Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

TCO anklagar regeringen för kortsiktighet

- Det verkar som om själva målet är att sänka ersättningen till de arbetslösa, inte att öka utsikterna för nya jobb.<br />Det säger TCO:s ordförande Sture Nordh apropå regeringens senaste a-kasseförslag som i praktiken innebär att fler snabbare hamnar på den lägsta ersättningsnivån i a-kasseförsäkringen.
Publicerad
Regeringen föreslår i en promemoria att den tid en arbetslös deltar i ett av arbetsförmedlingens åtgärdsprogram ska räknas av från det totala antalet a-kassedagar.
- Idén med att det i dag är skilt åt är att man ska kunna koncentrera sig på till exempel den utbildning man går. Förslaget ökar pressen på de enskilda individerna. Konsekvensen tror jag blir att resultaten på utbildningarna försämras, säger Sture Nordh.
Han befarar att enskilda kommer att tvingas hoppa av utbildningarna innan de har skaffat sig kunskaper som skulle stärka deras framtida chanser på arbetsmarknaden, för att ta tillfälliga jobb. Annars riskerar de att utförsäkras från a-kassan.
Förslaget fanns med redan i det första utkastet till proposition som regeringen lade fram i höstas. Efter kritik från facken, men även från Försäkringskassan, rörande tidplanen (regeringen ville ändra reglerna redan från den 1 januari i år) försvann den punkten i den slutgiltiga propositionen. Nu vill man alltså pröva frågan igen.
- Det kommer att bli en omgång två av vår kritik, säger Sture Nordh.
Regeringen vill också ta bort möjligheten att begränsa arbetssökandet den första tiden till närområdet.
TCO arbetar för närvarande med en stämning till EU-kommissionen rörande andra delar av a-kasseförändringarna. Man hävdar att det skärpta arbetsvillkoret, från minst 70 timmars arbete per månad till 80, missgynnar kvinnor som arbetar deltid i högre utsträckning än män. Detta kan strida mot EG-rätten. Stämningen kommer att lämnas över senare denna månad.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.