Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Medlemsras går fortare än befarat

- Nedgången i medlemsantal går snabbare än jag trodde. Det kan bli 150 000 avhopp innan året är slut.<br />Det säger Anders Kjellberg, docent i sociologi vid Lunds universitet.
Publicerad
Enligt LO-tidningen har drygt 130 000 personer lämnat facket hittills i år. LO har tappat flest medlemmar, nästan 100 000. Men det är inte så konstigt, enligt Anders Kjellberg. De höjda a-kasseavgifterna i kombination med slopandet av skattereduktion för fack- och a-kasseavgift slår hårdare mot LO-kollektivet.
- En lågavlönad hotell- eller restauranganställd får betala mer än en högavlönad akademiker. Både a-kasse- och fackavgiften är i regel högre på LO-sidan.
Han spår att LO på sikt kan komma att tappa upp till 20 procent av sina medlemmar. För TCO och Saco borde inte raset bli lika stort.
- Inkomstförsäkringen blir mer attraktiv när man sänker ersättningsnivåerna i a-kassan.
Fackanslutningen steg i princip under hela 1900-talet fram till mitten av 80-talet, när ekonomin var på topp och risken för arbetslöshet liten. Högkonjunkturen kan också delvis förklara årets medlemstapp för facken.
- Men det stora raset skulle säkerligen inte ha inträffat utan höjningen av a-kasseavgiften och borttagandet av skattereduktionen, säger Anders Kjellberg.
I dag är 77 procent av alla anställda med i facket. Det är en minskning med 8 procentenheter sedan 1993. Samtidigt omfattas 94 procent av alla anställda av kollektivavtal. Men skulle kollektivavtalstäckningen minska, till följd av till exempel urholkad konflikträtt, kan det bli fråga om lagstiftning om minimilöner med mera i stället för som idag, att fack och arbetsgivare genom avtal reglerar villkoren på arbetsmarknaden, tror Anders Kjellberg.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.