Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

"Vingklippta chefer" i behov av utbildning

På Scania i Södertälje finns många mellanchefer som saknar en chefs befogenheter. Enligt en magisteruppsats är de i stort behov av utbildning, vilket Sifklubbens ordförande Håkan Thurfjell håller med om.
Publicerad
- De är vingklippta chefer som ofta är urdåliga på arbetsrätt och saknar utbildning i chefskap, säger han.
Författarna till magisteruppsatsen, som gjorts på Handelshögskolan vid Umeå universitet, anser att nedskärningar inom exempelvis verkstadsindustrin kan skapa "osynliga" mellanchefer som saknar en formell chefsposition.
Ett exempel är situationen på Scania i Södertälje, där man vid organisatoriska förändringar rationaliserat bort många formella mellanchefsfunktioner.
I stället har många "osynliga" mellanchefer utsetts, med uppgift att leda och fördela arbetet.
I sin studie har författarna koncentrerat sig på de "osynliga" mellancheferna på verkstadsgolvet, med titeln produktionssamordnare.
Efter att gjort ett antal intervjuer bland dessa slår författarna fast att de behöver utbildning om ledarskap och gruppdynamik.
- Vi såg också att den här speciella yrkesrollen skapar förvirring. Många var inte medvetna om vad som stod i deras arbetsbeskrivning och därför osäkra på vad som ingick i deras roll. Men de flesta ansåg ändå att de behövde mer utbildning, säger Maria Gottvall, en av författarna till uppsatsen.
Enligt Håkan Thurfjell har produktionssamordnarna, eller "teamleaders" som han kallar dem, funnits på Scania sedan tio, femton år tillbaka.
- Men under de senaste åren har vi också fått många på tjänstemannasidan. De har ansvaret men inga befogenheter, eftersom de ska leda och fördela det vardagliga arbetet men inte får vara med vid lönerevisioner och ha PU-samtal.
Har mellancheferna hört av sig om utbildningsbehovet?
- Nej. Men de hör ofta av sig om lönen eftersom de tycker att de gör chefens jobb utan att få en chefslön. Ibland kan de få ett litet pålägg om vi lyckas förhandla oss till det.
En annan intressant aspekt när det gäller dessa mellanchefer, tycker Håkan Thurfjell, är vem som är ansvarig om det exempelvis händer en olycka på arbetsplatsen.
- Om den händer när chefen är borta och teamleadern saknar utbildning så anser i alla fall inte jag att teamleadern kan lastas för det.
Håkan Thurfjell tycker det är bra att utbildningsbehovet lyfts fram i ljuset.
- Jag ska ta upp det här med ledningen nu, säger han.

ANITA TÄPP


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.