Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Uppfinnare stämmer Autoliv

Autoliv är indraget i en patenttvist med en av sina anställda. Striden gäller en säkerhetsstol som sitter i miljontals bilar. Uppfinnaren anser att han inte fått den ersättning lagen ger honom rätt till.
Publicerad
Den så kallade whiplash-stolen är en av Autolivs stora försäljningsframgångar. Den sitter i alla Volvobilar från årsmodell 2000 och framåt och i flera andra bilmärken. Den anses halvera antalet svåra whiplasskador vid kollision bakifrån. Enligt Vinnova har stolen och det tillhörande nackskyddet gett Autoliv en vinst på 1,3 miljarder kronor de senaste tio åren.
En anställd konstruktör på Autoliv anser sig ha bidragit med en avgörande uppfinning för stolen. Mannen är i 60-årsåldern. Autoliv övertog hans uppfinning på 90-talet och sökte patent på den, vilket kollektivavtalet ger företaget rätt att göra.
Autoliv har sedan ersatt uppfinnaren i enlighet med sin interna praxis, vilket som mest kan ge cirka 25 000 kronor.
Men kollektivavtalet och Lagen om rätten till arbetstagares uppfinningar, säger att anställda som uppfinner på jobbet ska ha del av den omsättning som uppfinningen genererar.
- Det vill arbetsgivarna nästan aldrig betala. Det gör de bara om den anställde processar mot dem, säger Sanna Wolk, jurist och en av landets främsta experter på arbetstagares immaterialrätter.
Sif har nu dragit Autoliv inför Industrins Uppfinnarnämnd, en skiljedomstol vars utslag parterna måste följa. De flesta ärenden som genom åren har hamnat där har avgjorts till de anställdas fördel, säger Sanna Wolk.
Inte sällan rör det sig om miljonbelopp som arbetsgivarna åläggs att betala. I en tvist som Sif drev häromåret dömdes arbetsgivaren att betala 1,8 miljoner plus sociala avgifter.
- Men det är få som vill och orkar processa mot sin arbetsgivare, säger Sanna Wolk.
Autolivs vd Jan Carlsson bekräftar att företaget har en pågående tvist i Industrins Uppfinnarnämnd. Han hänvisar till företagets eget ersättningssystem när det gäller att ersätta anställda som uppfinner.
- Det tycker vi fungerar bra. Men är man inte nöjd kan man alltid vända sig till Industrins Uppfinnarnämnd, säger han.
- De flesta uppfinnare som driver process mot sin arbetsgivare får höga ersättningar, ofta miljonbelopp. Och då ska man komma ihåg att arbetsgivarna i nästan samtliga fall inte vill betala något alls, säger Sune Hilstad, ofta anlitad skiljeman i Industrins Uppfinnarnämnd.
Den anställde vill inte uttala sig för Siftidningen eller förekomma med namn. Inte heller Sifs jurister, som driver fallet, vill uttala sig om ärendet.

THOMAS HELDMARK

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.