Efter att ha gått igenom en stor mängd vetenskapliga artiklar som publicerats under de senaste tjugo åren, konstaterar forskarna att de insatser som gjorts på arbetsmiljöområdet nästan alltid fokuserats på att hjälpa individer med problem.
Även om det är bra att man exempelvis satsat på rätt arbetsutrustning, stresshantering och sjukgymnastik, så har det inte betytt att man kommit åt de verkliga orsakerna till att anställda har ont eller mår psykiskt dåligt.
– Nu är det därför dags att byta fokus och titta på systemen som framkallar ohälsa, säger Jörgen Winkel, professor vid institutionen för arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, till Göteborgs-Posten.
Han, och forskarkollegan professor Rolf Westgaard, har funnit att det i första hand är de rationaliseringar som genomförs som orsakar mental stress och besvär i rörelseorganen, vilket leder till sjukskrivningar.
Att omstruktureringar och personalneddragningar leder till ökad stress beror bland annat på mer arbete, minskat inflytande, minskad trivsel och en osäkerhet om framtiden.
Ofta minskar samtidigt den goda effekt man uppnått genom det arbetsmiljöarbete som redan gjorts, och en del blir sjuka till följd av smärtor eller utmattningsdepression.
För att minska effekten av rationaliseringarna är ledarskapet oerhört viktigt, påpekar forskarna.
Med ett dialogbaserat ledarskap, i stället för ett auktoritärt, blir personalen informerad, känner sig inte överkörd och kan hantera de väntade förändringarna bättre. Det leder till en bättre arbetsmiljö, ökad effektivitet och bättre produktionsresultat, konstaterar forskarna.