Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

"Konflikträtten är inget man ändrar på"

Sif har inga planer på att föra diskussioner med Svenskt Näringsliv om förändringar i konflikträtten. Inte ens om man får något i utbyte.
Publicerad
Svenskt Näringsliv har på senare år klagat över att rätten att ta ut medlemmar i strejk är alltför vidsträckt i deras tycke. Och från att ha mött samlat motstånd från fackligt håll lämnade i somras LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin en dörr på glänt. Men det gör inte Sif.
- Sif har ingen ambition just nu att inleda diskussioner om konflikträtten, säger Hanna Brandt González, biträdande chef på Sif:s förhandlingsenhet.
- Svenskt Näringsliv driver en massiv marknadsföringskampanj om proportionalitet som inte stämmer. Jämför man antalet konfliktdagar med nästan vilket jämförbart land som helst så har vi ytterst få konflikter. De svenska facken handskas alltså med konflikträtten med stor varsamhet.
Men om man inte använder sig av konflikträtten, varför inte tillåta några smärre förändringar? Om man kan få något i utbyte, till exempel att långtidssjukskrivna ska omfattas av omställningsavtalet?
- Och vad har vi sen att sälja ut efter det? Hårdrar jag det så är det arbetsfreden vi säljer under våra avtalsrörelser. Det här är en maktbalans som har vuxit fram under många år. Det är lätt att säga att vi gör en liten förändring så får det ingen effekt. Men det är som ett korthus: varje del är inte så speciell, men påverkar allt annat. Det är lättvindigt att säga att det är oproportionerligt.
Har Sif framfört detta till arbetsmarknadsministern?
- Argumenten är inte okända. Arbetsmarknadsministern var ute och sa häromdagen att inga förändringar i konflikträtten är aktuella.
Men Wanja Lundby Wedin öppnar trots det för samtal om konflikträtten.
- Det inte konstigt att sätta sig ner, att diskutera kan man alltid, det är att visa respekt för motparten. Men sätter man sig ner så sätter man igång en boll, det ska man ha klart för sig, säger Hanna Brandt González.

THOMAS HELDMARK

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.