitter kameror. De läser av resenärernas känslor på samma sätt som ovan.
Hon kör runt i en 3D-animerad stadskärna med grå höghus. På just den här simulatorbanan är uppdraget att lämna ett barn på förskolan. Lyrheden beskriver hur bilens datorsystem hanterar informationen från kamerorna.
– Om vi har kört ett tag kan vi få lite statistik. Den följer blicken, var man tittat när man kört, hur mycket man har haft händerna på ratten, säger hon.
– Och även då känslor.
Det är långt ifrån det enda området där Smart Eye vill använda sin teknik.
Medan de här systemen har utvecklats har EU-politiker tagit fram en ny AI-lag. Den förbjuder att AI används för att läsa av anställdas känslor. Ett av motiven är att tekniken anses ha vetenskapliga brister. Ett annat är att det antas råda en ojämn maktbalans mellan arbetsgivare och anställd, och att känsloavläsningsprogram kan vara farliga i det läget.
Förbudet börjar gälla i februari 2025. Det är inte bara själva användandet som stoppas – att sälja emotionella AI-program som ska användas på anställda blir också förbjudet. Undantag kan göras för användning av medicinska skäl och i säkerhetssyfte, men hur de undantagen ska avgränsas är inte klart än.
Vår vision är att emotionell AI en dag ska finnas överallt.
Lagstiftningsarbetet har inte hindrat Smart Eye från att utforska nya branscher. Utöver bilprodukterna säljer de fristående datorprogram med emotionell AI genom två dotterbolag: Imotions och Affectiva. Löftet är att programmen kan läsa av känslor delvis med hjälp av en helt vanlig webbkamera.
Imotions kunder finns inom bland annat flyg-, försvars- och tågindustrin, berättar Mats Benjaminsson. På webbplatsen listas också läkemedelsbolagen GSK och P&G och livsmedelsjätten Unilever.
Affectiva säljer emotionell AI till företag som vill testa hur människor reagerar på deras produkter. På sin webbplats skriver de att ”över 90 procent av världens största reklamköpare” använder deras tjänst. De säljer också ett så kallat utvecklingskit för att hjälpa andra mjukvaruutvecklare föra in emotionell AI i sina program.
Graham Page, högsta chef över Affectivas avdelning för medieanalys, säger i en intervju med Kollega att de dessutom har börjat utforska hur känsloavläsning kan användas i videomötesprogram. På företagets webbplats formuleras en framtidsplan: ”Vår vision är att emotionell AI en dag ska finnas överallt.”
Båda dotterbolagen är helägda av Smart Eye. Mats Benjaminsson är dess näst högsta chef. Vi sätter oss ned i ett konferensrum med utsikt över Göta älv.
EU:s nya AI-förordning förbjuder emotionell AI som används för att läsa av anställdas känslor på jobbet. Hur vet ni att det ni säljer och utvecklar inte bryter mot det förbudet?
– Det som är produktifierat i det här med ”emotion”, det är ju mot ”advertising”-delen. Spelfilmer, trailrar. Nu kan inte jag de detaljerna, men där tänker jag att det finns ett regelverk och att vi följer det.
Han syftar på Affectivas produkter för reklambranschen. Men reklamanalys är alltså långt ifrån den enda emotionella AI-tjänst som Smart Eye-koncernen säljer. Gällande känsloavläsningen i bilar, som Mats Benjaminsson just har visat upp, säger han att bolaget just nu ”sätter sig in i” hur man ska följa de nya EU-reglerna.
Det är ganska kort tid tills förbudet träder i kraft. Från februari nästa år gäller det. Är ni som bolag redo?
– Vi förbereder oss genom att vi har en bolagsjurist.
Mats Benjaminsson berättar att en nyanställd person just nu går igenom Smart Eyes olika affärsavtal.
– Vi är ett litet bolag som vuxit sedan 2021, med de här förvärven (Imotions och Affectiva, reds. anm.), och samtidigt ligger vi i framkant med ny AI-teknik och nya EU-regleringar. Så det är klart att vi har ett jobb att göra. Jag känner inte att vi har en hemläxa, men vi är välbemannade och vi är på frågan.
Emotionell AI är integrerat i det ni säljer genom Imotions. Blir inte det ganska mycket att gå igenom på så kort tid? Där har ni ju många och stora kunder.
– Så är det. Och nu pratade jag faktiskt med vår bolagsjurist precis innan i ett helt annat ärende. Det är klart att vi läser in oss, och det är inte bara vi, det finns ju nätverk och andra advokatbyråer som vi jobbar med. Så i det perspektivet försöker vi hela tiden jobba med dem som ligger i framkant. På så sätt känner jag mig helt trygg.
– Sedan är det klart, det är en stor verksamhet. Det tar ju ändå tid, det får man ha respekt för.
På Affectivas webbplats står det att ”vår vision är att emotionell AI en dag ska finnas överallt”. Varför har ni det målet när EU har bestämt att förbjuda den här tekniken på flera platser för att den anses farlig?
– Jag tror det är så här att den webbplatsen och det påståendet har man nog gjort rent generellt, säger Mats Benjaminsson.
Han söker orden.
– Det har nog funnits där en tid, utan att jag kan det exakta. I och med att vi är ett AI-bolag och vill ligga i framkant så är det klart att …
Fanny Lyrheden fyller i.
– Man kan ju tolka det på flera sätt. Man kan tolka det som att det ska finnas överallt och läsa av allas känslor hela tiden, men det är väl mer så att det ska kunna användas inom alla olika områden och branscher, på ett reglerat och avgränsat sätt. Det är snarare det vi menar.
Så det är Smart Eyes ambition – att emotionell AI ska finnas överallt?
– Grejen är nog så här, att det är nog bara ett ”statement”. Vi vet ju inte riktigt exakt hur AI integreras, lika lite som man visste hur pc:n skulle bli i början på 80-talet, säger Mats Benjaminsson.
Det här är del ett av tre i Kollegas serie om emotionell AI. Del två kommer imorgon, 4 december.
Tekniken bygger på att filma ansiktet. En automatisk algoritm läser av små förändringar i ditt minspel, som antas avslöja dina känslor. Algoritmen har tränats genom att samla in miljontals bilder och filmer på människors ansikten. Ibland kompletteras ansiktsavläsningen med till exempel en pulssensor, en mikrofon eller en hjärtfrekvensmätare.
Andrew McStay, chef över forskningscentret Emotional AI Lab på walesiska Bangor University, är skeptisk till teknikens två grundläggande antaganden: att känslor kan delas in i ett fåtal avgränsade kategorier, och att det som pågår inuti en människa kan läsas av genom att snabbt titta på det yttre. I kommande artiklar på Kollega.se berättar han mer.
EU:s övergripande lagpaket om AI är världens första i sitt slag. Det reglerar AI-verktyg utifrån risknivå – ju högre risk, desto större ansvar för den som skapar och använder verktyget. Det som anses allra mest riskfyll blir helt förbjudet. Hit hör bland annat emotionell AI som riktas mot anställda, men även mot skolelever.
Lagen trädde i kraft i augusti 2024, men reglerna börjar gälla med olika fördröjning. Först ut är förbuden, som börjar gälla från februari 2025. Undantag kan tillåtas om produkterna används av hälso- eller säkerhetsskäl. Hur de undantagen ska utformas är i skrivande stund inte klart.
IT-företag grundat 1999 i Göteborg. Har utvecklat en teknik för att spåra ögonrörelser som används i bilars säkerhetssystem. De senaste åren har bolaget riktat in sig på emotionell AI. 2021 köpte de det amerikanska startupföretaget Affectiva, som enligt egen utsago uppfann hela produktkategorin. Samma år köptes också det danska bolaget Imotions.
Koncernen har kontor i bland annat Boston, Singapore och Kairo. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Där jobbar omkring 130 personer.